Hoi Ilse, Ik geef onze zoon vanaf dag 3 al borstvoeding met een tepelhoedje omdat mijn tepels gewoonweg erg gevoelig zijn. De borstvoeding gaat op zich super maar sinds een week of twee spuugt hij erg veel na een voeding. Ik geef altijd eerst de ene borst (die hij de vorige keer het laatst gehad heeft), dan verschoon ik en biedt daarna nog de andere aan. De eerste borst drinkt hij tegenwoordig 10-15 minuten aan en begint dan vaak (niet altijd) wat te huilen aan de borst en kromt dan ook zijn hele lijfje. Ondertussen wil hij wel door blijven drinken. Meestal haal ik hem er dan af en verschoon ik en geef de andere borst dan. Daar drinkt hij dan meestal nog 10 minuten ofzo aan. Vaak spuugt hij na een voeding wel erg veel vind ik. HEt komt er dan met een flinke golf uit (waarna ik hem dan moet verschonen). Vaak is dit al direct nadat hij van de borst af is. De wijkverpleegkundige dacht misschien aan reflux en adviseerde me naar de ha te gaan. De huisarts dacht dat hij gewoon te gulzig was en/of dat hij teveel lucht binnenkreeg doordat het tepelhoedje niet altijd even goed aansluit en stuurde me weer naar huis. Het klopt inderdaad dat hij vaak erg gulzig drinkt. Nu is mijn vraag wat ik hier aan zou kunnen doen?? Ik heb niet het idee dat ik nou een sterke toeschietreflex heb of dat ik heel veel melk produceer. Lekken doe ik nml eigenlijk helemaal niet. Alvast bedankt, Liefs, Wup
Hallo Wup, Jeetje dat is lastig zeg. Dat spugen moet je echt onzeker maken. MIjn eerste reactie is eigenlijk ook, laat er verder naar kijken. Zo via de mail kan ik niet echt iets zinnigs zeggen over jullie situatie. Als LK zou ik het aanleggen een keer willen zien. Dan kan er echt worden bepaald of er werkelijk een probleem is met teveel lucht. Mogelijk kan het aanleggen nog wat verbeteren. Een grotere hap nemen waardoor er minder lucht kan worden aangezogen. (Mogelijk kan dat dan zelfs wel zonder hoedje) Als je kindje goed hapt dan mag zelf een gevoelige tepel geen pijn doen. Pijn = niet goed = toch nog niet optimaal aangelegd. In principe kan je bij het geven van BV gewoon alles eten en drinken. Soms hebben kindjes wel last van wat mama eet/drinkt. Zijn er mogelijk dingen die jij nu ineens heel veel eet/drinkt. Als voorbeeld hadden wij eens een moeder met soortgelijke problemen. Die dronk, omdat ze dacht dat dat gezond was bij het voeden, 1,5 liter volle melk en 1 liter sinaasappelsap per dag. Je moest immers genoeg drinken en melk was ook goed. Ze had eigenlijk nooit gerealiseerd dat dit wellicht een beetje teveel van het goede kan zijn. Toen ze dat minderde ging het ineens veel beter. Niet dat dat bij jou ook zo zal zijn, maar meer om aan te geven dat je soms dingen doet (met alle goede bedoelingen) die misschien niet echt nodig zijn. Ik zou een LK bij jou in de buurt zoeken die een keer met het aanleggen mee wil kijken. Evt kan zien hoe het spugen gaat. Als daarmee het " luchtverhaal" kan worden uitgesloten dan zou ik toch verder laten kijken door een kinderarts. Helaas geen echte concrete tips, In elk geval succes en ik ben benieuwd naar jullie vervolg. Ilse