Dilemma mbt werk (gastouder)

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavane, 16 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Hoi!

Ik zit met een dilemma en ik weet niet zo goed wat ik moet doen, dus zouden jullie met me mee willen denken?

Normaal gesproken werk ik als gastouder, 3 dagen per week (9 a 10 uur p dag). Eerst was het 1 kindje, vanaf december zou daar zijn broertje bijkomen.
    Door het verlies van ons 3e kindje eind november heb ik nu al een tijdje niet gewerkt, maar het is wel mijn bedoeling om dat binnenkort weer op te pakken. De kindjes gaan nu (tijdelijk) naar een andere gastouder, maar moeder gaf een tijdje terug aan dat het wel haar bedoeling is dat ze uiteindelijk weer bij mij komen. En daar ben ik blij mee!

Nu is het echter zo, dat ik ipv 3 dagen, graag naar max 2 dagen zou willen. Ik besef nu na het verlies van ons kindje dat je dingen die je graag wilt doen, niet uit moet stellen tot later, omdat je nooit weet of er wel een later is. Dus ik wil graag meer tijd/ruimte hebben om ook andere dingen te kunnen doen. Daarnaast hopen we dat we er alsnog een kindje bij mogen krijgen op korte termijn, en die zwangerschap wil ik dan ook zo bewust mogelijk meemaken en van genieten, gezien de vorige zwangerschap en omdat dat hoogst waarschijnlijk de laatste keer zal zijn. Met 3 lange dagen werken ben ik bang dat een evt zwangerschap er heel makkelijk bij in schiet (plus dat het werk zelf ook zwaarder wordt). Mijn inkomen hebben we in principe niet direct nodig om rond te komen, maar is wel erg fijn om te hebben, juist ook voor de dingen die we/ik graag willen en om extra te sparen.

Nu mijn dilemma: als ik dit aangeef bij de ouders van mijn gastkindjes, zullen ze er hoogstwaarschijnlijk voor kiezen om de jongens bij de andere gastouder te laten, wat een logisch gevolg is natuurlijk. Dan heb ik dus niks meer en is het maar de vraag op wat voor termijn ik evt andere kindjes heb voor 2 dagen per week. Geen idee dan dus ook hoelang we het zonder mijn inkomen moeten doen.
    Of wel gewoon voorlopig doorgaan met 3 dagen, met de bedoeling om, als het ons gegeven is, na de komst van ons 4e kindje alsnog naar max 2 dagen te gaan. Maar daarvan weet je ook niet of en wanneer dat zal zijn, en dan zit je misschien nog heel lang aan die 3 dagen vast, wat ik dus liever niet wil.

Ik vind het erg lastig, mijn gevoel en verstand staan hierin nogal tegenover elkaar!

Wat zouden jullie doen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

als gastouder maar 2 dagen beschikbaar zijn is erg lastig, er moeten maar net kindjes op die 2 dagen zijn. Ik zou echt voor minimaal 3 dagen gaan.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als jij naar 2 dagen wilt en je kunt rondkomen zonder jouw inkomen, zou ik dat doen.
    Voor de ouders vind ik het wel zo eerlijk dat ze -als je op termijn sowieso terug gaat naar 2 dagen- NU de keuze al krijgen. Want als jij snel weer zwanger raakt, dan zouden ze over een jaar tot anderhalf jaar al gesteld worden voor het moeten switchen van gastouder, (want zij hebben echt 3 dagen opvang nodig, begrijp ik?).
    Ik zou dan liever nu nog wat langer zonder inkomen zitten, dan dat die twee jongens steeds van de ene naar de andere gastouder schuiven...

4. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik zou nu de knoop doorhakken en dan naar 2 dagen gaan met de kans dat je je oppaskindjes 'kwijt raakt'.

Zoals je zelf al zegt heeft het verlies van jullie kindje dit doen beseffen, het is eng maar maak die sprong. Terug naar drie dagen als jullie toch niet goed rond kunnen komen is makkelijker dan van 3 straks alsnog naar 2 dagen gaan.

Uiteindelijk zal alles denk ik wel op z'n plek vallen. Linksom of rechtsom. Sterkte!

5. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    ja zij hebben echt 3 dagen opvang nodig ivm haar werk.
    ik neig zelf wel heel sterk naar 2 dagen, hoe spannend dat ook is. maar aan de andere kant denk ik van: help, doe ik daar wel goed aan?
    En tegelijkertijd zoals novaa zegt: alles zal wel op zn plek vallen, komt vast wel goed.

Ik heb volgende week met haar afgesproken, het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat ze zich bedacht heeft en dat ze zelf aangeeft dat ze het fijner vindt voor de jochies om bij de andere gastouder te blijven. (jongste is nu 4,5 maand en is nog nooit hier geweest) Dus dan is de keus voor mij gemaakt.........
    Maar inderdaad, het is misschien wel net zo eerlijk om dit gewoon uit te leggen zodat ze nu al de keus heeft en niet over een paar maand weer moet switchen. Want dat wil ze voor de jochies ook niet en daar kan ik heel goed inkomen.

Pfff blijf het lastig vinden.........

6. misa

misa Niet meer actief

Datgene doen waar je je het beste bij voelt. Wat je het liefste doet. Ik denk dat je wel weet wat dat is. Mits het financieel kan natuurlijk: zet dat even op een rijtje voor de komende tijd.
    Je kunt ze het voorleggen en als ze dan stoppen bij je, kun je nieuwe kindjes gaan zoeken. Maar je doet het nu dus ook al lange tijd zonder inkomen begrijp ik.
    Succes!

(Er is trouwens een gastouder clubje onder 'algemene clubs' oid)

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Voor jezelf kiezen en dus de 2 dagen aanhouden.

Misschien heb je dan eerst niks...maar misschien komt er daarna wel weer iets heel erg leuks op je pad.

Dit is belangrijk voor je...2 dagen en niet meer. Dus zet daar ook op in. Meestal weet je instinctief wel wat goed voor je is.

8. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Bedankt voor het meedenken allemaal! Fijn!

Ik denk dat ik mijn dilemma en wensen gewoon aan haar voor ga leggen, zonder nu direct al een definitieve beslissing (2 of 3 dagen) te nemen. Dan ben ik zelf zo eerlijk mogelijk, weet zij waar ze aan toe is, en is het aan haar wat ze daar wel of niet mee kan en wil.
    Voor mij zijn er dan de volgende opties:
    - voorlopig 3 dagen blijven werken, met op termijn naar max 2 dagen. De termijn is daarbij niet zeker: sowieso na nog een zwangerschap, mocht dat nog een poos op zich laten wachten, dan mogelijk alsnog eerder.
    - combinatie tussen de andere gastouder en mij: dat geeft mij meer ruimte, zo staat de andere gastouder niet direct met lege handen, en heeft voor haar als voordeel bij bijv ziekte/vakantie van de een, dat de andere gastouder er dan nog is om dat evt op te vangen.
    - de jongens volledig bij de andere gastouder laten en zelf op zoek gaan naar andere kindjes voor max 2 dagen p week

Ik denk dat ik het gewoon op deze manier aan haar voorleg en dan zie ik wel wat eruit komt! Zo geef ik wel duidelijk mijn wensen en grenzen aan, maar hoef ik niet direct een definitieve beslissing te maken. Ook weet zij op deze manier waar ze aan toe is en ben ik zo eerlijk mogelijk.

Bedankt in ieder geval!

9. mamavanmenno200

mamavanmenno200 Fanatiek lid

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    onze jongste gaat 2 dagen naar onthaalmoeder en die was niet makkelijk om te vinden

de meeste onthaalmoeders vonden 2 dagen te weinig, wouden minimum 3 dagen .. maar ik wou geen 3 dagen betalen als ik maar 2 dagen nodig heb :)

maar omgekeerd geldt natuurlijk ook ... vele ouders hebben voor 3 of meer dagen opvang nodig, dan is het misschien niet zo handig om maar 2 dagen 'aan te bieden'

maar bovenal : doe waar jij je goed bij voelt, zeker na alles wat je hebt meegemaakt en als het geld 'extra' is en niet echt nodig ... dan zou ik mij zeker geen zorgen maken :D

Deel Deze Pagina