zwangerschapsverlof tijdens wajong

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tacita, 22 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een vraag. Ik loop bij een reïntegratie bureau dat is ingekocht door het uwv. Dit bureau helpt mij in de zoektocht naar werk omdat ik een wajong uitkering heb.
    Nou heb ik vandaag vernomen dat mijn traject niet on hold gezet kan worden tijdens mijn zwangerschap. Ik kan mij wel ziek melden als ik door de zwangerschap geen stappen kan zetten binnen dit traject, maar ook dit levert geen verlenging op. Dit betekent dus dat mijn termijn afloopt kort na mijn bevalling.

Is het nou wel zo dat er toch zwangerschapsverlof bestaat in mijn geval? Omdat ik weet dat een wajong gewoon doorloopt bij een zwangerschap. Of ben ik ook deze vier maanden aan tijd en begeleiding ook kwijt ondanks dat er wel wettelijk tijd voor verlof moet zijn voor iedereen?

Groet, Tacita

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tacita,

Je hebt vragen over het tijdelijk stoppen van je re-integratietraject in verband met je zwangerschap.

- Ik kan mij wel ziek melden als ik door de zwangerschap geen stappen kan zetten binnen dit traject, maar ook dit levert geen verlenging op. Dit betekent dus dat mijn termijn afloopt kort na mijn bevalling.

Het re-integratiebureau voert jouw traject uit in opdracht van de arbeidsdeskundige van UWV. Hij/zij weet of er in jouw situatie sprake kan zijn van een onderbreking in het aangekochte traject. Bij een onderbreking zou je na hervatting gewoon alle overgebleven tijd van het traject nog kunnen gebruiken.

- Is het nou wel zo dat er toch zwangerschapsverlof bestaat in mijn geval?

Zoals je zelf al aangeeft kan je vanuit de Wajong niet in aanmerking komen voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Dit betekent echter niet dat je geen vrijstelling van je verplichtingen voor de Wajong kunt krijgen.

Voor elke zwangere geldt dat het volgens de Arbowet niet is toegestaan te werken vanaf 4 weken voor en tot 6 weken na je bevalling.

Ik adviseer je contact op te nemen met je arbeidsdeskundige om duidelijke afspraken te maken over het traject en de vrijstelling van je plichten.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina