Hallo, gewoon even nieuwsgierig, hebben jullie een naam voor het borstvoeden, of een naam die je kindje ervoor gebruikt? Op mijn werk (kdv) heb ik wel eens een peuter gehad die nog tussen de middag gevoed werd en als zijn moeder binnenkwam rende hij atijd naar haar toe en zei dan "Mama ik wil tieten!!!" Vond ik toch een beetje vreemd. Ik noem het altijd nippies tegen mijn dochter, "Kom maar meisje, mama heeft nippies voor jou" of "Wil je een lekker nippie?" Gewoon "borst drinken" kan natuurlijk ook maar vind dit zo lief klinken Anyway, gewoon benieuwd wat jullie koosnaampje voor bv is
Toen mijn zoontje nog niet goed kon praten, trok hij steeds aan mijn trui en dat vond ik zoooooo vervelend dat ik hem geleerd heb 'drinken' te vragen. Nu vraagt hij nog steeds 'dinke' als hij aan de borst wil. Als hij iets anders wil drinken, zegt hij 'water, thee, melk,...'.
Ons zoontje gebruikt er nog geen woord voor. (Nou ja, soms DIE!!!! Maar dat gebruikt hij ook voor speelgoed, boekjes, afstandbedieningen, eten en drinken enzovoorts) Ik ze meestal "Kom je even bij mama drinken." Toen hij nog niet bezig was met leren praten, zei ik wel eens "Kom je lekker memmen." omdat dat (voor mij) een driedubbele betekenis heeft. Maar de meeste mensen hebben er denk ik geen positieve associatie bij, dus lijkt het me toch niet zo geschikt als hij in gezelschap om mama's memmen gaat vragen.
Hier was het eerst 'baba', later zei ze even iets wat op 'tiet' leek dus dat afgeleerd. Hier is het gewoon borst en ze vraagt hier om 'bosje'. Overigens vraagt ze er hier alleen thuis om.
Bij beide kinderen ben ik gestopt toen ze ongeveer 1 jaar oud waren, dus zij hebben er zelf nooit iets van gezegd (als in: ik wil tieten!). Hoe noemde ik het? Kom je bij mama drinken, meestal. En tegen oudste zei ik dat zijn zusje bij mama dronk, of soms dat ze melk uit mijn borst dronk. Het woord tiet vind ik erg plat en dat gebruik ik dus nooit in verband met BV, of uberhaupt in bijzijn van m'n kinderen. Nooit de behoefte gehad om er een speciaal koosnaampje aan te geven, ik vond het de normaalste zaak van de wereld en heb geprobeerd dat over te brengen op de kinderen (en op iedereen die er toevallig ooit getuige van is geweest).
Ik zeg drinken bij mama, en zij zegt "die!" En stopt haar knuistje in mijn decollete. Nog geen behoefte gehad dat haar af te leren trouwens
Nijn roept alleen nog maar DIE DIE Zelf zeg ik vaak kom je bij mama drinken of kom je teetje drinken.
Mijn zoon zegt wel tiet-tiet-tiet, maar daar bedoelt hij Zwarte Piet mee, haha. Ging een beetje mis met aanleren. (Ik moest e nogal hartelijk oom lachen toen hij het fout zei en nu doet hij het volgens mij met opzet verkeerd.)
Mijn dochter zegt Borst. Dat vind ik zelf het prettigst. Woorden als tiet ofzo, vind ik zelf geen prettige benamingen... Soms zegt ze Eten. Ja ze ziet de borst niet als drinken, maar als eten. Tijdens een voeding stopt ze ook telkens om even te 'dinken' en dan gaat ze weer verder eten aan de borst... haha.
Dat gaat nog tegenvallen als iemand haar ooit vraagt of ze een "theetje wil drinken" Hier "zegt" ze al heel lang (waarschijnlijk net zoals veel andere kindjes) mamamamamamama als ze honger heeft. Gewoon het geluid wat eruit komt als ze herrie maakt terwijl ze al aan het sabbelen is. Dus ik ben automatisch gaan antwoorden met "wil je lekkere mamamama, lief?" oid. Maar dat heb ik mezelf maar snel afgeleerd, is alleen maar verwarrend als ze straks "mama" voor mijn gehele persoontje dient te gaan gebruiken, en niet alleen voor mn melk.
Toen ze geboren werd en honger had zei ze: lèehh.. Daar hebben we toen lait van gemaakt, (tja ook een kind in de brugklas die Frans heeft...). Nu zegt ze nog steeds : lait! als ze de borst wil en soms slaat ze ook gewoon zich zelf op de borst. Als we bij de Hema lopen en ze ziet de BH's roept ze ook: lait!, dus gelukkig hier geen tiet
Een kind dat tiet zegt, heeft dat gehoord, dat verzinnen ze niet zelf natuurlijk. Maar bij de Hema langs de bh's lopen is natuurlijk prachtig: "Ooooh, boezeh!", gheghe! Mijn kind wil ook graag theetje drinken, maar bedoelt daarmee toch echt thee! Lait vind ik leuk gevonden.
Ik noemde het 'bij mama drinken', maar ben ermee gestopt (of eigenlijk mijn lijf...), voordat mijn zoontje ging praten. Ik ben niet zo van de 'koosnaampjes', dus denk dat ik het straks ook weer gewoon zo noem.
Zoonlief roept DIE DIE DIE! Zelf antwoord ik dan met, kom je melk drinken? Dus geen bijnamen voor de borst.
Hier heeft ze het over 'bosjes' als ze borsten ziet Klinkt erg schattig! Thee is hier idd ook gewoon thee en drinken is drinken in het algemeen en dan geeft ze wel aan wat ze wil: water, thee of sap. Maar sta hier bijna droog geloof ik dus ben benieuwd of ze door blijft gaan. Tot nu toe moppert ze er niet over.