Begin maken met kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Flientje1980, 24 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flientje1980

Flientje1980 Niet meer actief

Hoi,
    Ik heb vandaag een dubbele electrische kolf van Medela gehuurd en wil alvast beginnen om een voorraad op te bouwen.

Mijn dochter is nu 4 weken en drinkt goed aan de borst en op het cb waren ze tevreden en mocht nu beginnen.
    Ze drinkt goed (soms te gulzig) maar na 15-20 minuten is ze klaar.
    Dan is de borst 'leeg' ? en geef ik haar na eventjes wachten de andere borst, daar drinkt ze ook vaak 15-20 minuten op.
    Heeft het dan wel zin, als ik haar in bedje heb gelegd, om daarna beiden borsten af te kolven?

En ik wil eigenlijk 1 avond voeding nu al vervangen voor een flesje borstvoeding.
    Moet ik dan wel nog afkolven op het moment dat ik eigenlijk haar de borst zou geven?
    Ik wilde namelijk die tijd gebruiken om bij te slapen zodat mijn man haar voeding kan geven en mama wat langer kan slapen dan 2-3 uurtjes.

En hoe bouw ik het kolven op?
    Want nu ga ik na de ochtend voeding dan proberen te kolven.
    Maar hoe vaak doe je dit? 1 keer per dag? En wanneer ga je meerdere keren kolven?

Het doel is namelijk om voor de 3 maanden (dan begin ik met werken) al meerendeels de fles te geven zodat ik en mijn man een keer een (half) dagje weg kunnen.

Een hoop vragen :D
    Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

om een voorraadje aan te leggen kun je het beste gaan kolven na de ochtendvoeding. In het begin zul je niet zoveel kolven, die hoeveelheid bouwt op. Als je na een paar keer voldoende hebt voor een flesje, zou ik dat flesje s avonds laten geven door je partner, en op dat moment ook zelf kolven.

Als je straks weer gaat werken kun je ervoor kiezen om op je werk te kolven. Als je dat niet ziet zitten kun je voor die tijd beginnen met afbouwen.
    Ik begrijp niet precies wat je plan is, dus als je dat nog even verduidelijkt dan kan ik daar nog antwoord op geven.

Mirjam

3. Flientje1980

Flientje1980 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie.
    Waar ik op doel is, dat als ik straks ga werken ik alleen 's avonds de borst wil geven en de andere tijden borstvoeding uit de fles.
    Nu ga ik kolven na de ochtend voeding en deze vries ik in. Maar hier bouw ik geen voorraad mee op
    Of ga je dan over een paar weken een andere voeding erbij afkolven?

En de vraag over de nachtvoeding doelde ik juist op dat ik dan niet wil kolven om juist wat langer te kunnen slapen.

Gr. Eveline

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Eveline

als je met na kolven na de ochtendvoeding niet genoeg hebt om een voorraad op te bouwen, dan zou ik nog 2 voedingen per dag na kolven.

Als je langer wilt slapen prima, dan laat je dan een flesje geven. Leg kort voor je gaat slapen wel aan dan om je productie op peil te houden.

Mirjam

Deel Deze Pagina