Baby 6mnd wil zitten vanuit rug

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lumiere, 23 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon van 6 en halve maand probeert al een hele tijd voortdurend om te gaan zitten vanuit rugligging. Dit lukt hem niet, hoewel hij halverwege komt. Hij probeert het steeds weer. Het ziet er uit als sit-ups. Hij kreunt hard erbij, door de inspanning. Vanuit buikligging doet hij er geen poging toe. Hij zit stevig los zelfstandig, maar wel als we hem overeind helpen. Vanwege zware bevalling zijn zijn nekwervels na zijn geboorte goed nagekeken, daar heeft hij geen last van.

Op zich is dit niet erg, krijgt hij er hooguit een wasbordje van :p
    Maar onze zoon is een echte "happy spitter", wat betekent dat hij erg veel spuugt, zonder dat het hem pijn doet. Doordat hij steeds zijn buikspieren zo spant, komt zijn maaginhoud nog meer omhoog. Hij krijgt al anti-reflux opvolgmelk.
    Herkent iemand dit, deze sit-ups? Gaat het vanzelf over? Ivm het spugen vraag ik me af of ik er iets mee kan.

2. San99

San99 Actief lid

25 nov 2013
    182
    0
    16
    Heel herkenbaar!! Onze dochter doet het ook al twee maanden maar ik dacht eigenlijk dat het normaal was en bij de ontwikkeling hoort.

3. Daan22

Daan22 Bekend lid

12 mei 2012
    744
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter deed dit toen ook, deed ze een paar maand, daarna pas gaan zitten met elf maand

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wat goed dat jullie baby's dit doen. Mijn oudste heeft dit nooit gedaan en ging altijd alleen vanuit de buikligging zitten. Ze is inmiddels een gewone, gezonde peuter van drie, maar kan nog steeds niet vanuit rugligging zonder hulp of smokkelen (op zij draaien) gaan zitten. Ik vind het stiekem altijd wel grappig om dit te zien (net een oude, dikke man, die voor het eerst op de sportschool komt :p). Ben benieuwd of jullie ambitieuze babys straks zich wel ontwikkelen tot atletische peuters :).

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je moet het niet toelaten het is namelijk een "tonus" dat elke baby heeft in minder of meer. Is zeer slecht voor ontwikkeling. Dat zo gaan zitten doen ze echt later veel later pas met 1.5-2 jaar.

Babys gaan zitten vanuit zijkant dan is goede ontwikkeling: vanuit kruippositie of vanuit draai zijkant. Of vanuit staan naar beneden zakken.

Dus leg je baby altijd op buik en niet op de rug dan zal hij tonus niet gebruiken. Op schoot hou je baby gewoon zitten met steun maar laat dat sit up bewegingen nooit hem doen.

6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    waarom is dat slecht en waarvoor?

7. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Lijkt mij dat je dat moeilijk tegen kunt houden hoor Piccolina!

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het is afwijkende motorische ontwikkeling. Is slecht voor rug en heupen en voor algehele ontwikkeling.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #9 piccolina, 23 dec 2014
    Laatst bewerkt: 23 dec 2014
    O jawel mijne dochter deed dat vanaf 3 mnd. Lijkt mij makkelijker het toelaten eerder. Als kind niet op rug ligt zal hij dat nooit doen. Baby wil bewegen en veel zien uiteraard is voor hem lastiger rollen leren-kruipen-lopen dan tonus gebruiken voor proberen zo op te staan.
    Eerst moet baby toch echt gaan rollen en zelf zitten vanuit zijkant.. En niet eerst gaan zitten vanuit rug dan pas rollen en kruipen
    Huh ja jullie hoeven mij niet geloven hoor maar elke kinderarts en fysio zal het hetzelfde zeggen.

Btw het gaat niet om als je baby handen pakt en zo omhoog trekt om zijn grijpeeflex en sterkte rug checken. Het gaat om dat baby ligt op rug en probeert met behulp van zijn buik omhoog gaan zitten.
    Is hypertonus (weet niet of term goed is) maar belangrijk is niet stimuleren en massage en zwemmen helpt ook veel.
    Aangezien ts baby ook reflux heeft zou ik dat zeker minderen.
    Mijn dochter motorisch erg goed enorm goed maar zelfs dat als ze op rug komt zo opstaat tot zitten kan ze bijna niet is overbelastend voor nek en rug. Ik heb dat bij fysio eens nagevraagd.

Het kan trouwens zijn dat hij dat doet juist door zijn reflux: buikpijn, terugkomende melk etc.
    Het beste wat TS kan doen is 15 min na voeding rechtop houden en de eest van de tijd op buik leggen. Op rug doet reflux extra pijn ook al denk je dat hij dat niet heeft.

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Tsjah slecht...

Mijn dochter deed het ook, en die heeft er flinke spieren van gekregen in haar buik. Tegenhouden lukt gewoon niet, mijn dochter deed het zo vaak. Dan had ik mijn ogen 24/7 op haar moeten houden. Uiteindelijk is ze met 9 maanden zelf gaan zitten, gewoon vanuit rugligging. Ze weet nu nog steeds niet hoe ze moet gaan zitten vanuit buikligging maar als het vanuit haar rug lukt vind ik het prima.

Zou me er niet druk om gaan maken hoor!

Oja als toevoeging: mijn dochter is wel eerder gaan rollen dan zitten hoor. Maar die sit-ups deed ze al voordat ze kon rollen, ze was namelijk vrij laat met beide kanten uit rollen, 8 maanden.

11. adi

adi Niet meer actief

Pas bij 1,5 - 2 jaar?
    Jij gooit soms zoveel onzin op deze forum, waar haal je dat allemaal vandaan?

Ts, nee hoor, situps zijn helemaal niet slecht zolang de baby ze zelf doet. Dat doen vrij wel alle baby's.
    Het is wel belangrijk om de baby niet zelf op de billen neer te zetten, maar zoveel mogelijk op de buik te leggen. Dan leert ie vanzelf hoe hij op de juiste manier in de zithouding kan komen.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Sterker nog, ik moest van de kinderfysio rond de 3/4 maanden zelfs situp-oefeningen met Finley doen vanwege voorkeurshouding en afplatting van zijn hoofdje!
    Dus hij deed het niet eens zelf. Ik zal maar een klacht indienen bij die kinderfysio dan als dat zo vreselijk slecht is ;).

Denk dus dat het helemaal niet zoveel kwaad kan als een kindje rond 6 maanden dit uit zichzelf doet.

13. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    +1...

14. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn dochter doet dit ook sinds een maand. Het ziet er echt uit als sit-ups. Maar verder dan een klein stukje komt ze niet. Ben er zelf vanuit gegaan dat dit gewoon bij haar ontwikkeling en het sterker maken van haar spieren hoort. En rollen van haar rug naar buik, doet ze ook al ong. 2 maanden, dus ze ligt vaak genoeg op haar buik.

15. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Hier een zoontje die het vanaf 4 mnd al doet hoe moet ik hem tegenhouden dan? Kan ik wel de hele dag door blijven gaan.
    Bij de fysio ivm voorkeurshouding heb ik er nog naar gevraagd en er was niks schadelijks aan. Doen heel veel baby's.
    Rollen Van rug op buik doet ie ook al dik 2 maanden dus hem steeds omdraaien naar zijn buik heeft geen zin.

Vraag me vaak af waar jij deze info vandaan haald?

16. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Dat zou ik ook wel eens willen weten! :(

17. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hij doet het echt uit zichzelf, ik heb zelf nog nooit ook maar 1 sit-up gedaan :p en vriendlief ook niet.
    Ik geloof ook niet dat hij last zou hebben van het spugen. Het is echt "hahaha flats hahaha". Als ik hem neerleg draait hij meteen op zijn buik, vanaf een week of twaalf al. Zelf terug kan hij pas sinds 2 weken. Daarvoor ging hij mopperen, jengelen. Wat Adi zegt, niet zelf op de billen zetten, zit inderdaad wel wat in. Wij doen dat eerlijk gezegd wel, omdat Fender het liggen saai lijkt te vinden (jengelen, mopperen) en hij zittend vrolijk speelt. Maar hij moet inderdaad wel zelf ook leren hoe te gaan zitten.

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #18 piccolina, 25 dec 2014
    Laatst bewerkt: 25 dec 2014
    Goh die onzin heb ik van kinder fysio.
    Indd sit ups kunnen gegeven als stimulerigs oefeningen bij voorkeurshouding.
    Maar is niet "normaal" motorische ontwikkeling.
    Het is net als billenshuiven of knielopen.
    Erg is het niet uiteraad maar is zeker belastend voor nekspieren.

Tja iedereen moet het zelf weten hoor daarvoor is ook forum je kiest je eigen "onzin" of "zin" uit.
    Ik heb zelf daar geen probleem mee mij dochter zat zelfstandig met 5 mnd en kroop met 4.5 dus het onderwerp van zitten heb ik niet 100% bestudeerd. Ik weet gewoon dat normale motorische ontwikkeling is zitten vanuit zijkant.

Volgend mij zei ik niet dat je moet het verbieden of vastbinden. Ik zei dat leg je baby op buik altijd dan heb je geen last van ook niet hij van zijn reflux. Want dat is wat hij heeft is reflux of hij daar blij van wordt of niet. Op den duur gaat maagklepje geirriteerd worden en dan kan het tot pijn lijden.

19. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn zoon is ook gaan zitten vanuit rugligging. Is nooit eerst naar de zijkant gedraaid en er is nooit iets mis geweest met zijn ontwikkeling hoor! Prima toch..

20. penseel

penseel Niet meer actief

Kan geen kwaad. Juist goed voor buik rug spieren en ik ga er vaak van uit wat een baby zelf doet en kan geen kwaad kan. Doet het zeer stoppen ze er mee of gaan huilen en als moeder leg je je kind weer goed.

Mijn kids hebben zitten zo wat over geslagen beiden stonden net zeven maanden zelfstandig wel aan tafel kast bank. Kruipen heeft dochter veel gedaan zo in ging graag de kasten af lopend.

Deel Deze Pagina