Termijnecho + combinatietest

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Ronja, Feb 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dat mag tuurlijk. Als het je bv. helpt om er minder tegenop te zien. Maar het is daadwerkelijk wel iets anders dan een pretecho. Ik zou dan voor de leuk eerder voor een pretecho gaan.

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Zie het ook niet als pretecho. Zie het als info over de gezondheid van ons kindje, met hopelijk een pret-uitslag... Toen ik het nog zag als een medische echo bleven de verhalen over alles wat er fout kon gaan maar door mijn hoofd spoken, door het te zien als een extra echo kan ik er rustiger over denken en durf ik ook voor die tijd aan familie e.d. van de zwangerschap te vertellen.

3. Soraya1984

Soraya1984 Niet meer actief

Volgens mij zijn alle echo's zowel leuk als eng! Ik heb gister bewust een echo laten maken om na te laten kijken of alles goed is. Ik denk ook dat 9 van de 10 er rekening mee houden slecht nieuws te krijgen. Ik begrijp dat het verliezen van een kind ontzettend moeilijk is en een volgende zwangerschap kan beinvloeden. Denk zeker niet dat het de bedoeling is dat iedere vrouw met een angstgevoel een echo moet ondergaan, en het ervan in haar broek doet. Ik vind het heel erg dat dit vrouwen overkomen is en ze er daardoor zo in staan. Vind alleen niet dat je anderen hiermee bang moet maken. In deze maatschappij wordt je al zoveel gewaarschuwd en op je gelet. Ik weet nu wel dat ik nu na mijn echo (wat ook uit bangmakerij voort is gekomen) me door niemand meer gek laat maken!!!!! Laat sommigen genieten van die rose wolk.

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dat jij je dat heel goed beseft, kwam niet uit je vorige berichtje naar boven. Die kwam heel oppervlakkig op mij over, alsof het gewoon een extra echo is, omdat je niet wilde wachten tot de 20-weken echo om je kindje weer te zien. Dat vind ik naief en ook niet leuk om te lezen omdat echo's voor sommigen onder ons heel beladen zijn. Maar blijkbaar realiseer jij je wel dat het een serieuze echo is. Ik hoop dat de echo goed is en jij je geen zorgen meer hoeft te maken.

5. Vlinder84

Pardon?? Ik vind dit berichtje echt niet fijn om te lezen :x Heel ongepast ook. Bah, ik ga er verder ook maar niet op reageren, blijkbaar mist er een groot stuk inlevingsvermogen bij jou ;)

6. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Maar het is wel wat Soraya al zegt; bijna alle vrouwen beseffen echt wel wat er allemaal mis kan gaan. Dus het is raar er vanuit te gaan dat anderen dat allemaal niet beseffen en er te oppervlakkig over denken. Ga er maar vanuit dat er bijna niemand op dit forum is die zich géén zorgen maakt of denkt 'het zal mij niet overkomen'. Misschien dat je af en toe zo iemand treft buiten het internet, maar mensen die hier naar info komen zoeken krijgen ook echt alle vervelende verhalen mee, en weten heel goed wat er allemaal voor naars kan gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat ik vanaf nu dus in elk berichtje moet gaan benadrukken wat er allemaal mis kan zijn, toch? Ik mag toch wel af en toe een 'oppervlakkig' (zo je wil) bericht plaatsen om in ieder geval voor mezelf een beetje een roze wolk illusie vol te houden? Ik denk niet dat je van alle berichtposters kan verlangen dat zij voortdurend aangeven wat ze allemaal wel of niet weten van risico's en kansen, en hoeveel zorgen zij zich daarover maken... Ik snap echt dat het dan voor mensen die iets naars hebben meegemaakt soms lomp over kan komen, maar ik vind toch ook dat je niet daarom van iedereen kan vragen voortdurend die nuance tussen leuk en niet-leuk aan te geven.
    Maar goed, laten we er maar over ophouden, want in essentie wil iedere zwangere vrouw dat haar kindje én de kindjes van alle anderen gezond geboren mochten worden, en dat er geen leed daarin hoefde te bestaan.

7. Vlinder84

Ik vraag van niemand om altijd en overal maar die nuance aan te brengen. Maar ik vraag wel om respect voor medische echo's. En hoe je het ook wendt of keert, dat respect las ik niet in je berichtje. Je deed het in mijn ogen voorkomen als een extra echo voor de leuk. En ik vraag niemand om van de roze wolk af te komen. Maar enkel dus om respect voor de medische kant van een echo. Voor de leuk laat je een pretecho maken.

8. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Ja, maar geloof me; er zullen weinig mensen op aarde zijn die een combinatietestecho als alleen leuk zien... Ik stond al te trillen als een rietje voor de termijnecho, ik weet zeker dat dat nu weer zo gaat zijn. Dat respect is er dus zeker, maar net als artsen die wel eens grapjes maken over hun werk, hoe serieus dat werk ook is, maken ook zwangere vrouwen wel eens luchtige opmerkingen over echo's. In beide gevallen is het een manier van ermee omgaan.

9. Vlinder84

Ja, dat snap ik ook echt wel. Maar ik heb nu al een paar keer uitgelegd waarom jouw woorden mij gestoord hebben en denk niet dat het helpt om dit nog een keer te herhalen. Ik ben blij dat je hebt uitgelegd dat het voor jou in elk geval genuanceerder ligt.

10. Brix

Brix Fanatiek lid

Jan 25, 2009
    1,969
    0
    36
    Wij hebben bij de eerste wel voor de combinatietest gekozen. Wij wilden graag weten of er iets mis was, om eventueel tot een zwangerschapsafbreking over te kunnen gaan. In het geval dat de uitslag niet goed zou zijn, zouden wij er dus wel voor gekozen hebben een vruchtwaterpunctie te laten doen. Destijds werd er alleen nog maar getest op Down. Bij de eerste was de test goed. We kregen een gezonde dochter.

Bij de tweede hebben we ook weer gekozen voor de combinatietest. Deze keer zaten Patau en Edwards ook bij de test. En ook bij deze zwangerschap was de combinatietest goed.
    Maar bij de 20-wekenecho werden er aangeboren afwijkingen gezien en uit vwp bleek dat ons zoontje* trisomie 18 (syndroom van Edwards) had. Dit is niet met het leven verenigbaar en we hebben de zwangerschap laten afbreken.
    Bij ons was de combinatietest dus vals-negatief. Dat kan dus ook nog gebeuren.

Een volgende zwangerschap zullen wij geen combinatietest meer doen, omdat die bij ons vals-negatief was en wij nu toch al in aanmerking komen voor een vlokkentest of een vwp.

Ik lees hier heel vaak dat vrouwen niet voor een combinatietest zouden kiezen, omdat ze de zwangerschap in het geval van syndroom van Down toch niet zouden afbreken. Ik denk dat deze gedachtengang een beetje te kort door de bocht is. Er wordt namelijk ook getest op syndroom van Patau en Edwards en beide syndromen zijn niet met het leven verenigbaar. Een gynaecoloog adviseert in zo'n geval een zwangerschapsafbreking.
    Daarnaast kan een verdikte nekplooi ook wijzen op andere aangeboren afwijkingen, zoals bijv. een hartafwijking. Dat hoeft dan niet altijd te leiden tot een afbreking, maar als je van te voren geïnformeerd bent over een hartafwijking, sta je niet voor een verrassing en kan er op tijd, eventueel na de geboorte, ingegrepen worden.
    En tot slot kan men bij de echo bij 12 à 13 weken ook al andere relevante afwijkingen zien, zoals een open schedeltje.
    Het gaat dus veel verder dan alleen maar even kijken of het kindje Down heeft of niet.

Heel veel succes met deze moeilijke keuze!

11. liefjoyce

liefjoyce Actief lid

Sep 20, 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben gisteren besloten om wel te gaan voor de combinatietest. En mochten er daar gekke dingen uitkomen. Dan kijken we weer verder. We krijgen de mogelijkheid, dus we maken er graag gebruik van. Voor die 140 euro ga ik het niet laten. Dus ik ga straks de verloskundige bellen.
    Allemaal succes met dit soort beslissingen!

12. Ronja

Ronja Actief lid

Feb 8, 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Wij hebben uiteindelijk besloten het niet te doen.
    Meerdere redenen eigenlijk maar na een lijst vol 'waarom wel' en 'waarom niet' woog het laatste toch zwaarder.

Voor iedereen is het weer anders. En gelukkig is er een keuze. Veel succes met beslissen, voor mensen die ook twijfelen.

Share This Page