Beste verloskundigen, Ik ben in verwachting van mijn tweede kindje. Bij mijn dochtertje heb ik een keizersnede gekregen omdat ze een aangezichtsligging had en het hele proces verliep erg traag. Ik ben 2 dagen bezig geweest totdat er opeens een spoed keizersnede plaatsvond. Nu vraag ik me af of ik nu weer een keizersnede zal krijgen of gewoon natuurlijk bevallen. Om eerlijk te zijn durf ik echt niet meer natuurlijk te bevallen na de vorige keer, ik heb daar echt een trauma aan over gehouden, het duurde zo lang en zo extreem veel pijn. Ik hoorde ook dat Nederland 1 van de weinige landen is waarin je natuurlijk mag bevallen na een keizersnede. Ik zou heel graag willen weten of dit iets is waarin je een keuze hebt of niet. Alvast heel erg bedankt. Groetjes van Irene
hoi Irene, in principe heb je geen reden vooraf voor een keizersnede. De kans dat het weer een aangezichtsligging is is heel klein. Ik snap wel heel goed dat je geen goede herinnering hebt aan zo'n lange bevalling. Ik zou het met je verloskundige bespreken en ook met de arts. Je gaat wel sowieso in het ziekenhuis bevallen. Misschien kan het je gerust stellen om al vroegtijdig een consult te hebben met een arts om dit te bespreken. Je blijft in principe tot 36 weken onder controle van de verloskundige. Mirjam
Bedankt voor je reactie! Ik zal inderdaad proberen vroegtijdig een afspraak met de arts of gyn te maken. Ik ben nu al zenuwachtig als ik er aan denk. En dat is natuurlijk ook niet goed. Nogmaals bedankt. Groetjes