hallo, ik hoop hier wat mede ervaringen te kunnen vinden en te kunnen delen. Sorry alvast voor het lange verhaal. Dochter van 16 maanden is met 39 weken via keizersnee geboren, en vanaf start al ademhalingsproblemen,(zuurstofmaskertje) en niet willen drinken. Na een week neonatologie met sondevoeding, dronk ze zelfstandig kleine beetjes en mochten we naar huis. Drinken is toen nooit haar favoriete bezigheid geweest, maar goed ze dronk uiteindelijk wel. Met 5 maanden 2 weken zh opname ivm ernstige RS virus en longontsteking. Daarna is ze voor mijn gevoel nooit meer een gezonde baby geweest. Veel hoesten, benauwd, pufjes, koorts, diverse bezoekjes kinderarts. etc. Door de benauwdheid slechte ontwikkeling doorgemaakt, met als gevolg dat ze nu sinds een 2 maanden kan billen schuiven, verder alleen lekker zitten. We maken ons soms zorgen, zou er iets in haar lichaampie aan de hand zijn, waardoor ze langzamer ontwikkeld? Ze weegt ook maar 8 kilo, met een lengte van 72 cm. Klein en fijn zeg maar. Ze pikt elk virus op wat langs komt, hup weer koorts, hoesten en benauwd. Wat moet ik toch met mijn gevoel?
Het is afgelopen jaar bekend geworden dat RS op babyleeftijd een blijvend effect kan hebben op de longen, met oa mogelijk benauwdheid en verhoogde vatbaarheid voor virussen tot gevolg. Zo te horen, geldt dat ook voor jullie meisje. Hebben jullie daar al eens met de kinderarts over gesproken? En groeit ze wel goed volgens haar eigen lijntje? Overigens had ons kind (met 30 weken geboren) ook flinke ademhalingsproblemen. Zij groeide op zich wel goed, maar ontwikkelde zich ook langzamer dan leeftijdgenootjes. Ze ging billenschuiven met (gecorrigeerd) een jaar, staan bij 1,5 jaar en lopen met 2 jaar. Is helemaal goed gekomen dus.
Als je zich zorgen maakt is handig om professioneel hulp nemen en daar eigen zorgen neerleggen. Hier spelen meerdere factoren aan en ik denk dat fysio en kinderarts kunnen dat beter beoordelen en wellicht zorgen bevestigen of juist wegnemen Ikzelf zal allang gaan naar fysio maar dat is mijn mening dat je gaat bin kapotte douche ook niet vragen op forum wat er kan aan de hand zijn maar neemt loodgieter.
Fysio komt al aan huis vanaf dat ze 3 maanden oud is, en kinderarts gaan we elke 3 maanden heen. Ik start dit bericht om ervaringen te delen.
De kinderarts ziet haar elke 3 maanden, maar meestal is ze dan wel redelijk, niet zo benauwd, hij heeft haar ook tussendoor gezien als wij belden dat het niet goed ging, maar hij vindt haar nog "goed" genoeg zeg maar. Hij gaf ook aan dat het blijvend soort schade kan blijven op die leeftijd rs krijgen. ze moet er overheen groeien. Z Ze volgt haar eigen -2 lijn wel, gelukkig groeit ze dus wel gewoon. zij het wat langzamer.
Fijn dat jullie al goed begeleid worden. Ook fijn om te horen dat ze toch goed groeit, op haar eigen tempo. Het kan best zijn dat ze van nature al niet snel is in de grove motorische ontwikkeling, en dat het veel ziek zijn daar bovenop komt. Dat was bij ons wel zo. De fysio zei dat het goed was zolang ze progressie liet zien. En dat bleek te kloppen. Als jullie desondanks het gevoel hebben dat er iets 'loos' is dan kun je een second opinion aanvragen.
een gevoel is altijd zo lastig te omschrijven. ze ontwikkelt inderdaad op haar eigen tempo, en begint nu een beetje op haar knietjes te zitten. de fysio heeft nog haar twijfels, maar wil nog een aantal sessies afwachten of het haar ziek zijn is, ze denkt namelijk van wel.
ze pakt wel dingetjes aan met haar vingers, ze kan brabbelen, en wijst sinds kort met haar vinger naar alles. ze kan ook urenlang met haar blokken of pop spelen in de box, ze is verder heel zoet.
Ik snap je zorgen heel goed, dat ten eerste, maar ter geruststelling: Mijn dochter heeft ook een slechte start gehad (onrijpe longen, klaplong). Ook nu is ze erg vaak verkouden, ze pikt echt álles op, en hoest zich dan de longen uit haar lijf. Toch is er niks mis met haar longetjes, er is nu al heel wat keer naar geluisterd. Dreumessen en peuters pikken sowieso veel op en er heerst super veel. Zolang ze op haar eigen lijn goed groeit lijkt me dat geen reden voor zorg. Mijn dochter is ook van bouw lang en slank, en zo groeit ze ook door. Het ene kindje is nu eenmaal lichter of fijner dan het ander. Ook mijn dochter was in grove motoriek laat, ze heeft pas leren lopen met bijna 2 jaar, 22 maanden. Kruipen begon ze mee rond de 15 maanden. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn eigen gevoel goed was, 'dat komt wel'. Anderen in de omgeving maakten zich meer zorgen om haar ontwikkeling. Ze heeft ook fysio gehad op doorverwijzen CB en huisarts, en nog controles bij de kinderrevalidatiearts ivm hypermobiliteit/slappe enkeltjes. Maar inmiddels is ze 2.5, ze loopt volop, alhoewel soms wat onhandiger dan andere kindjes van haar leeftijd ('dom' vallen, etc). Ik maakte me over haar algemene ontwikkeling niet zo'n zorgen, omdat ze in fijne motoriek gewoon gemiddeld ontwikkeld en in sociaal/cognitief opzicht juist voorlijk is. Ze praat als een 3-jarige inmiddels. Je gevoel zegt wel wat, vind ik, dus als jij je zorgen maakt is het goed om er bovenop te blijven zitten. Maar het is niet zo dat ontwikkelingsproblemen die je niet nu meteen kan oplossen per se ook later nog zullen spelen of voor blijvende schade zorgen of zoiets. Het kan goed zijn dat ze nog last heeft van dat RS-virus, al is het zo lang geleden. Als het goed is groeit ze daar ooit wel overheen, maar dat kan een hele tijd duren.
Hoe is ze gaan billenschuiven? Doet ze dat zelf (zelf gaan zitten vanuit lig), of als jullie haar in zit neerzetten? Ze tijgert niet, of kruipen? Jullie hebben al fysio, dus op dat punt kun je niet zoveel veranderen, behalve zo vaak mogelijk op buik leggen om juiste ontwikkeling te stimuleren maar dat zullen jullie vast al doen. Ik vind het ook lastig hoor, of ik me zorgen zou maken met een achterstand in combinatie met ziekte. Je kunt het zo lastig voorspellen wat de toekomst brengt. Heb je het idee dat ze wel vooruit gaat?
Ik kan alleen uit ervaring met mijn zoon vertellen dat ziek zijn veel energie kost een hem in zijn ontwikkeling belemmert. Hij heeft rs gehad met zes weken. Sindsdien vaak ziek. Nu anderhalve week fit voor het eerst sinds begin oktober en hij gaat ineens met sprongen vooruit in zijn ontwikkeling: is veel actiever, speelt meer, kletst meer, eet veel beter en is vrolijker. We hopen dat dit nog even zo blijft.
ik heb geen ervaringen met de "ziekteverschijnselen en achterstand van je dochter" maar over lengte en gewicht kan ik je zeggen, heb een gezonde dochter van net 1,5 jaar en ze is ongeveer 76 cm en weegt net 8 kilo dus dat vind ik bij jouw meisje wel mee vallen. maar volg je gevoel