Ik wil een groot fornuis gaan aanschaffen. Maar ik ben nog zoekende welke. Reviews worden vaak geplaatst als iets net aangeschaft is, terwijl je met de tijd pas de gebreken merkt. Welke raden jullie aan of juist af? Ik wil er maximaal 1000 euro aan uitgeven. Ik zag everglades voorbij komen. Die zijn leuk geprijsd, maar is het ook echt wat?
Ik had een Smeg 90cm fornuis in ons vorige huis. Ik mis hem nog steeds, maar de mening hierover op zp verschillen met de mijne . Het schoonmaken is een werkje, maar ik vond het heerlijk om zo'n grote brede oven te hebben waar 3 pizza's, 2 grote ovenschalen etc naast elkaar erin passen. Terwijl mijn ouders juist een grote en een kleine eronder hebben en dat fijn vinden, zodat je 2 verschillende gerechten op verschillende temperaturen kon bereiden. Wel letten dat je hem niet naast een muur zet, dan kun je geen grote pannen kwijt op de buitenste pitten.
Wij hebben ook een 90cm Smeg, sinds ruim 2 jaar. Bevalt super! We hebben er wel op gelet dat de wokbrander en de grootste pit niet naast elkaar zitten, ivm grote pannen. Bij veel fornuizen zitten deze naast elkaar namelijk!
Hier ook de smeg 90 cm. Heel eerlijk...... Ik wil echt nooit meer anders! De oven is zo fijn, drie pizza’s tegelijk voor de hongerige meute. Bovenop kan ik alles goed bereiden. Alleen vraag ik me af of het toekomst heeft omdat die van ons op gas is. Maar ik ben helemaal verkocht!
Er zijn ook 90cm inductie fornuizen te koop. Zijn alleen geen 6pits, en ruim €1000 duurder. Dat zal hier tzt ook komen.
We hebben geen aansluiting voor een electrisch fornuis. Ik heb er lang over getwijfeld maar ik ga toch voor gas. 90 cm moet je ook maar kwijt zien te kunnen in een nieuw huis. En deze woningstichting heeft aangegeven er nog lang niet aan te denken om de woningen over te zetten.
Wij hebben een ATAG geloof ik van 90 cm, das een heel ander budget dus geen optie maar koken op 90 cm is echt heel fijn. Ik kan ook echt 6 pannen kwijt. Wij hebben bewust 2 oven delen, 1 grote en 1 kleine
Wij hebben een tweedehands Boretti. 6 pits. Nieuw zijn ze prijzig, tweedehands prima te doen. Nu hebben wij wel geluk want er was eigenlijk amper te zien dat hij tweedehands is. De oven was nooit gebruikt. We hebben 5 gewone pitten en 1 wokbrander.
Over Smeg las ik dat vuil snel in brand. Daar hebben jullie geen last van? Hebben jullie ook linkjes van de modellen?
Wij gebruiken de wokbrander en grote pit het vaakst. Wok zit linksvoor, achter een kleine. Middenvoor een kleine, achter een middelgrote. Rechtsvoor een middelgrote en achter de grote pit.
Wij hebben een 6 pits van Bosch. Wokbrander zit links onder, gebruik die zelden, maar de overige pitten altijd. Wil nooit geen kleinere meer. Deze is inmiddels wel 6 a 7 jaar oud, was toen iets van €800 meende ik.
Hier een Boretti monster....mijn mening over dat snert ding heb ik al eens geventileerd hier De volgende wordt een 90cm inductie, alle voordelen van een groot kookgebeuren en toch makkelijk schoon te maken Ik heb geen verstand van het merk wat je zoekt, maar te goedkoop is vaak miskoop Dan zou ik zelf liever op zoek gaan naar een Smeg of Boretti 2e hands bijv.
Ik had een Beko gezien voor een leuke prijs (rond de 750). Over dat merk had ik al verrassend positieve reacties gelezen op het forum. Wiggo (zo'n 500 euro) vertrouw ik niet zo. Aan de andere kant was mijn oude fornuis nog geen 300 euro. Dan vraag ik mij af hoeveel duurder het is om iets vergelijkbaars anderhalf keer zo breed te maken. De pitten van Smeg liggen wel lekker hoog, dat maakt wel makkelijker schoon denk ik. Duurder is helaas ook geen garantie voor een betere kwaliteit.
Daarom vind ik het wel jammer dat de vier pitten buiten de wok brander om niet gelijkwaardig zijn. Onze pannen worden groter en passen minder. Als je meerdere pannen voor hetzelfde nodig hebt dan is dat wel onhandig.
Dit fornuis zat er in toen ik er kwam wonen, het staat er nu 10 jaar in....HELAAS nog zo goed als nieuw Ik ben er toch echt op te keer gegaan, maar het is niet stuk te krijgen. Ik duw alles iedere week in de vaatwasser en schuur het hardhandig af met Brillo.....nog als nieuw Je kunt met een gerust hart zoiets 2e hands kopen.
Zet hem een paar jaar in de schuur. Misschien wordt het dan zo'n roestbak als dat wij hebben (we hadden een tijdje geen gas aansluiting). Wat is er dan mis mee? Ik heb de berichten blijkbaar gemist. Ik neem aan dat je geen erwtensoep verslaving hebt
Er zitten werkelijk overal kleine randjes en uitsparingen, het is bijna onmogelijk schoon te houden. De kids mogen niet in de keuken komen als ik kook, maar dat remt ze niet om de rest van de dag met hun vingers dat hele rvs te besmeuren en dat is ook al zo moeilijk spotless te houden. Nu ik de doekjes heb van @GossipGirlxoxo gaat dat iig wel snel schoon, maar mennn dat ding is bijna altijd wel “vies”. Voor de rest is hij fantastisch hoor! Ik kan er 9 pizza’s in kwijt, je kunt er kip op een spit in braden er zit een gril plaat voor op de gas bij, etc. Ik vermoed alleen wel dat dat ding een stroom vreet .... je moet de oven eig niet alleen aanzetten voor een paar afbak broodjes of 1 cake of zo, dan kun je het beter zo kopen zeg maar.
Mwoah, het stoort mij niet. De wok, koekenpan, soeppan en braadpan gebruik ik op de grote pitten, de andere pannen zijn daar te klein voor, dus gaan die op de middel en kleine. Heb geregeld 4/5 pannen op staan. Makkelijker om temperatuur te regelen dan alleen maar grote pitten.