Kolven kv ik weet het even niet meer.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hummeltje 1, 4 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Beste lactatiedeskundigen.

Ik zit met mijn handen in het haar.
    Mijn zoontje krijgt volledige bv en hij doet het daar prima op.
    Nu ben ik een moeder die het alleen thuis wilt doen, heb geen zin om in het bijzijn van andere mensen mijn kind te voeden.
    Daarom hebben wij een kolf aangeschaft een beetje ervan uitgaande dat dit een eitje zou zijn zodat mijn vriend ook eens de fles kan geven en als we weg gaan altijd een voeding bij ons hebben.
    Maar niks is minder waar het kolven gaat niet lekker bij mij met heel veel pijn en moeite heb ik einde van de dag (ik heb dan al 3x gekolft) 90 a 100ml.
    Ik baal hiervan als een stekker, en heb ook het gevoel als ik heb gekolft dat mijn borsten helemaal leeg zijn met het gevolg dat mijn zoon volgens mij nooit genoeg heeft als ik zijn laatste voeding geef (tussen 23:00 en 24:00).

Nu wil ik dus de voeding rond het avond eten gaan overstappen op kv in de hoop dat mijn borsten een beetje opbouwen voor de laatste voeding.
    Ik heb eigenlijk ook geen idee wanneer ik moet kolven want overdag komt hij toch wel om de 2 a 3 uur als ik dan ook nog eens moet kolven..........wanneer kunnen mijn borsten dan die voeding aanmaken.
    Ik neem aan dat ze toch ook weer moeten vollopen.
    Sowieso wil ik als ik gaat werken overstappen op flesvoeding.

Ik zoek eigenlijk gewoon een bevestiging dat ik een voeding kan laten vallen, maar voel me er zo slecht onder :(

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

sorry dat je vraag zo lang is blijven liggen, we zijn een beetje achterop geraakt zie ik.
    Het is normaal dat je in het begin weinig kolft, je moet het even leren en er vooral aan wennen! Ik vind het heel knap dta je 90 ml hebt gekolfd!
    Hoe gaat het nu?
    het is handig om na de ochtendvoeding te kolven om een voorraad op te bouwen, wees tevreden met 50 ml per keer, zet het in de koelkast of vries het in.
    Succes en als je verhaal veranderd is of je hebt meer vragen, laat maar weten!

Mirjam

3. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Hoi Mirjam

Het is nu indd wat veranderd.
    Het kolven gaat stukken beter en heb nu snel een 110 ml bij elkaar.
    Wel even fijn om te lezen dat ik het na de ochtend voeding moet doen.
    Heb dit de afgelopen 2 dagen ook gedaan, omdat mijn borsten de laatse paar ochtenden echt op klappen staan.
    Heb zelfs al 3 voedingen ingevroren :).

Ik zit nu alleen met het afbouw verhaal.
    We gaan nu toch richting het afbouwen aangezien ik over 7 weken weer moet gaan werken.
    Mijn vraag is nu hoe kan ik dat het beste aanpakken?
    We hebben nu een paar keer rond het avondeten een fles gegeven zodat ik de laatste voeding (wat je een laatste kan noemen aangezien hij bijna heel de avond aan mijn tepel wilt hangen) weer de borst krijgt.
    Hoe moet ik nu borstvoedingen gaan afbouwen zodat ik straks als ik gaat werken helemaal over kan stappen op de fles?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

fijn dat je nu flink kunt kolven in de ochtend en een voorraad aan het opbouwen bent.
    Voor een afbouwschema link ik naar de website borstvoeding.com
    Gedeeltelijk afbouwen bijvoorbeeld in verband met werken

Soms hoef je niet volledig af te bouwen, maar heb je de behoefte een aantal voedingen te laten vallen. Veel vrouwen blijven bijvoorbeeld een ochtend en een avondvoeding geven op het moment dat ze gaan werken. Omdat je borsten de eerste maanden veel stimulatie nodig hebben om voldoende melk aan te maken, is het de eerste maanden lastig om dit te doen. Maar na een maand of vier lukt het sommige vrouwen wel, vooral als zij dan op de dagen dat ze niet werken hun kind weer volledig borstvoeding geven. Sommige moeders lukt het om op de dagen dat ze werken kunstvoeding te geven en de overige dagen volledige borstvoeding. Meestal lukt dit alleen maar als je parttime werkt.
    Wanneer je een aantal voedingen wilt laten vallen, begin je met één voeding te laten vallen. Als dit goed gaat, en je hebt slechts matige stuwing en geen harde plekken of schijven in je borst, kun je een volgende voeding laten vallen.
    Sommige baby's gaan in deze periode wat 'bijdrinken'. Op het moment dat je thuis komt willen ze heel graag bij je drinken; in dit geval komt er dan een voeding bij!

Het kan er ongeveer zo uitzien:
    7.00 uur borstvoeding
    10.00 uur fles
    14.00 uur fles
    17.00 uur borst
    20.00 uur borst
    23.00 uur borst
    04.00 uur borst
    Eigenlijk stop je dus met een voeding en kijk je of je het zonder kolven kunt redden tot de volgende voeding, raken je borsten te gespannen, dan kolf je alleen de spanning af tussendoor. Na een dag of 4-7 gaat dit meestal prima en bouw je een volgende voeding af.

Succes en bij vragen hoor ik het graag.

Mirjam

5. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Ik zou indd de ochtendvoeding als dit gaat willen blijven geven en eventueel een avond voeding.
    Ik zit momenteel op ongeveer 8 a 9 voedingen per dag.
    Wij zijn erg gezegend met een kind dat snachts doorslaapt :D.
    Ik zal proberen aan te geven hoe mijn voedingsdag eruit ziet, tijden zijn ongeveer:

07:15 eerste (erg veel spanning op de borsten)
    09:00
    11:00
    13:00 (naar bed tot ongeveer 16:00)
    16:00
    17:30 (en dan begint het huilen tot zijn laatste voeding hij krijgt vanaf dit tijdstip bijna ieder uur een voeding. Dit is de enige manier om hem stil te krijgen.)
    18:30 (af en toe is dit een fles Nutrilon)
    19:30
    20:30 (na deze voeding valt hij in slaap en gaat hij naar bed. Hij slaapt dan door tot ongeveer 7:15 de volgende morgen)

Ik merk dat mijn borsten smorgens echt op klappen staan, maar dat is denk ik niet gek als er bijna 9 uur tussen zit :).
    Op de dag gaat het goed ik heb dan geen last van mijn borsten.
    Het enige wanneer ik zou moeten kolven is dus smorgens.
    Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat als ik overdag voedingen weg gaat laten, ik zou dat moeten gaan uitproberen.

Wat ik me nu ook afvraag
    Op die pakken Nutrilon zie je staan dat een kindje van bijv 4 kilo 5 voedingen op een dag nodig heeft met een bepaalde hoeveelheid ml en schepjes voeding.
    Hoe moet ik dit dan aanpakken? want als ik over wil gaan op de fles maar ook nog borstvoeding geef krijg hij dan niet veelste veel binnen?
    Nu voet ik hem als hij begint te huilen maar straks met de fles kan dat toch niet?

En wat ik heeeeeeel graag wil weten is het volgende.
    Savonds ligt mijn zoontje met regelmaat aan mijn borst dat is de enige manier om hem stil te krijgen.
    Volgens mij is het niet eens meer om te drinken maar meer om bij mij te zijn en iets in zijn mond te hebben (een speen wilt hij niet)
    Kan ik dit blijven doen ook al is hij straks van de borstvoeding af? Of stopt hij daar vanzelf mee als er echt niks meer uitkomt

Alvast bedankt weer voor het antwoorden

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

in het begin zou je wat flessen kunnen geven met minder melk, omdat hij ook nog bij jou aan de borst drinkt. Omdat hij nu veel vaker drinkt drinkt hij per keer een kleinere hoeveelheid.

Het is heel normaal dat baby's van deze leeftijd aan de borst in slaap vallen en gemakkelijk te troosten zijn met de borst. Dit gaat wel over en hij zal het ook wel afleren, maar dit kan misschien nog wel een tijd duren! Ook voor een kleine slok zal hij het nog steeds graag willen, het is tenslotte ook een troost om lekker tegen mama aan te kunnen liggen!

Mirjam

7. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Hoi Mirjam

Ik heb weer wat vragen.
    Van de week bij het consutatiebureau geweest.
    We hebben het gehad over het afbouwen, omdat ik nu wel erg dicht bij het einde van mijn verlof aan zit te komen.
    Vandaag is mijn zoon 8 weken oud en wil ik echt gaan starten met afbouwen.
    Ik heb een voorraadje in de vriezer en wil hem af en toe een k.v. geven.
    Mijn volgende vraag:

Mijn zoon krijgt altijd 1 borst per keer, hij heeft daar genoeg aan.
    Nu begin ik met de voeding van 17:00 af te bouwen.
    In principe zou hij dan alleen nog een voeding krijgen voor het slapen gaan.
    Het komt dus hier op neer (even een voorbeeld).
    Om 15:00 krijgt hij een borstvoeding bijv rechts.
    Om 17:00 krijgt hij een fles voeding, en om 20:00 krijgt hij nog een borstvoeding (links)
    Dan gaat hij naar bed en slaapt door tot de volgende morgen 7:00.
    Dat betekend dus dat mijn rechter borst vanaf de vorige dag 15:00 tot de volgende morgen 7:00 niet meer leeg gedronken wordt :$.
    Je snapt dat hij dan echt op klappen staat.
    Ik zet het nu erg zwart/wit neer maar in grote lijnen ziet het er nu zo uit bij mij.

Mijn zoon gaat om ongeveer 21:00 naar bed tot de volgende morgen 7:00.
    Wat ik nu een paar keer gedaan heb is (als ik smorgens wakker wordt) van 1 borst de spanning er een beetje af kolf en de andere borst helemaal af kolf.
    Zo heb ik gelijk weer een voorraad in de vriezer.
    Maar is de tijd die er tussen zit niet veelste lang?
    Moet ik misschien voor het slapen gaan mijn zoon aan beide borsten laten drinken?

8. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

je kunt proberen of je zoon voor hij gaat slapen aan beide borsten wil drinken. Misschien dat je het dan wel redt tot de volgende ochtend. Als hij in de ochtend maar 1 borst wil, dan kolf je die ander af, in elk geval tot de spanning eraf is. als je echt wilt afbouwen zou ik het daarbij laten, als je hem helemaal leegkolft stimuleer je het weer. Kijk maar even of je zo vooruit kunt, anders hoor ik het wel weer.

Mirjam

Deel Deze Pagina