Ter herinnering: voorlopige teruggaaf 2010 aanvragen/aanpassen

Discussie in 'De lounge' gestart door Josien, 5 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moe

Moe Fanatiek lid

22 jan 2008
    1.319
    0
    0
    josien werk je bij de belasting??
    ik heb een vraagje
    ik ben gastouder en krijg een bruto salaris
    ik hou alles appart want ik weet dat ik zoiezo
    belasting moet betalen over me bruto verdiensten van het jaar 2009,
    maar hoeveel bedraagt de belasting die je moet betalen over je salaris in procenten??
    Weet jij dat??
    of iemand anders die het weet??

IK zou er heeel erg mee geholpen zijn!!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je betaalt belasting in een soort van staffel. Het eerste deel verdien je belastingvrij, het tweede stuk daarover betaal je dan een bepaald percentage en hoe hoger je inkomen wordt, hoe meer je over het hogere stuk inkomen moet betalen. (Progressief belasting stelsel heet dat)
    Ik weet alleen niet hoe het zit met de overige "lasten" zoals bijvoorbeeld de ZFW bijdrage enzo. Ik denk dat je dit soort vragen beter aan een belastingconsulent zou kunnen vragen. Of je kunt evt ook het dichtstbijzijnde belastingkantoor eens bellen met deze vraag.

3. Moe

Moe Fanatiek lid

22 jan 2008
    1.319
    0
    0
    aha dank je wel
    dus het is niet standaard dat je 3.5% moet afstaan?
    zoiets dacht ik gehoord te hebben

4. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Hoop dat iemand mij kan helpen
    Ik krijg nog ouderschapsverloftoeslag terug en inkomensafhankelijke combinatie korting.
    Wel hebben we al maandelijkse teruggave voor ons koophuis.
    Moet ik dan dit formulier invullen (de eerste in dit topic) of het normale verloopige teruggaaf formulier.

En voor volgend jaar dan het tweede formulier om het maandelijks te krijgen?

5. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
  6. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Moe, ik werk op een accountantskantoor als loonadministrateur. In mijn werk krijg ik dus wel regelmatig met de belastingdienst te maken maar iets minder over de inkomstenbelasting. Dat is dan weer het werk van mijn collega's fiscalisten ;). Maar goed... ik krijg er natuurlijk wel het een en ander van mee. Wat Hopmarjanneke zegt is inderdaad helemaal juist :).

@Wuppie, als je over 2009 nog bedragen terug wilt krijgen kun je dat (als je er tenminste niet om zit te springen) misschien beter terugvragen bij je definitieve aangifte die je dadelijk over 2009 gaat invullen. Dan heb je alle juiste inkomens over dat jaar (omdat je ook je jaaropgaves enzo hebt). Het programma voor de aangifte over 2009 komt meestal eind januari/begin februari ter beschikking op de website van de belastingdienst waarna je alles in moet vullen en vóór 1 april 2010 moet insturen.

Wil je wel nog eerder die kortingen ontvangen, dan moet je het programma voor de voorlopige teruggaaf van 2009 downloaden en invullen (al heb je dat programma waarschijnlijk al op je pc staan omdat je schrijft dat je een maandelijkse teruggaaf krijgt voor je koophuis en dat heb je neem ik aan ook aangevraagd). Onder het kopje Heffingskortingen kan je aangeven dat je gebruik wilt maken van de ouderschapsverlofkorting en de combinatiekorting.

Voor 2010 kan je het eerder genoemde programma downloaden en invullen wat je denkt te gaan verdienen in 2010. Met behulp van dit programma kan je dan weer geld voor 2010 aanvragen ;).

Succes!
    Josien

7. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Josien dank je wel loop er al een tijdje tegen aan te hikken dat ik het moet aanvragen.
    Mischien weet je dit vraagje ook wel.

Op mijn salarisstrook staat bruto loon voor volledig inkomen en later gaat er 20% af voor ouderschapsverlof wat vul ik in bij inkomen volledig bruto loon of zonder het ouderschapsverlof.

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bij het bruto loon vul je het loon in zonder het ouderschapsverlof. Dat trek je er dus vanaf.

Het loon dat je dan hebt verhoog je met het vakantiegeld (meestal 8%) en eventueel een dertiende maand of een bonus ofzo. Dan heb je alles compleet.

Succes!

Groetjes,
    Josien

9. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Dank je wel zo moet het lukken

10. Josien

Josien VIP lid