om maar meteen even hiermee te beginnen: ik geloof dat het natuurlijk is voor baby’s om regelmatig even wakker te worden ‘s nachts, waarbij ze soms mama weer even nodig hebben. Ik geloof ook dat baby’s nabijheid nodig hebben. Ik geloof niet in bewust laten huilen. Ondanks dat het natuurlijk is, vind ik het wel vervelend als baby (8 maanden) ‘s nachts zo’n vier keer wakker wordt. Vaak is bv voldoende om redelijk snel verder te slapen, maar regelmatig is er ook gewoon een beetje onrust. Is volgens mij vrij normaal. Ik zou echt super tevreden zijn met bijv wakker worden om 01 en 04 uur voor een voeding, en that’s it. Vaak is het hier toch 01 en 04 voeding, en dan rond 23-00 en 05 ook nog even wakker. Vanuit de overtuiging dat dit relatief natuurlijk gedrag is dat niet perse een hardcore training verdient vraag ik me af of jullie zelfs tips toepassen om het net wat meer te sturen. Baby slaapt in eigen ledikant op onze kamer (en blijft daar ook), maar bij onrust in ons bed. Vinden we prima. Eigen kamer begin ik niet aan want ik ga niet heen en weer lopen. Wakker wegleggen schijnt goed te werken, maar lukt niet hier, aangezien baby ‘s avonds graag nog een uur aan de borst zit en dus daar in slaap valt. Ik vind het wel prettig hoor; zo is in slaap vallen nooit een strijd, en een volgetankte baby is ook wat waard. Hebben jullie nog tips?
Tsja het kan dus ook dat de baby onrustig is, juist omdat baby bij jullie ligt... Dus om zo stellig te zeggen dat je niet aan eigen kamer wil beginnen omdat je dan heen en weer moet lopen klopt niet helemaal....
Niet echt tips, maar onze baby was ook zo, werd vaak wakker en wilde steeds bv. Had het idee dat hij wel iets rustiger zou slapen als hij op zn eigen kamer zou slapen maar behalve bij ons in bed slaapt hij niet, dus dat doen we dan maar. Toen hij bijna een jaar was zijn we gestopt met snachts voeden (Eerder ook al geprobeerd maar zonder succes) en nu slaapt hij vaak de hele nacht door, of soms 1x een paar minuutjes wakker. Wat ik wil zeggen: misschien gaat het bij jullie over een paar maanden ook wel vanzelf over, of als hij snachts niet meer hoeft te eten.
Onze zoon van bijna 8 maanden slaapt ook bij ons op kamer, in zijn eigen ledikant (nog nooit tussenin gelegen). Ik vind het heerlijk, moet er ook echt nog niet aan denken dat hij straks naar zijn eigen kamertje moet. Maar, hij slaapt ook al door vanaf dat hij een week of 13 was (wel flesvoeding). Volgens mij helpt hier de Puckababy heel goed! We hebben de 4 seizoenen variant. Overdag slaapt hij daar ook in, want als ik hem zonder in bed leg, is hij onrustig en slaapt hij veel korter. Ik vind de slaapzak fantastisch!
Mijn zoontje ging rond die leeftijd, om precies die reden, naar zijn eigen kamer. Hij ging niet doorslapen hoor. Ging terug van 4 naar 2 voedingen per nacht (gemiddelden ) Bleek dat we elkaar wakker maakten. Soms werd ik van elk geluidje wakker, en pakte ik hem op automatische piloot bij me in bed. Vandaar bracht overgaan naar eigen kamer wat meer rust. Verder niets geprobeerd.. Hij is met 2 jaar pas helemaal door gaan slapen, dus mag duidelijk zijn dat ik ook niet van harde doorslaap methodieken ben!
Hier ging het bij beide kids rond de 1,5 jaar beter. Tot die tijd 3/4/5 voedingen per nacht. Veel nabijheid, veiligheid nodig. Zoon sliep door bij 22 maanden. Dochter op dit moment nog niet, zitten nu op 1 a 2x voeden per nacht.
Mijn jongste is tot 1,5 een hele slechte slaapster geweest, ze dronk tot een 1 jaar nog een fles 's nachts. Wel sliep ze op haar eigen kamertje. Ze was toen regelmatig van 1.00 tot 4.00 uur wakker. Vanaf 1,5 is ze begonnen met af en toe een nacht doorslapen. Maar als ze nu wakker wordt gooi ik haar bij ons in bed en dan slapen we allemaal verder
Ons zoontje is eind oktober 1 geworden en heeft (tot zo’n 1,5 maand) een handjevol nachten doorgeslapen. Een poosje ging het goed, maar toen kwamen alle kiezen tegelijk, vaccinaties, griep, verkoudheid, hoektanden, noem het maar op. En sindsdien is het weer hopeloos. Altijd ergens in het laatste deel van de nacht werd hij wakker. Ik gaf hem dan een flesje warme melk en hoopte maar dat hij verder sliep. We waren een poos geleden op een verjaardag en daar spraken we de moeder van een vriend van ons en zij tipte ons over mandarijnolie (gewoon van de Tuinen). 6 druppeltjes op een oliesteentje als hij gaat slapen. Ik dacht: “ja hoor.. ‘túúrlijk’ werkt zoiets(!)” Maar na de zoveelste helse nacht ben ik toch maar een potje gaan halen. Ik ben die vrouw eeuwig dankbaar, want zoontje slaapt sindsdien bijna elke nacht door. Soms wordt hij even wakker, maar als dan zijn muziekje aanspringt (zit een sensor in waardoor hij muziek afspeelt als er geluid in de buurt is. Misschien ook nog iets om te overwegen??) dan slaapt hij weer verder.
Rond een maandje of 8-9 begon bij ons het spelen in bed midden in de nacht. Zij sliep al wel op dr eigen kamer sinds de 2e nacht al ofzo. We hielden elkaar wakker, zij mij, ik haar. Mocht niet baten hoor, de eerste 6 weken sliep niemand. Meestal was t gepruttel en de grootste lol en plopte ze daarna in slaap. Andere nachten had ze spontaan trek en moest er ineens weer een fles aan te pas komen. Ze is een fantastische luxe slaapster, echt niet over te klagen op bepaalde periodes na dat t dak er gewoon vanaf gaat en de thermoskan koffie te klein is de volgende dag. Maar ze wordt minimaal 2-3x wakker per nacht, soms om een speen die ze kwijt is geraakt, soms omdat ze dr slaapzak uit bed gegooid heeft en t koud heeft, tegenwoordig is "bah" ook een dingetje (wil ze ineens een schone luier, lees hoera uit bed! En vervolgens gaat er een charme offensief af om nog even boeken te kijken, een muziekje aan te zetten, nog een kroeltje extra, "dlinken!" en vergeet vooral "mamaaa ou an jouuuu!" niet). Als je een periode vrij kan maken om een weekje t over een andere boeg te kunnen proberen te gooien, zou ik eens aankijken of je voor elk gepruttel daadwerkelijk wat moet doen of dat t ff 5-10 minuten "schakeltijd" is en dat je kleine, mits jij niet reageert of beweegt, gewoon weer verder gaat slapen. Ik heb t dan over pruttelen, niet over huilen. Hoor je dat t om gaat slaan ben je er snel genoeg bij. Of luister eens wat er na de eerste uithaal komt, die van ons begon al vroeg een dondersteentje te worden. Ze was al wakker en hoorde dr al wat grinniken en vervolgens kregen we een mega krijs over de babyfoon uit t niets en vervolgens hoorde we "hihihihi".