Termijnecho, 11 weken nekplooimeting?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MissCK, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissCK

MissCK Niet meer actief

Ben bang als ik niet voor de combitest ga dat ik spijt ga krijgen achteraf. en ben bang als ik er wel voor kies dat ik tot die tijd continu gespannen ben.

twijfelkont ben ik.. haha.

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Gelukkig heb je nog even de tijd om er rustig over na te denken! En tijdens de termijnecho kun je ook je last minute vragen en twijfels nog kwijt bij je VK.

Je zult wel meer dagen hebben dat je onzeker en bang bent, die allereerste weken zijn heel spannend en duren veel te lang ;)

3. MissCK

MissCK Niet meer actief

na de termijnecho kan ik niet meer kiezen voor een combitest toch?

4. babyproject

Oh, kon ik nog wel!

Combitest kan t/m 14 weken en je termijnecho was toch met 11 weken?
    Even een belletje naar je VK praktijk anders.

5. MissCK

MissCK Niet meer actief

ja klopt dat kan in inderdaad tot de 13 e week. maar je zit natuurlijk met bloedprikken dat moet toch tussen week 9 en 11?

6. babyproject

Jij hebt het foldertje ;)

Volgens prenatalescreening.nl kan de bloedtest ook tot 14 weken.

7. MissCK

MissCK Niet meer actief

oh haha. toch nog maar even een keer lezen. ik google ook altijd te veel. dan wordt je ook vaak weer op een verkeerd spoor gezet. hoop dat ik het vandaag even naast me neer kan leggen. wordt er een beetje nerveus van :)

8. lies276

lies276 Niet meer actief

weet je dat de uitslag van de combitest veel minder betrouwbaar is als je jong bent?
    in de folder kun je in het shema zien hoeveel kindjes met down er uiteindelijk toch nog gemist worden op jouw leeftijd.
    ook heb je meer kans op een vals positieve uitslag.
    uiteindelijk heeft het dus niet zoveel meerwaarde.
    ik denk dat elke zwangere graag garantie zou willen van een gezond kindje en dat kan helaas niet.
    wij hebben de combitest vorig jaar wel laten doen, omdat ik zelf op de 12 weken echo een verdikte nekplooi dacht te zien.
    de verloskundige adviseerde toen, ter geruststelling, de combinatietest, want ik had het vast verkeerd gezien.
    de echoscopiste wilde er niks over zeggen,omdat het een termijnecho was en geen nekplooimeting.
    helaas gaf de uitslag een verhoogd risico (ik had het dus toch goed gezien) en is de rest van mijn zwangerschap één en al stress geworden.
    uiteindelijk kregen we een kerngezond kindje, maar ik zou deze test zelf nooit meer laten doen en ook niemand adviseren!
    mocht je er toch voor gaan, adviseer ik je wel om van tevoren samen af te spreken wat je zou doen als er een verhoogd risico uit zou komen en wat je zou doe als het echt foute boel is.
    dat hebben wij niet gedaan (we dachten immers gerustgesteld te worden) en dan wordt het lastig om nog te relativeren en beslissingen te nemen.
    succes met je beslissing!

9. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, wij hebben de combitest bij onze dochter gedaan, en deze keer weer. Bloedprikken moet hier tussen 9,5 en 11,5 week, de nekplooimeting tussen 11,5 en 13,5 week.

Termijnecho hebben we vorige week al gehad, en toen heeft de echoscopist eigenlijk alleen gemeten hoe groot uk is, en of alles er, voor zover zichtbaar was, goed was. En natuurlijk weer aan 't lachen omdat uk al mooi aan het zwaaien was (we hebben echt een hele leuke man die de echo's doet, altijd weer enthousiast)

10. Emjay

Emjay Bekend lid

17 jan 2012
    993
    0
    16
    In het buitenland
    Misschien een beetje ter vergelijk... ik ben zelf ook in september uitgerekend, dus zit nu ook met die vragen. Wij hebben besloten om de nekplooimeting niet te doen. Sowieso zou voor ons Down (of elke andere niet-levensbedreigende afwijking) geen reden zijn om de zwangerschap af te breken. En als je dan bedenkt dat je met die meting alleen maar hoort dat je een verhoogd risico hebt, of een normaal risico.. het zegt dus niks. En dan maak je je (zoals Lies) misschien onnodig zorgen terwijl het helemaal goed gaat - of vice versa. Ik zie het wel als het zover is, en tot die tijd wil ik me niet teveel zorgen maken over dingen die ik toch niet kan veranderen. 't Is al genoeg om te bedenken dat er zo'n klein ukkie binnenin mij groeit en dat ik straks mama word!

11. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Hier in het ziekenhuis is het dat ze een aparte echoscopisten hebben die de nekplooimeting doet. Ze zijn hier veel geoefender in.
    Ze kijken niet alleen naar de dikte van de nekplooi, maar ook naar of ze een neusbotje zien en naar de organen en ledematen. Om te beoordelen of deze in aanleg er goed uitzien.
    Het is dus veel meer dan alleen de dikte van de nekplooi bekijken.
    Bloed prikken kan tussen de 8e en 13e week en het liefst doen ze dat op dezelfde dag dat je de echo hebt.

Wij hebben bij de 1e en bij deze zwangerschap wel de combitest gedaan. Mij gaf de combinatietest juist meer rust.

12. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Wij kiezen ervoor om het niet te doen. Dit omdat er naast Down nog duizenden andere dingen zijn die een kindje kan mankeren, en die niet terug te zien zijn in tests. Daarnaast zijn wij beide jong, dus vallen niet in de risicogroep.

13. MissCK

MissCK Niet meer actief

weet nog steeds niet wat ik moet doen haha :)
    onlangs met mijn schoonzusje erover gehad. zij had niet gekozen
    voor de combitest, maar bij de termijnecho werd haar wel
    geadviseerd om bloed te laten prikken omdat de nekplooi wel
    aardig groot was.

ik krijg dezelfde echoscopist als haar. dus misschien
    dat ik toch beter kan afwachten.

14. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben de combi test laten doen... bij een tweede kiezen we ervoor dit niet te doen. Bij ons is ws. een meetfoutje gemaakt, we hebben enorm in de stress gezeten, 2 dagen later bij het AMC hebben ze tig keer de nekplooi gemeten en hij was niet verdikt. Maar toch bleven we de hele zwangerschap in angst....
    We konden kiezen voor een vwp, maar daar zaten ook weer risico's aan... Nee, ik doe het nooit meer. Uiteindelijk hebben we enorm veel stress gehad en een kerngezonde baby!

Er zijn ook genoeg gevallen bekend van een goede combi test maar toch down... Dan heb je kans van 1 op de 1400 ofzo.. maar je kunt dan alsnog die ene zijn.

15. liefdesbaby

8 jan 2012
    26
    0
    0
    breda
    Hey MissCK,
    Wij zitten ook in hetzelfde schuitje als jij. Mijn vriend wilde het wel laten doen, bij hem zit een spierziekte in de familie, en dat hebben we met bloedonderzoek (van hem) ook uit kunnen sluiten. Dus hij had zoiets van: Waarom dat wel en dit niet. Aan de andere kant is het ook wie a zegt moet b zeggen. En daar heb ik een wat minder leuk verhaal over gehoord.
    Een collega van mijn vriend is ook zwanger, die is 12 jaar ouder dan ik (ik ben ook 23) die heeft het niet laten doen. Maar een vriendin daarvan wel.
    Uit de test bij die vrouw kwam een verhoogd risico en moest ze een vruchtwaterpunctie laten doen.
    Uit de vruchtwaterpunctie kwam de uitslag dat er niets aan de hand was. Pff gelukkig denk je dan. Helaas voor die mevrouw heeft ze voor dat ze de uitslag kregen, een miskraam gehad door de vwp..

Ik twijfel ook enorm. Het lijkt me hartstikke fijn om het uit te sluiten. Maar wat als het nou wel zo is?..
    En van die 150 euro kan ik ook een box kopen, of een deel van een kinderwagen.. (goed daar heb je weinig aan haha.. maar hey dat andere deel kan je dan nog sparen ;) )
    Of alle geboortekaartjes van bestellen!

Dus.. ik help je hier totaal niet mee haha wil alleen maar weten dat je niet de enige bent met die twijfels. Ik ben ook een twijfel kont en ik denk dat ik er tot het einde van de zwangerschap over zal blijven twijfelen. Maar ik heb het voorgevoel dat we het niet doen. (al is zo een extra echo natuurlijk wel weer leuk meegenomen!)

Deel Deze Pagina