SPOED!! vraagje voor het koken witlof!

Discussie in 'De lounge' gestart door spriet, 31 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik ben witlof met ham en kaas uit de oven aan het maken en op het pakje staat dat ik de witlof moet koken.

Maar nu wil ik dus ook dat harde stuk uit de witlof halen maar moet ik dat voor of na het koken doen?

Lijkt mij dat als ik het voor het koken doe ze in de pan stuk koken of niet??

2. Sweetangel28

Sweetangel28 Fanatiek lid

3 nov 2009
    2.007
    0
    0
    Fulltime mama
    nijmegen
    zal het er inderdaad erna eraf halen ;)

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja klopt. voor het koken.

4. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    ik doe de harde stukken onderaan er af snijden door midden snijden de witlof. en in een vergiet. boven een pan met water en met de deksel erop 20 minuutjes. en zijn ze lekker en niet tot snot gekookt.

5. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    hmm de ene zeg voor en de andere na :(

6. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    klik ik al op verzenden:S stom
    maar in ieder geval dan stoom je ze. daarna kan je ze af laten koelen of lauw. en inwikkelen met ham en dan kaas eroverheen meestal doe ik dan aardappelpurree er over heen met beetje parneermeel. beetje vloeibaar boter er overheen gooien vor het bruine korstje.

7. Sweetangel28

Sweetangel28 Fanatiek lid

3 nov 2009
    2.007
    0
    0
    Fulltime mama
    nijmegen
    lol ik heb het nog nooit eerder gemaakt maar het lijkt me inderdaad zoals je het zegt dat het blad allemaal los laat als je het voor het koken eraf snijdt .

8. Violet32

Violet32 Bekend lid

4 feb 2009
    677
    0
    0
    ik doe t altijd voor t koken.

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

voor het koken. middelste is bitter en als je dat er al voor het koken uithaalt vinden wij de witlof lekkerder.door de midden snijden, harde stukken eruit en ja dan laten de blaadjes los. maar losse blaadjes kun je heel makkelijk stapelen.heb je ook niet 1 rolletje groter als de ander..

10. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    hier doe ik het ook voor het koken
    maar gooi het ook niet in een volle pan met water
    pannetje met bodempje water erin

witlof is trouwens het lekkerst als je het roerbakt met oestersaus en wat honing (maar dat was je vraag niet hihi)

11. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Is het gelukt met de witlof Spriet?

12. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier snijd ik altijd de onderkant er af, de groene punten er af (zijn ook vaak bitter), witlof in de lengte doormidden, pit er uit snijden. Alles stapelen in een pan, water erbij, aan de kook brengen en 5 minuutjes laten koken.

Vervolgens de witlof in ham rollen, kaassaus (gemaakt van melk, maizena en geraspte kaas) er over, aardappelpuree (uit een pakje) er over, beetje geraspte kaas, paneermeel en een klein beetje vloeibare boter er over druppelen.

10 minuutjes in de oven op 200 graden, en dan nog 3-5 minuten onder een grill van 250 graden (dacht ik, hoogste stand iig).

13. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Nou ik had ze toch zomaar in de pan gegooid en gekookt en dat bittere erna uitgesneden maar volgende keer snij ik het er ook van te voren uit.
    Het was trouwens heerlijk hoor maar vond het wat lastig dat bittere eruit snijden terwijl het zo heet was nog.

Voor de eerste keer enorm goed gelukt!

Bedankt voor de reacties allemaal.

14. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    ik snij het er van te voren uit.

en snij dan de witlof in stukjes. en maak een kaassaus en dan wat hamblokjes en dan in een oven schaal met alles er door heen. en dan paneermeel er op en dan wat kaas daar op. heerlijk

15. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Sorry als mosterd na de maaltijd... nog even deze tip: op de Belgische tv hebben ze in een kookprogramma laatst witlof bereid en de superkok daar was ervan overtuigd dat je witlof niet moet koken maar ´braiseren´. Heb het eens uitgetest en inderdaad, dan krijg je echt die (niet bittere) witlof smaak, lekkerder dan de gekookte versie.

Zo doe je het: witlofstronkje beetje schoonmaken (lelijke blaadjes eraf, kort stukje achterkant eraf), goed wassen, uit laten lekken. Evt. kruisje maken in de onderkant. Stronkjes in een gewone pan neerleggen, klontje boter toevoegen en paar eetlepels water. Vervolgens een bakpapiertje als ´deksel´ op de pan plaatsen. Dan +/- 40 minuten laten smoren en af en toe beetje omdraaien. Witlof zal heel zacht worden en licht verkleuren. Als je wilt kun je ook wat suiker/citroensap/peper en zout toevoegen. Wil je er dan nog ´hamkaaswitlofuitdeoven´ van maken, dan rol je ze in ham, maak een bechamelsaus (boter bloem melk evt. witloofvocht) met kaas en plaats je de witlof-met-ham in een ovenschaal die je overgiet met de saus. Nog meer geraspte kaas toevoegen en paneermeel als je echt een hard korstje wil. Even onder de gril laten verkleuren....

Deel Deze Pagina