Hoi dames, Ik ben een beetje onzeker over het borstvoeden van onze tweede dochter, nu 5 weken oud. Ze werd geboren met 39+3 en woog 3640gram. Ze is erg afgevallen in de kraamweek en de week erop (11%) en dronk destijds lastig aan de borst. Na een x aantal dagen stoeien werd mij geadviseerd bij te voeden en te gaan kolven. Ik heb de eerste 3 weken fulltime gekolfd. Ik bleef wel proberen met aanleggen. Met tepelhoedje lukte het toen, daarna ook even zonder. Ze drinkt de laatste twee weken aan de borst... MAAR: altijd onrustig, aanhappen blijft een gevecht en ze maakt zich vaak heel boos. De laatste dagen lijkt het erger te worden. Ook komt ze erg vaak en drinkt ze kort en niet efficiënt. Ze laat om de haverklap los om weer druk schuddend aan te happen. Hierdoor zuigt ze ook lucht mee waardoor ze jetsers van boeren heeft die haar duidelijk dwars zitten. De voedingen verzadigen niet echt en ze komt rap weer. Drinkt eigenlijk alleen de toeschietreflex weg. Ook is ze hierdoor overdag onrustig en slaapt ze weinig. Vandaag dus even de proef op de som genomen en weer gaan kolven, nadat ik haar een flesje afgekolfde melk heb aangeboden. Ze drinkt het flesje zoveel rustiger. Geen strijd, een beschaafd boertje en er zit minstens 3 uur (soms 4 uur) tussen de voedingen. En ze slaapt.... Flinke pozen achtereen en is tevredener wanneer ze wakker is... De nachten deed ze overigens wel goed. Om de 3/4 uur. Ik ben van plan de voeding vannacht dan ook wel uit de borst te geven. Ze is dan rustiger en hapt half slapend aan en drinkt blijkbaar in die staat genoeg om vol te zitten tot de volgende voeding. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb absoluut geen bezwaar tegen kolven, als dat haar tevreden stemt. Is dat zo überhaupt af te wisselen? Overdag borstvoeding uit de fles en 's avonds/nachts borst? En hoeveel mogen ze max per keer aan borstvoeding? Ze drinkt nu zo'n 120cc en met tussenpozen van ongeveer 3 uur.
Lactatiekundig advies heb ik eerder al gehad toen ik in het begin fulltime kolfde. Advies was toen om te blijven proberen. En dat lukt dus wel... Maar mijn dochter lijkt er dus niet gelukkiger op.
Ik denk dat het nu nog een residue is van haar onrustige start. In het begin was het, volgens de lactatiekundige, doordat ze zo vreselijk misselijk was door het inslikken van vruchtwater. Op een gegeven moment was ze daardoor zo leeg en dus hongerig dat het aanleggen een hoop stress bij haar opleverde. Ik word echt al dagen heen en weer geslingerd tussen live voeden en me dus onzeker voelen en kolven en dat geven met een flesje. Om wat controle op de situatie te krijgen.
In beide gevallen krijgt ze dus borstvoeding en groeit ze goed. Alleen levert het een een hoop onrust op en ben ik voor mijn gevoel alleen maar bezig met voeden... Ten opzichte van meer structuur, een voller en verzadigder kind, maar wel het 'gedoe' van kolven (hoewel niet naar, ben je natuurlijk wel flesjes aan het schoonmaken en opwarmen etc).
Ja! Was allemaal goed... Overigens toch maar weer aan de borst. Ik ga er maar in mee en hoop dat het snel beter mag gaan. Ze lijkt nu ook wat verkouden, dus wellicht is dat de boosdoener. In ieder geval zou dat het heftige verzet van de laatste dagen kunnen verklaren.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het af te wisselen de fles en de borst maar op de langere termijn schijnt het de terugloop van je melk te bevorderen zodat je niet veel melk meer kolft. Dit kun je dan tegen gaan door een keer extra te cluster kolven of op een andere manier om de productie te verhogen.
Ik heb 6 maanden op die manier gevoed, overdag gekolfd uit een flesje en avond/nacht/ochtend aan de borst. Dit omdat er bij ons ook veel onrust was, slecht slapen, onzekerheid over hoeveel ze binnen kreeg/heeft ze nog honger of is er iets anders etc. Mijn dochter dronk/drinkt altijd flesjes van 120cc. Ik heb nooit problemen gehad met de productie, ook bleef mijn dochter s'morgens/s'avonds/s'nachts prima uit de borst drinken (nu nog met 14 maanden, ochtend+avond) Ik vond het kolven achteraf wel heel zwaar. Kost veel tijd en energie. Als ik erop terug kijk vraag ik me soms af hoe ik dat heb volgehouden. Ik weet ook niet hoe ik dit ooit bij een tweede zou doen. Geen advies dus, wel herkenning..
Ik ben wel full time blijven kolven. Ik vond de onrust aan de borst en de onzekerheid of ze genoeg drinkt te veel worden. Het kolven geeft mij rust en haar ook. Mijn productie blijft prima. Het is pittig fulltime kolven en ik vind het jammer dat volledig live borstvoeden niet gelukt is, maar de stress die bij het borstvoeden kwam kijken werd mij te zwaar. Ik zou doen wat goed voor jou voelt. Beide opties zijn goed.. Wat betreft kolven en flesjes opwarmen: gekolfde melk mag je 8 uur buiten de koelkast op kamertemperatuur bewaren, dus ik hoef flesjes nooit op te warmen, scheelt een hoop Oh ja en er is geen max aan borstvoeding.