Suikerwaarden niet goed. Verloskundige bellen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Feline31, 2 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feline31

Feline31 Bekend lid

11 feb 2017
    927
    588
    93
    Hallo allemaal,

Twee weken geleden is zwangerschapsdiabetes vastgesteld bij mij.
    Vorige week begonnen met in eerste instantie alleen een dieet en dat ging goed. Op 1 uitschieter na waren de waarden prima.

De laatste dagen gaat het niet goed. Ik hoef niet zo vaak te prikken maar doe dit nu wel omdat het niet zo goed gaat.
    Ik eet nu zelfs gewoon te weinig als reactie op die hoge waarden. Vandaag bv aardbeien met kwart gehad als ontbijt, 1 grote volkorenbol
    Als lunch en volkorenpasta als avondeten. Meer niet.

Nu maak ik me echt zorgen. Ik wil maandagochtend direct de diabetesverpleegkundige bellen. Het spookt nu zelfs door mn hoofd om morgen de verloskundige te bellen. Of is dat overdreven ?

Bijgevoegde bestanden:

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, maar wat is te hoog in jouw geval? Gaat het om 1 of 2 -tiende te hoog of schiet je echt hele punten door?
    Je moet wel regelmatig eten en bij voorkeur zelfs 6 eetmomenten per dag zien te vinden. Dat zorgt voor een stabielere bloedsuikerwaarde, dan wanneer je echt maar 3 maal per dag eet. dat zorgt voor veel meer schommelingen.

3. Feline31

Feline31 Bekend lid

11 feb 2017
    927
    588
    93
    Ik mag niet hoger dan 6,8 zitten niet nuchter.

Maar ik heb geen grote eetmomentrn. De lunch was ook maar 1 broodje. Als ik dan ook nog eens meer eermomenten ga creeeren worden ze denk ik alleen maar hoger.

4. Mery

Mery Bekend lid

24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Je waarden zijn gewoon prima hoor.Zo had ik ze ook.Je moet juist wel eten en dan vooral gezonde dingen.Op den duur at ik meer en was ik goed vol en tevreden maar de waarden waren laag.Veel groenten en mager kipfilet eten.Ik was verbaasd dat ik zo veel kon eten.Uiteindelijk ongeveer 2,5 kg bijgekomen tijdens zw.Baby was ruim 7 pond.Op het einde van de zw heb ik zelfs gezondigd.Het ging allemaal prima.

5. Maangodin

Maangodin Nieuw lid

29 jun 2014
    1
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi Feline,

Ik kan mij voorstellen dat je je nu zorgen maakt, omdat je waardes een aantal keren te hoog zijn en dat is geen fijn gevoel. Ikzelf heb nu voor de 2e keer zwangerschapsdiabetes. Als ik je een aantal tips mag geven: leg jezelf geen beperkingen op qua hoeveelheid eten en zeker niet op het gebied van koolhydraten. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, dan gaat je lichaam afvalstoffen aanmaken, die niet goed zijn voor jou en voor de baby in je buik. Dit is mij op het hart gedrukt door de internist en diëtiste van het ziekenhuis, waar ik onder behandeling ben.

Wat iemand anders ook al schreef, probeer toch iets meer eetmomenten te creëren. Ik eet zelf 4x per dag. Waarschijnlijk was vanmiddag na de lunch je waarde aardig hoog, doordat je een volkorenbol had gegeten. Probeer deze te vervangen door bijvoorbeeld 2 boterhammen. Je waarde na het ontbijt is heel keurig, dus dat kun je blijven eten. Wat ikzelf ervaar, is dat mijn waardes 's middags en 's avonds hoger zijn. Misschien kun je dus ipv 's ochtends je kwark eten, dit als lunch nemen. Iedereen reageert anders op bepaalde producten, dus het is ook een kwestie van uitproberen. Als je morgen weer wat hogere waardes prikt, dan zou je bijvoorbeeld een groot glas water kunnen drinken, want daarmee zakt je bloedsuikerwaarde. Een half uurtje gaan fietsen of wandelen is ook goed voor je om je waardes naar beneden te krijgen.

Zelf zou ik maandag inderdaad de diabetesverpleegkundige bellen en dan samen met haar bespreken hoe nu verder. Ik denk dat je misschien toch wel insuline moet gaan spuiten, als de waardes niet met een dieet onder controle te houden zijn. Dat is niet zo fijn natuurlijk, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het heel snel went. Ik prik zelf standaard 3x per dag insuline.

Heel veel succes en probeer je niet te druk te maken, in het ziekenhuis ben je in goede handen!

Groetjes Maangodin

6. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    De verloskundige kan je hier niet bij helpen. Opzich ziet het er keurig uit. Ik heb bij pasta ook een uitschieter ook bij volkoren pasta. Qua lunch kun je bijv prima 3 boterhammen eten maar verdeel ze dan wat meer over de tijd. Bijv 2 om een uur of 12 en dan om 2 uur nog 1. Zo krijg je wel voldoende binnen maar verspreid je het meer.

Ik zou maandag even bellen voor wat extra handvaten. Insuline zou ik me nog niet zo druk over maken. Je bent pas net bezig je eten aan te passen. En opzich doe je dat volgens mij al hartstikke goed.

Wanneer prik je na de maaltijd?

Deel Deze Pagina