Problemen met inwendige echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Joyfull79, 17 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Ik ben administratief medewerkster
    Provincie Groningen
    Hey dames,

Morgen m'n eerste echo in het ziekenhuis. Vandaag heb ik te horen gekregen dat dit een inwendige echo word. Hier zie ik verschrikkelijk tegenop. Ik kamp al jaren met problemen met gemeenschap en het inbrengen van medische dingen in het ziekenhuis. En ik had zoooo gehoopt op een uitwendige echo. Ik ben morgen 8,3 weken zwanger. Wie heeft ervaring met een inwendige echo en kan mij vertellen wat er word ingebracht en hoe groot / dik het is?
    Mijn huid scheurt altijd meteen in, als er iets ingebracht word en dat doet verschrikkelijk pijn en ook door de angst heb verkramp ik natuurlijk wat en is het inbrengen nog moeilijker. Zie er daarom zo tegenop nu, dat ik er net even een stevig potje om heb gejankt.

Wie kan bij mij de rust wat terug brengen? Alvast bedankt voor de reacties.

2. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heb eens een inwendige echo gehad voor baarmoeder onderzoek.
    Oké het is geen pretje, maar geef aan dat je er moeite mee hebt.
    Dat scheelt al een hoop, dan houden ze er rekening mee.
    Ik had een echoscopiste die heel voorzichtig was en er goed de tijd voor nam.
    Maar het bleef een idioot idee, dat geef ik eerlijk toe.

Misschien morgen even vragen of ze eerst een uitwendige echo willen proberen? En uitleggen waarom je dit vraagt.
    Voor een uitwendige echo maak je het meeste kans op goed resultaat bij:
    -gevulde blaas
    -weinig buikvet
    -goede ligging baarmoeder (en ja daar heb jij helaas geen inbreng in)
    -hopen dat mini niet achter je schaambot hangt

Veel succes!
    En gefeliciteerd!

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Volgens mij is die staaf niet breed. Uiterst de doorsnee van een euro munt.
    En anders gewoon uitleggen in het ZH dat je liever uitwendig eerst wilt proberen?
    Hiier me 8 weken gewoon uitwendige echo en alles was superduidelijk te zien.

4. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt voor de informatie. Bij m'n eerste heb ik met tien weken een echo gehad bij de verloskundige en toen ging het gewoon uitwendig. Dus ik schrok hier wel van. Ik ga het zeker aangeven en hopen dat ze het eerst uitwendig willen proberen. Ga wel met volle blaas heen en dan maar zien. Duimen maar. En eh... bedankt!

5. Trotter

Trotter Actief lid

26 okt 2011
    377
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat lastig voor je dat je nu een inwendige echo moet en er zo tegenop ziet! Bij mij in ZH huis deden ze inwendige echo's tm de 10 weken, dus het is wel redelijk normaal.

Het echo ding is ( in mijn optiek) niet pijnlijk en niet erg groot. Denk dat je t kan vergelijken met de steel van een afwasborstel, misschien ietsje smaller nog? Wel minder hoekig natuurlijk en taps toelopend. K heb natuurlijk nooit de goeie hoek om te zien hoe ver ze dat ding erin schuiven, maar volgensmij is t slechts een paar cm. Ze doen hier altijd erg voorzichtig.

Misschien moet je je angst etc gewoon aangeven voordat je d echo krijgt? Misschien willen ze hem dan wel uitwendig doen?

Succes iig!

6. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt. Ik ga het zeker aangeven dat ik het fijn zou vinden als ze het eerst uitwendig willen proberen en waarom. Op hoop van zegen maar. Duimen dus. Ik had al meerdere verhalen gelezen over meiden die wel degelijk rond de acht weken een uitwendige echo hadden gehad die goed gelukt is. Dus ik hoop dat ik ook 1 van de gelukkigen zal zijn morgen.

7. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    vervelend dat je er zo tegenop ziet.. ik heb er helemaal geen mowite mee en heb er inmiddels 4 keer een inwendig onderzoek/echo gehad..
    hierboven staat dat het geen pretje is.. maar het stelt niks voor.. het is een dunne staaf met een iets verdikte kop.. het inbrengen zou miss wat vervelend kunnen voelen..maar pijn doet het niet.. probeer te ontspannen en te genietwn van je baby ip het scherm.. heel veel succes in ieder geval..

8. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik vond een inwendige echo geen pijn doen, het is inderdaad heel smal. Maar het is ook wel mogelijk met 8 weken een uitwendige echo te krijgen als je er zo tegenop ziet, gewoon aangeven dan is dat vast geen probleem!

9. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Ik heb 2x een inwendige echo gehad ivm gekantelde baarmoeder..
    De 1e keer met 8 weken vond ik het echt niet prettig, er werd in mij geroerd als een gek en bij de 2e echo hoorde ik dus dat ik een gekantelde baarmoeder had en die verloskundige deed een kussen onder mijn billen...toen niks van gevoeld en was het echt prima te doen!!
    Dus eventueel ook een ding om aan te kaarten, even kussentje onder je billen dan is het makkelijker in te brengen en de baarmoeder sneller te zien...

10. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Duidelijk aangeven wat je angsten zijn. Ik heb bij 7 weken een uitwendige echo gehad en was prima te zien.

11. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt Trotter. Jullie stellen me allemaal gelukkig een beetje gerust. Ik zal in ieder geval bij de gyn aangeven wat het probleem is en dat ik er erg tegenop zie. En dan vraag ik wel of ze het eerst uitwendig willen proberen en als dat niet lukt of ze het dan alsnog heel voorzichtig inwendig kunnen proberen. Hopen dat de gyn dat wil. Nogmaals bedankt!

12. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    tja dat is wel lastig ja. ik heb veel inwendige echo's gehad en er nooit iets van gevoeld. er zit ook aardig wat glijmiddel op.
    maar als je het echt niet wilt dan kun je natuurlijk weigeren,het is jouw lichaam! dan maken ze maar een uitwendige, is het niet goed te zien dan kun je nog kiezen om 2 weken te wachten of om toch inwendig te proberen. en bij mij deden ze niet heel dat ding naar binnen, alleen maar een stukje. en idd een kussen onder je billen zorgt dat de invalshoek beter is.
    trek een jurkje/tuniekje aan dan voel je je wellicht wat gemakkelijker en probeer te ontspannen en vertrouw erop dat ze stoppen als je zegt dat het pijn doet. het moet iig geen naar onderzoek zijn maar een leuke.

13. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt voor je reactie Merryl. Ik had al van meerdere mensen gelezen dat het wel uitwendig zou kunnen lukken. Dus toen de assistente in het ziekenhuis meteen zei dat het uitwendig zou worden, was ik meteen lamgeslagen. Op hoop van zegen maar en duimen dus :)

14. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    oja hier trouwens met bijna 9 weken uitwendige echo gehad (inwendig was niks te zien) en toen zagen ze vruchtje met hartje dus wellicht heb je geluk.

15. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt Anne. Dat is een goede tip. Doe inderdaad een tuniek aan. M'n dochtertje van net twee gaat namelijk ook mee en ik wil niet dat ze dat hoeft te zien. Als m'n man met haar bij het hoofd eind gaat staan, dan ziet ze daar beneden in ieder geval niets gebeuren. Ik krijg van jullie allemaal zulke lieve reacties en ik hoop dat het mee gaat vallen als het wel inwendig word. Heb gewoon al jaren problemen daar door m'n huid en het zijn dus elke keer negatieve ervaringen. Zelfs het vrijen is niet leuk. Al hebben we sinds een tijdje een verdovende zalf en dat werkt. Maar ja, de pret is natuurlijk wel een beetje weg.

16. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt voor je reactie Eefje. Ik probeer me zeker te focussen op het doel. En dat is de kleine op het scherm zien. Maar hoe klein of groot het ook is, alles doet zeer. En die wetenschap maakt dus dat ik me zo'n zorgen maak. Maar het doet me wel goed om te lezen dat het niet zo'n groot apparaat is wat naar binnen moet en dat velen van jullie er goede ervaringen mee hebben.

17. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt voor je reactie Rachel. Dat ga ik zeker doen en dan duimen dat het mag. Ik heb nu een foto gezien van het apparaatje en dat is gelukkig inderdaad maar smal. Dat stemt me al iets geruster. Nu maar afwachten

18. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Bedankt Stephanie87. Dat is een goed idee. Ben zo blij met de tips die ik allemaal krijg. Nu maar afwachten hoe het gaat morgen. Ik laat uiteraard weten hoe het afgelopen is. Thanks!

19. Joyfull79

Joyfull79 Actief lid

27 aug 2009
    166
    0
    0
    Provincie Groningen
    Dat zou te gek zijn! Ik laat morgen uiteraard even weten hoe het gegaan is.

20. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Inwendige echo doet echt geen pijn hoor meid. Ik heb er al zoveel gehad. De enige keer dat t pijn deed was toen ik een bbz had en ze m'n eierstokken goed moest bekijken. Normaal gesproken voel je er amper wat van. Succes in ieder geval. Hopelijk willen ze eerst uitwendig kijken. Lijkt me wel als je de reden uitlegt.

Deel Deze Pagina