Terror peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spectre, 11 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier heb ik de oudste een poosje gezegd dat als hij boos was, hij een kussentje mocht pakken en daarop mocht slaan. Werkte barstensgoed en nu ik dit weer bedenk ga ik dit weer opnieuw invoeren :)
    De oudste zit momenteel in de slaan-fase en de jongste in de bijt-fase dus wel nodig ook bij alletwee...

    Heb je trouwens behoefte aan tips @Spectre ?
     
    Spectre vindt dit leuk.
  2. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.035
    17.046
    113
    Vrouw
    Tips zijn altijd welkom!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oke, top :thumup: Ik dacht: eerst maar even vragen voordat ik met meer ga strooien :p

    1. Mentaal voorbereiden.
    Als vb.: kind is aan het spelen, jij wilt over 10 minuten de deur uit om boodschappen te gaan doen.
    Kind is te jong om al besef te hebben van hoe lang 10 minuten duren.
    Deel het voor je kind daarom niet op in tijd, maar in activiteit.
    Ga naar je kind toe, hurk indien nodig omlaag zodat je oogcontact kunt maken.
    Iets roepen van een afstand heeft doorgaans geen zin. De vuistregel is dat je moet communiceren binnen de straal dat je kind lang is. Is je kind 100cm/1m zul je dus binnen een straal van 1m van je kind moeten zijn om tot hem door te dringen.
    Zeg: X, jij mag nog even 5 blokken stapelen (geef een concrete opdracht!), dan gaan we daarna de schoenen aantrekken. Kind weet dan waar ie aan toe is.
    Ben je bezig met schoenen aantrekken, zeg dan: X, als we klaar zijn met schoenen aantrekken, gaan we de jas aantrekken.
    Ben je bezig met de jas aantrekken, zeg dan: X, als we klaar zijn met de jas aantrekken, gaan we op de fiets naar de winkel. Etc.
    Het zal vast niet meteen vlot verlopen, maar hou dit minimaal een week of 2 vol (geldt voor alles wat nieuw is) en ik vermoed dat je wel verandering gaat merken.
    In het begin deel je het dus steeds op in hele korte, behapbare stukken. Naarmate ze ouder worden kun je je zinnen langer maken (hoe kleiner ze zijn, hoe korter de zinnen/opdracht, anders kunnen ze het niet meer volgen).
    2. Zoektocht naar het zelf doen.
    Dit is DE leeftijd waarop ze nog meer zelf willen doen. Bekijk samen wat het beste bij je kind past. Hun eigen boterham met boter besmeren met kinderbestek? Zelf de jas aan laten trekken (op de grond met binnenkant en capuchon/kraag naar je kind toe, armen erdoor en over het hoofd slaan)? Elastieken schoentjes/broek uit/aan doen? Etc.
    3. Erbij betrekken met boodschappen doen.
    In de winkel spelletjes doen: zoek de (groene) appel/ waar zie jij de wortels?/ als ze wat ouder zijn: hoeveel bananen tel jij of juist: pak maar 3 bananen.
    Werelden met elkaar verweven: thuis aardbeien in de tuin? In de winkel: "hey X, kijk! Zie je daar de aardbeien? Die hebben wij ook in de tuin he? :)" Andersom kan natuurlijk ook.
    Je kindje laten betalen (handig dat je je pasje kunt scannen tegenwoordig).
    Eventueel laten rondrijden met zo'n kinderkarretje als je dat aandurft ;)
    Ook leuk en tevens handig om dit soort leuke dingen in het vooruitzicht te stellen (aka. omkoping van je kind :p): als we nou vlug de schoenen aan doen, mag jij mama straks helpen betalen in de winkel :)

    Er schoot me er eerder vanavond nog 1 te binnen maar die ben ik nu weer kwijt. Help herinneren :)
     
    Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina