Hoi Onze dochter van 2,5 jaar heeft tot afgelopen januari van alles gegeten mbt warm eten groente aardappels, vlees alles in ene wou ze het niet meer wel pasta's, witte bonen in tomatensaus, frietjes en vlees en toetje. Maar over het algemeen niets meer. Ik heb haar nu wel zover dat ze 1 hapje doet proeven en dan krijgt ze een paar stoofpeertjes als beloning. Sinds 2 wken heeft ze weer wat nieuws dan proeft ze het hapje maar vervolgens gaat ze bijna overgeven tot nu al 2 keer al echt gebeurd. Ik schenk er verder geen aandacht aan maar ik weet niet wat ik hier nog mee kan. Ik bied haar ook nooit wat anders aan, want ik weet dat ze het lust aangezien ze er anders nooit moeite mee heeft gehad hiervoor... Wie heeft er tips.....
Mijn dochter heeft momenteel ook zo'n periode. (afgezien dan dat ze niet overgeeft of doet alsof...) Wel heeft ze de neiging om een paar keer met haar vork in het eten te prikken om daarna te verkondigen dat ze klaar is en een toetje wilt. Ik laat het eigenlijk op z'n beloop, de ene dag eet ze wel, om een dag erna helemaal niets te eten.... Ik negeer het en hoop dat het binnekort weer beter gaat. wel hebben we als regel gesteld dat ze in ieder geval een hapje moet eten voor ze een toetje krijgt. Wel krijgt ze niets anders, ook niet als ze na het eten nog om een koekje vraagt of iets dergelijks... (Voor mijn eigen gemoedsrust geef ik haar wel een multivitamine zodat ze in ieder geval voldoende vitamines binnen heeft voor het geval ze een keer slecht eet.)
Ik geef haar ook multi vitamine want ik ben bang dat ze anders een vitamine tekort krijgt. Ze vind fruit gelukkig heerlijk dus dat scheelt wel weer. Maar over het algemeen eet ze dus niets van haar eten. Ik kook wel 1 a 2 keer in de week de dingen die zij wel goed eet.
Gewoon negeren. Hier at ze al anderhalf jaar slecht. Nu begint het steeds beter te gaan. We hebben ze het eten aangeboden. At ze niet, dan niet. Ze kreeg wel altijd een toetje na.
Mijn zoontje eet ook heel slecht. 2x per week eet hij wat 's avonds, de rest houdt hij zijn mond dicht of spuugt het gewoon weer uit. Tsja, ik laat het maar een beetje. Volgens mij gaan veel peuters door zo'n fase. Hij krijgt iig ook een multivitamine en ik blijf iig geven wat hij wel wil eten.
Ik geef tussendoor extra fruit of b.v. komkommer. Eet hij niet veel, jammer dan, morgen weer beter. Maar ik mag van geluk spreken dat hij na een paar dagen wel weer extra eet. Er zijn kinderen die weinig tot niets eten en dit heel lang vol kunnen houden. Dat gaat enigszins op je zenuwen werken. Dit hebben wij met de fles gehad, en ze moest gaan eten omdat ze afviel. Daar wordt je helemaal kierewiet van. Sterkte allemaal.
Misschien een iets andere situatie maar onze meiden aten nooit... zijn gewoon enorm moeilijke eters. Wij negeren het altijd. Tot oudste ong 3 of 4 jaar was en kon begrijpen dat het echt nodig is om eten te proeven en dat het gezond is e.d. Toen zijn we begonnen met iig 1 hapje! Zonder hapje was het geen toetje... ik weet dat dat eigenlijk ook een slechte regel is maar na 3 jaar weinig tot geen warm eten moet je toch iets... Voor deze fase at ze niks maar kreeg wel gewoon toetje... Nu is ze 6 en eet ze gigantisch goed!!! Regelmatig hele bord leeg, dat is nu ong. een halfjaar zo... dus vanaf dat ze 5,5 was... Ze eet nu als ze iets niet lekker vind zelfs 1 hapje uit zichzelf, hoeven we niet eens meer te zeggen. Bij jongste zijn we net zo begonnen met als voordeel dat zij groot fan van haar grote zus is en alles kopieerd, waaronder dus ook hapjes proeven, dus die is eerder in die fase die ik net beschreef... Negeren is de beste optie als je het mij vraagt. De oma van mijn man zegt altijd (en dat klinkt miss cru maar is wel waar): Er is nog nooit een kind doodgegaan met een bord vol eten voor zn neus... Ze kunnen echt wel dagje zonder. Kinderen zijn heel erg gericht op hun eigen lichaam, en doen precies wat hun lijfje zegt, is mijn ervaring, en dus ook als ze een dag of meer dage niet eten. Ze nemen vanzelf wel weer wat om hun maagje te vullen. Suc6, ik weet dat het lastig is, lijkt van mij makkelijk gezegt (maar dat komt omdat ik nu uit de fase ben, achteraf bekijk je zoiets altijd vrij nuchter...)!!!
hier ook zo"n mannetje. de tip: niet druk om maken.. komt vanzelf weer goed. Lastig soms maar waar. ik Ken geen volwassene die met amen over elkaar zijn/haar mond dicht houd voor een bord eten.. Het is een controle middel vaak en daar kan je heel weinig mee.
Mijn zoontje van 2,5 eet ook al een klein jaar amper iets savonds. In het begin ging pasta er nog wel in, en vlees. Tegenwoordig bijna niks meer. Soms wat vlees, en dan moet hij van ons tussendoor ook een aardappeltje eten waarna hij nog meer vlees krijgt. Groenten helemaal niks. Friet en pannenkoeken echter weer wel Wij maken ons er niet druk om. Hij krijgt niks anders, wel een toetje maar dat koppelen we los van het eten (eten we een half uur daarna, op de bank). Meneer eet overdag wel goed fruit en brood, en na een paar avonden slecht eten eten we een keer tosti's of soep met brood, dan eet hij wel weer iets. Gaat wel weer over.
Ben Blij te lezen dat ik niet de enige ben en dat wij op de juiste manier bezig zijn met negeren doet me echt goed. Voor iedereen een fijne jaarwisseling en een super 2012
Als ik dit zo lees is er dus echt nog hoop! Ons zoontje is ook al maanden één groot drama met eten. Hij eet nu gelukkig wel een paar stukjes aardappel (anders krijgt hij z'n vlees niet) en heel soms een ieniemieniehapje groente. Onbegrijpelijk dat 'ie eerst alles at, maar nu niks meer lust. Ik geniet er nu nog maar van dat m'n kleine meis nog wel alles eet, nog even en dat is ook weer over...
Bij onze zoon ging het ook zo! At steeds minder en minder tot hij bijna helemaal niets meer "lustte" Hij wil ook niets proeven! We hebben het altijd genegeerd en gewoon een bakje vla gegeven na het eten maar op een gegeven moment zei mijn man (zonder te overleggen) Niet proeven = geen toetje! Hij was het zat En daardoor ging hij wel dingen proeven! Nu is onze zoon ook wel op een leeftijd dat hij het allemaal goed snapt natuurlijk... Tis heel lastig en ik maak me soms ook zorgen omdat hij ook slecht brood eet bijv. maar ik blijf het negeren en maak er geen big deal van... Succes!
Hier ook zo'n mannetje. (behalve het kokhalzen en overgeven) Hij is sowieso een slechte eter maar soms eet hij ook helemaal niks. Dan prikt hij wat met zijn vork en schuift zijn bordje zo aan de kant. Wij geven hem ook altijd wel een toetje na maar verder niks. Hij eet maar wat er is en anders is het pech hebben. Soms maak ik me wel zorgen maar ik ga er maar vanuit dat het wel goed komt als hij wat ouder wordt. Plus dat hij nooit goed gegeten heeft dus vreemd is het ook niet. Gelukkig is hij wel van het proeven dus dat 'geluk' heb ik dan wel. Maar eerder at hij bijvoorbeeld alleen maar zijn vleesje, de laatste weken is hij ineens vegetarisch en eet hij alleen wat groenten
Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met een eigenwijze peuter en dat dit een fase is waar ze blijkbaar allemaal door moeten... Succes allemaal
Hier is het wisselend maar ik probeer er ook geen aandacht aan te schenken. Hier ook geen hapje proeven en beloning ofzo, als ze niet wil eten, prima. Wat later krijgt ze s avonds een bakje fruit en geef een multivitamine als aanvulling.