Terecht een beetje beledigd?

Discussie in 'De lounge' gestart door Feetjes, 28 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. topper12

topper12 Niet meer actief

Tsja... Snap dat het niet leuk is, maar inderdaad wie betaald die bepaald. Het is lastig om in te schatten waarom je zus wel is uitgenodigd voor het feest en jij niet. Als je het echt wil weten, kun je haar ook bellen of mailen met die vraag. Je geeft aan dat je in principe dezelfde band met haar hebt als je zus met haar heeft, maar wie weet ervaart je nicht dat anders?

Heb zelf beide kanten meegemaakt: wel uitgenodigd en rest van gezin niet maar ook rest van gezin uitgenodigd en ik niet. In laatste geval inderdaad niet gegaan, zeker gezien het feit dat de rest van de familie (en dat zijn er nogal wat :D) wel waren uitgenodigd en ik dus als enige niet. Netjes afgemeld en ze veel plezier gewenst. Vind het zelf wel netjes om binnen je eigen gezin te checken hoe de ander er tegenover staat. Als ik wel wordt uitgenodigd en de rest niet dan overleg ik wel of gezinsleden daar van balen. Zo ja, dan ga ik ook niet.

Wat de envelop betreft: Tsja niet mijn stijl, maar volgens mij algemeen geaccepteerd. Waarom er bij je zus geen envelop op het kaartje staat? Misschien foutje van de drukker? Of had je zus een briefje met instructies er bij zitten ( of had er een briefje bij moeten zitten..).

Kortom: als je het niet ziet zitten, blijf dan thuis. Meldt je af door ze een kaartje te sturen en dan ben je klaar :)

2. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

nee ik denk dat ik ook niet zou gaan
    als het alleen voor n kerkdienst is dan zou ik lekker thuis blijven aan mn wijntje dan ik n uur tot ander half uur in de auto moet voor een kerkdienst

3. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Pff, ik ging echt niet voor zn kerkdienst.. Lekker thuus blijven en zal voor het idee nog een kaartje sturen ;)

4. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Hier en daar worden mijn woorden anders geinterpreteerd dan mijn bedoeling was. Die envelop op de uitnodiging vind ik geen enkel probleem, ik vind het alleen opmerkelijk dat dat niet op de uitnodiging van mijn zus staat. Overigens is haar geen cadeautip bekend. Natuurlijk kan het een fout zijn.

Ikzelf ben niet zo lang geleden ook getrouwd, dus ik weet precies hoe moeilijk het is om keuzes te maken en alles financieel binnen de perken te houden. Bij ons was iedereen voor de hele dag (zonder diner) uitgenodigd. Iedereen moet dit uiteraard voor zich weten. Dat ik niet de hele dag mag komen vind ik jammer maar nog niet heel bezwaarlijk. Wel dat er echt alleen een hele korte receptie (meer een felicitatiemoment) is. Dat geeft mij echt het gevoel van envelopje inleveren en weer opdonderen. stel dat ik ook naar het feest na afloop van de kerkdienst had mogen komen was het nog weer anders geweest.

En het onderscheid tussen ons als zussen vind ik ook niet netjes. Als het nou beste vriendinnen waren was het weer anders, maar zoveel beter is de band niet. Mijn zus was zelf ook verbaasd trouwens...

Nouja, ik denk er nog even over na wat ik doe. Het blijft hun keus en ik ga er zeker geen ruzie over maken, ik twijfel alleen nog even of ik wel of niet ga.

5. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Oja, en dat je beledigd bent (een beetje :p) dat snap ik best hoor. Toch vreemd dat je zus de hele dag mag en jij alleen bij zn suffe kerkdienst. Ik denk dan altijd of allemaal of niet! ;)

6. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik zou niet gaan hoor, zo'n stuk rijden om gefeliciteerd te zeggen. Dat kan ook via de telefoon of met een kaartje. En evt een bos bloemen laten bezorgen.
    Ik zou er een leuke dag van maken met de kleine.

7. DV828

DV828 Actief lid

15 nov 2012
    231
    0
    0
    Zelf ben ik 3 maanden geleden getrouwd. Het is best lastig om te bedenken wie je uit wil nodigen en wanneer. Iemand vatte de uitnodiging op een andere manier op dan dat wij de kaart bedoeld hadden en kwam eerder. Mijn man en ik keken elkaar en zeiden: Oké dat is dan zo! Geen probleem!

Qua familie moesten wij een afweging maken wie wij uit wilden nodigen. Ik heb een nichtje uitgenodigd en mijn man heeft een neef uitgenodigd. Niet hun broers of zussen. Gewoon als afvaardiging van.... Niets persoonlijks, maar het is onmogelijk om iedereen uit te nodigen.

Daarnaast hadden wij op onze trouwkaart: Voor ons huishouden geen geschenken, maar je mag wel aan ons spaarvarkentje denken.

Beslis zelf of je wel of niet gaat! Wij hebben ook mensen uitgenodigd en sommige mensen vonden het te ver rijden.
    Zoek er niet te veel achter en als je niet wil gaan, dan ga je niet!

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik vind niet dat je terecht beledigd bent. Vind je het jammer? Ja, dat kan ik begrijpen. Maar je beledigd voelen is in mijn ogen net weer een stapje te ver.

Haar gevoel naar jou toe is dus schijnbaar anders dan haar gevoel naar je zus toe. Dat staat verder los van hoe jouw zus hun relatie ziet.

Ik zou zelf wel gewoon naar de dienst en de receptie gaan.

Ik vind het ook helemaal niet raar om niet iedereen van 1 gezin voor precies hetzelfd deel van de dag uit te nodigen. Als alle kinderen nog thuis zouden wonen wel natuurlijk want dan kom je met je ouders mee, maar als iederen is uitgevlogen vorm je je eigen gezin. Ik kan me voorstellen dat bij bepaalde nichtjes mijn zusje voor meer wordt uitgenodigd dan ik en andersom. Tja, ik kan me er niet druk om maken.

9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    Als je er echt mee blijft zitten, dan zou je wellicht het bruidspaar kunnen mailen dat je waarschijnlijk niet komt. Dat je plannen had om met je zus te gaan gezien de afstand, maar dat die nu niet mogelijk zijn gezien de andere uitnodiging. Punt.

En dan kijken wat ze hierop antwoorden. Dan heb je antwoord en duidelijkheid. Mocht het om een misverstand gaan, dan kunnen ze dat nog oplossen.

10. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    stiefzus van mijn man ging ook trouwen. hubby zn broer werd voor hele dag uitgenodigd, zijn zusje kreeg helemaal geen uitnodiging en hij(wij) mochten voor receptie alleen komen. dat was met een klein kind 1.5uur in auto, 30min receptie, 1.5uur terug in de auto. nee dank u. dus wij zijn helemaal niet geweest

11. mol81

mol81 Niet meer actief

Het is maar goed dat ieder zijn eigen mening mag hebben. Ik vind het erg ondankbaar en respectloos.

12. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou niet beledigd zijn als mijn zus wel mocht komen en ik niet...dat kan een reden hebben. Waar ik altijd slecht tegen kan zijn die envelopjes op een kaart. Ik lees hier vaak: tis maar een tip, maar ik voel mij wel altijd een soort van verplicht om dan geld te geven terwijl ik liever wat anders geef. Ik vind het nooit zo netjes om er maar vanuit te gaan dat je iets krijgt.

Ik vind dat je het best kunt maken om niet te gaan. Ik zou de reistijd tov een half uurtje kerkdienst ook niet echt de moeite vinden.

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik ben het eens met tullip, meerendeels ook omdat dit een nichtje betreft, misschien had ik wel de moeite genomen als het mijn broer/zus was maar kan me niet voorstellen dat ik door hun dan niet de hele dag word uitgenodigd dus ik zou niet gaan maar wel een kaartje sturen

14. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Tja, als jij je beledigd voelt is dat natuurlijk altijd terecht.

Maar goed, ik heb op mijn bruiloft mijn nicht, die ik eens in de paar jaar zie, maar dan wel erg leuk is, wel uitgenodigd en haar broer die ik nog minder zie, maar ook gewoon niets mee heb, niet uitgenodigd.
    Nooit bij stilgestaan of die zich beledigd zou voelen, tis nl onze dag, en die hebben wij gevierd met de mensen die wij erbij wilden hebben, waar we een bepaald gevoel bij hebben.

Overigens is je zus niet heel de dag uitgenodigd als ik het zo lees.
    De kerk is net als bij de gemeente voor iedereen, zelfs als je geen uitnodiging hebt gekregen. IS nl een openbaar gebeuren.
    Jij bent voor de receptie uitgenodigd, dat die 1 a 1,5 duurt is heel erg normaal.
    En je zus is voor het feest uitgenodigd.
    Geen van beide voor het eten ed.

Je gaat naar een (deel van een) bruiloft omdat je wilt bijdragen aan een geweldige dag voor het bruidspaar. En of dat nu de hele dag is of alleen bij een ceremonie en of je nu op loopafstand woont of km's moet rijden, dat is de voornaamste reden dat je gaat.

En als je het te veel moeite vind om langer onder weg te zijn dan dat je daar bent, is het voor jou dus niet het voornaamste om deel uit te maken van hun belangrijkste dag.

Dan zou ik in dat geval lekker thuis blijven ;)

Het is de keuze van een bruidspaar om iemand wel/niet of voor een deel uit te nodigen, maar het is zeer zeker ook de keuze van de genodigde om te bepalen of ze wel of niet komen.

Wij waren ook zeker niet beledigd door de mensen die ervoor kozen om onze geweldige dag niet mee te maken...ik heb genoten met diegene die er wel waren, en dat zal voor je nicht ook zo zijn.

Er is dus niks mis mee om je nicht te laten weten dat je niet komt, maar ik vind het voor jou erg jammer dat je er kennelijk zelf zo'n moeite mee hebt, ik denk dat je daar wel iets mee moet, maar of je daar nu met je nicht zo vlak voor haar bruiloft over moet spreken weet ik niet, wellict met je zus???

Succes iig met je keuze, en hopelijk heb je een fijne dag, met of zonder bruiloft ;)

(als ik mijn stukje terug lees valt het op dat het allemaal nogal hard overkomt, maar dat is zeker niet bedoeld, maar dat is weer het nadeel van die gedrukte tekst ipv dat ik het mondeling vertel... Tis meer de bedoeling om je te laten zien dat wat je ook kiest goed is)

Liefs

15. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    iedereen valt over het envelopje.. maar misschien is het een drukfout en vergeten op de 2de kaart?

en misschien is er een verkeerde kaart naar TS gegaan.
    Anderzijds kan hier straks ook een topic staan..

moet ik mijn nicht uitnodigen?
    ik heb een nicht en die heeft een zus. Met de zus heb ik wat meer contact dus die wil ik graag op het feest. maar mijn nicht heb ik minder contact mee kan ik het maken dat ik haar alleen bij de dienst en receptie uitnodig?

tja.. ik snap je gevoel. maar als jouw zus toch vaker contact heeft zal dat voor je nicht anders voelen dan voor jou.
    jij kan niet in haar gevoel kijken.
    Laat je trots gaan en stuur een leuk kaartje. of ga toch even en zie hoe het loopt. ik denk dat het niet zo bedoeld is als jij t opvat.

jammer dat mensen zo gauw negatief denken over een andermans actie zonder het na te vragen wat de reden is.

(ik weet niet of je zus kinderen heeft. maar misschien is het omdat je een kind hebt en wil ze je niet vast leggen voor de avond? of gewoon voorkomen dat je kleine mee komt. (en ok zou misschien niet zo'n nette reden zijn daar zou ik dan zelf over willen bepalen. maar zij wil bepalen over haar bruiloft) al met al een hoop gespeculeer terwijl je er alleen achter komt als je het haar vraagt.)

16. ecl

ecl Niet meer actief

Inderdaad;)

17. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Mijn zus is uitgenodigd voor de hele dag, niet alleen voor het feest. De kerkdienst + receptie duren samen 1,5 uur (waar ik dus 2/3 uur voor moet rijden).

Sommige reacties vind ik ietwat overdreven, het is nou ook weer niet dat ik hier een enorme scene of probleem van maak (al snap ik dat dit op grond van een stukje tekst moeilijk in te schatten is), ik vind het gewoon jammer en ik begrijp het niet helemaal. Daarnaast vroeg ik me af of ik de enige ben die het raar vindt om mensen alleen te laten komen voor de kerkdienst en receptie in de kerk. begrijp me goed, ik weet dat dat dat voor hun het belangrijkste is, maar ik voelt voor mij gewoon raar dat ik alleen een handje + envelopje mag komen geven en weer weg moet...

Het envelopje als cadeautip stoort me verder niet

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, ik vind het niet raar om mensen uit te nodigen voor de ceremonie en receptie. Dat is nu het verschil tussen daggasten en overige gasten. De receptie lijkt me wel heel kort...

Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat mensen alleen uitgenodigd worden voor de receptie... Een borrel, dokken en weer gaan... Nu mag je tenminste nog de feitelijke huwelijksvoltrekking mee maken.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wat een gezeik zeg, zo'n trouwerij. Moeilijke gedoe met wel/niet uitnodigen, envelopjes, 26 verschillende recepties/diensten/bijeenkomsten, neven/nichten/ooms/tantes wel of niet.
    Pffft. Ik word er al moe van als ik er aan denk.
    Mooiste dag van je leven gemiep, de bruid bepaald, bluuuuhhhhh.
    Ik zou er van te voren al klaar mee zijn, moeilijke gedoe.

TS, stuur een leuk kaartje en wens ze een fijne dag. Klaar. Ik begrijp je vraagtekens, maar blijkbaar vinden ze de band niet goed genoeg voor een hele dag ofzo. Prima toch? Weet je direct hoe de relatie is.

20. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    recepties lopen nog wel eens uit. misschien is het hartstikke leuk. maar net zoals ik het niet raar vind dat ze zo de uitnodigingen doet (je kiest gasten immers niet op de straal van x aantal KM)
    zou ik het ook niet raar vinden als jij vind dat de afstand te groot is en dat je gewoon een kaartje stuurt en haar een fijne dag wenst.

dus wat je ook doet alles is goed.

Deel Deze Pagina