Dat is hier dus echt niet zo, hier geld echt alleen de naam die op de envelop staat, en als het gezin wordt uitgenodigt is het familie, zo heb ik een neef die alleen is, dan staat er alleen zijn naam op, mocht hij een vriendin krijgen, dan zou die vriendin wel mondeling uitgenodigt worden, maar om maar even zomaar iemand mee te nemen omdat hij denkt hee plus 1, nee dat wordt hier niet op prijs gesteld, en zeker de constuctie van nicht wordt niet uitgenodigt dus we gaan het lekker zo doen, dan vind ik je echt triest, leg je er bij neer dat ze een andere keus hebben gemaakt. heeft niets met gastvrijheid te maken, aangezien de bruid en bruidegom moet betalen, hier in huis is iedereen altijd welkom, maar als ik een feest geef dus echt niet. dat is voor genodigden, ps bij mij was overgens gewoon alle ooms en tantes de hele dag, (geeen uitzonderingen ook al geen band met schoon ooms en tantes) en alle neven en nichten voor de avond, ik heb dus geen onderscheid gemaakt, in onze fam gebeurd dat niet heel veel onderschied maken, maar gebeurd het wel dan respecteerd onze familie dat wel. tis persoonlijk ook niet mijn ding, maar kan wel begrijpen dat sommigen het wel doen, heeft niets met ego te maken maar vaker met budget. en doorsparen om bepaalde mensen te kunnen uitnodigen die je niets doen is natuurlijk ook onzin. gaat om respect, dat is er veels te weinig voor mekaar onderling.
Hahaha, het idee is grappig maar het gaat me toch te ver . Het blijft haar keuze, al vind ik het niet netjes. Ik ga er absoluut geen scene van maken en al helemaal haar dag niet verpesten. Ik lees speculaties over de grootte van onze familie, mijn zus en ik zijn haar enige nichtjes in deze tak van de familie, verder is er nog een neefje (kind) maar die zal ook niet meefeesten verwacht ik . Het is maar een kleine familie. wel is het zo dat ik getrouwd ben en mijn zus vrijgezel (en kinderloos).
Je bent onterecht beledigd... Als je het mij vraagt: iedereen die alleen naar de kerkdienst komt hoeft geen kado te geven. Verder: ikzelf heb ook van één gezin alleen de ouders en de 2 broers met hun gezin uitgenodigd. De zus niet. Het zijn kennissen van mijn man en hij wilde dat zo. Hij zag het niet zitten om iemand alleen maar omdat het zo hoort uit te nodigen terwijl hij die mensen eigenlijk nooit ziet. Ikzelf heb achteraf wel wat spijt hiervan, maar zij hebben er nooit moeilijk over gedaan. Dat van die kadotip is wel raar... ikzelf heb dat er niet opgezet omdat ik niet vind dat je moet verwachten dat iedereen een kado geeft. Als iemand dat wil is dat prima, komt hij zonder kado even goede vrienden. Het gaat om de aandacht die je krijgt en dat mensen aan je denken en je het geluk gunnen, niet om dat kado ook al is dat erg leuk. Dit geldt dus ook voor jou... je gaat om hen geluk te wensen, hoe lang je in de auto zit is niet belangrijk. Je wilt het of je wilt het niet, je hebt het voor hen over of niet. Simpel als dat.
Vraag aan je nicht of ze bezwaar heeft als je met je zus meegaat dat jullie dan samen kunnen rijden? misschien is die hele uitnodiging neit zo zwaar bedoeld als nu wordt gedacht door iedereen... vragen staat vrij. nee heb je, ja kan je krijgen. misschien heeft ze er niet eens echt bij nagedacht... ik lees dat je zus single is en jij getrouwd met kind. mogelijk heeft dit meegewogen in haar beslissing. en net als jij nu voor haar denkt kan het zijn dat zij voor jou gedacht heeft dat je het toch niet zag zitten een hele avond. mijn ervaring leert me dat ik vaker niet gevraagd wordt omdat ik kinderen heb. net alsof ik dan niet meer weg kan of zo... dus bovenstaande advies blijft dan gelden.
o en nog wat. het kan zijn dat op de receptie die envelop staat omdat die makkelijker te verhuizen zijn naar de feestlocatie dan een auto vol kado's! dat is wat ik denk. verder doe gewoon wat je zelf wil.
Alleen de orginele post gelezen maar als ik niet heel close met haar was dan begreep ik ook wel waarom ik niet voor de hele dag uitgenodigd zou zijn. En andersom zal zij dan ook heus wel begrijpen als jij daarom niet komt opdagen.
Beledigd... Mwah, dat zou ik niet zijn hoor. Teleurgesteld misschien eerder, omdat je andere ideeën had over de band tussen jullie. En dan... Shit happens. Mijn eerste gedachte was: dan ga je niet. Maar aan de andere kant: hou de eer aan jezelf, zij willen het zo. Ga er even heen, laat je gezicht zien, geef ze een leuk kaartje (met of zonder geld, wat jij wilt) en vertrek weer. Trouwen ze niet in een leuke stad? Zou ik daarna mooi even gaan shoppen! Zij beslissen wie wanneer mag komen, jij beslist of je komt... Maar heremetiet, dat gejengel om dat envelopje op de kaart. Whaah, waar maken jullie je druk om zeg? Graaierig, schooierig, verplicht voelen? Wij hadden ook een envelopje op de kaart... Stelletje zwervers die we zijn. Nu voel ik me wél beledigd omdat ik graaierig of schooierig zou overkomen en dat ik anderen zou verplichten tot iets en een kado verwacht. Ja, want dat kan je allemaal zien aan een zo'n verrekt minienvelopje op de kaart. Als je me lekker een bos bloemen wilt geven of whatever, dan doe je dat toch fijn. Als jij je daar beter bij voelt, be my guest. Het was slechts een tip omdat we alles hebben wat ons hartje begeert. Of is dat dan weer verwend?
Dit noemen ze dus 'passief agressief'. Het gaat niet om JOUW behoefte maar om die van de bruid en bruidegom.
Ik vind het ook vreemd, deze keuzes (uitnodiging, cadeautip), maar ik zou me er niet druk om maken. Ik zou eerlijk gezegd vriendelijk bedanken. Ik zou ook niet 2,5 uur in de auto gaan zitten en een envelopje inleveren, alleen voor de kerkdienst. Maar ik zou dus eerder daarom niet komen, dan omdat je zus wel langer mag. Als je er echt mee zit, kun je je nicht ook vragen of dat wel klopt, dat het je verbaast dat jij alleen voor de dienst mag komen. Maar probeer dit zonder verwijten te doen, anders ben jij de 'zeur' En als antwoord op je vraag: Ik zou me ook een beetje beledigd voelen, maar ik zou er geen punt van maken.
Ik heb het ookeen x meegemaakt. Met de bruiloft van mijn broer. Mijn zus en vriend waren de hele dag uitgenodigd en ik en nu ex mochten alleen de avond komen. Waarom? Geen idee, ik heb me niet verlaagd om er boos om te worden en erover te beginnen. Broer en zus hebben ook geen betere band dan ik en broer. Ik ben savonds geweest en vond het prima. Tuurlijk was ik teleurgesteld, maar ja als hun dat zo wilden.....
Wat ik me dan afvraag: Waarom heeft ze jullie uberhaupt uitgenodigd? De kerk is juist iets intiems voor de mensen die je het dichtste bij je vindt staan. Daar mag je wel komen...alleen het feest/receptie niet Heel apart En dan dan foutje met die enveloppe ( waar mensen misschien toch uitgaan van een foutje...) Is jullie hele uitnodiging niet een foutje? Misschien is het een misdruk ofzo?
Dit lijkt mij echt zo een situatie waar binnen de familie over 20 jaar nog ruzie ontstaat. En wie weet, waarschijnlijk is het echt gewoon een vergissing, zou toch zonde zijn? Bel haar en vraag het gewoon, of ev je tante? Ligt eraan hoe jullie relatie onderling is. Mss krijg je dan een heel logisch antwoord waarom je zus wel is uitgenodigd en jij niet, of het was gewoon een vergissing en jij bent ook welkom op het feest? Als niet, zou ik gewoon een kaart sturen (maar stiekem wel een beetje beledigd zijn )
Ik snap totaal je issue niet. Mijn inziens maak je altijd onderscheid op een bruiloft tussen dag gasten, receptie gasten en feestgasten. Op de ceremonie is iedereen welkom (tenzij je het heel intiem wilt) En de keuzes die je als bruidspaar hierin maakt moet je geheel zelf weten. Dus nee, ik vind het niet raar dat jij uitgenodigd bent voor kerk+receptie. Naar mijn weten is een receptie altijd kort. 1,5 a 2 uur. Wat betreft het kado: Ik heb al vaak meegemaakt op een bruiloft dat er voor de dag en feestgasten via de ceremoniemeester een kadolijst beschikbaar was. Wellicht ontvangt je zus die nog. Las hier iemand die vind dat je in familie geen onderscheid moet maken, wij hebben hier aan familie al meer dan 200 mensen. Zou er niet aan moeten denken die allemaal uit te moeten nodigen en dan ook nog vrienden, kenissen etc. Ik vind dat je de keuze van het bruidspaar moet respecteren en als je je er niet in kunt vinden ga je niet. Maar je beledigd voelen vind ik onzin
Goeie grutten zeg ... ik dank de hemel op mijn blote knieën dat ik een familie heb, die respect kan hebben voor keuzes die andere familieleden maken. Ook al dat betekent dat je niet zou zijn uitgenodigd voor iets ... Daar is nou werkelijk nog nooit iemand over gevallen of een onvertogen woord over gezegd. Op mijn bruiloft zijn mijn tantes geweest, maar mijn neven en nichten niet ... het is toch wat!
Ik snap wel dat er onderscheid gemaakt wordt. Hebben wij ook gedaan voor onze bruiloft. Weet je wat een kosten er aan verbonden zijn? Als wij iedere neef en nicht hadden uitgenodigd waren we blut geweest. Dus moet je keuzes maken. En ze zal zo haar redenen gehad hebben om deze keuze te maken. Ze nodigt je überhaupt uit, dat betekent dat ze je er toch graag bij wil hebben. Als jij dat niet goed genoeg vindt, ga dan gewoon niet.
Idem hier. We weten dat opa en oma het een beetje vreemd vonden dat zij en mijn ooms en tantes alleen 's avonds mochten komen en de andere ooms en tantes de hele dag, maar er is verder nooit iets tegen ons persoonlijk gezegd. Dan hadden ze 'm kunnen krijgen ook trouwens, ik bepaal toch echt zelf hoe ik mijn dag indeel