onzeker over gewicht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door M@r10e, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M@r10e

M@r10e Actief lid

16 nov 2009
    111
    0
    0
    Hallo iedereen,

Mijn ouders maken altijd grapjes over gewicht dochter, pijnlijk misschien trek ik me het meer aan omdat ik vroeger fors was.

Ze is 3 en 2,5 mnd 98cm en 16 kilo. Haar nichtje is erg dun maar ik dacht niet dat mijndochter erg dik is.

Graag. Reactie

2. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hier 98 cm ongeveer en 15 kilo, maar wel bijna een jaar jonger. Ben er ook wel eens onzeker over, maar als ik objectief kijk is ze gewoon gezond en niet te dik.

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Je dochter heeft een gezond gewicht hoor.

Maar wat voor grapjes maken ze dan? Als t te ver gaat dan iets van zeggen.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ga af op het oordeel van een professional (CB, huisarts) over het gewicht van je dochter en ga een gesprek aan met je ouders waarin je aangeeft dat je het erg flauw en moeilijk vind dat ze zulke opmerkingen maken en of ze er stant pede mee op willen houden.

5. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Ik denk dat ze voor haar lengte & leeftijd niet dun is... Maar
    Ik geloof ook niet extreem ofzo? Hoe zit ze op haar curve?

6. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Wat volwassen van je ouders zeg. Als je kind al wat dikker zou zijn dan haar leeftijdgenoten ... maar volgens mij valt dat mee. Vraag het eens na aan de huisarts of zie haar curve ... vaak kan je daar al aan zien dat ze gewoon haar eigen lijn volgt.

Als je daarbij dan ook nog gezond eten geeft zou ik als ik jou was je ouders eens links laten liggen of eens een goed gesprek aan gaan voordat je kindje een complex aangepraat krijgt.

Succes

7. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon aankaarten op het CB joh of bij de huisarts.
    Je weet natuurlijk zelf ook wel of ze in vergelijk met leeftijdsgenootjes aan de forse kant is, of dat ze gewoon gemiddeld is.
    Als jouw dochter gezond eet, zou ik mij er trouwens niet al te druk over maken.

Ik was vroeger als peuter aan de stevige kant (beetje lui kind ik), daar is niets meer van terug te zien, sterker nog, als mensen mij zien, geloven ze dat niet eens.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tot 4 jaar spreken we eigenlijk zelden over 'overgewicht' (het komt zeker voor maar dat is vrij extreem).
    Het CB zal je er op wijzen wanneer zij denken dat je kindje echt te zwaar is en jij weet als beste wat ze eet en niet eet. Het ene kind is het andere niet en dus is vergelijken weinig zinnig.
    16 kilo bij 98 is niet weinig maar zeker niet heel erg veel. Kijk eens in het groeiboekje.. dan zul je zien of je kindje heel 'raar' zwaar is.. niet dus.

Hier een meisje van bijna 2,5 jaar en zij is ook 98 cm maar weegt maar 13 kilo. Ik zie dat ze fijn en tenger is, er zou best iets meer aan mogen... zo zie je maar.. vergelijken heeft geen zin.

Als je last hebt van je ouders dan moet je dan zeker tegen ze zeggen. Mensen maken vaak opmerkingen waarbij ze zich niet bewust zijn van de effecten. Vaak als het ze zich er van bewust worden, neemt het wel af.

9. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Kaart het, als je daar behoefte aan hebt, aan bij CB. Hoe ligt ze in haar curve?
    Mijn dochter is 102 cm en 14,5 kg een slanke dame dus. Maar prima in haar eigen curve

10. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Je ouders kunnen hierdoor een basis leggen voor een eetstoornis. Ik zou vragen of ze die grapjes achterwege kunnen laten.
    Maken alleen je ouders grapjes of ook anderen?

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Volgens het cb is dat te dik.

Mijn dochter woog dat op d'r 3-jaar-afspraak en ik kreeg een fikse uitbrander.
    Echter onze dochter eet graag maar wel gezond en normale porties bovendien en we zijn veel buiten... En ik weiger om d'r op dieet te zetten...
    Niet dat ik d'r heel slank vind.. Maar het is een kleuter en net als jij... Vind ik d'r niet heel dik ofzo.
    en we kunnen niet allemaal gemiddeld zijn hè

Inmiddels is ze net 5.... 1kg zwaarder en 7cm groter.
    Oftewel weer helemaal prima volgens de cb-statistieken.

Gewoon doen wat je denkt dat goed is... Wel opletten op wat ze eet maar niet heel panisch gaan diëten of iets dergelijks.
    Lekker naar buiten met goed weer.. Wandelen, fietsen, speeltuin...

Oh en tegen je ouders zeggen dat zulke grapjes niet leuk zijn :)
    Niet voor jou EN niet voor je dochter

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Geen idee. Getallen zijn zo nietszeggend. Ik zou het bespreken met je huisarts of het consultatiebureau (mits je daar vertrouwen in hebt). Je kunt ook de groeicurves in het boekje of op internet bekijken.

Wat betreft je ouders: ik zou duidelijk zeggen dat je niet gediend bent van die opmerkingen. Ik heb ook zo'n opa en oma en het heeft mij heel erg onzeker gemaakt terwijl dat achteraf helemaal niet nodig was. Mijn opa en oma leven nog en als ze nu een opmerking durven te maken over mijn dochtertje, 'hak' ik er meteen op in. Ik kan daar echt heel boos om worden.

13. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Maar was jouw dochter dat net zo groot als de dochter van TS? Want het gaat immers niet om enkel het gewicht, maar om de lengte-gewicht ratio.

TS, als je de gegevens van je dochter invult bij een kinderBMI meter dan zit ze gewoon in de groene zone, ofwel, een gezond gewicht.

Ik zou het er inderdaad met je ouders over hebben, het is niet de bedoeling dat je ouders haar op zo'n jonge leeftijd een complex aanpraten natuurlijk.

14. Saskia78

@zo: ja ze was precies even groot en even zwaar :)
    Anders had ik natuurlijk braaf m'n mond gehouden.

En net als TS vind ik dat dus niet heel dik
    Geen sprietje.. Maar ook niet zorgwekkend of slecht.
    Gewoon lekker doen wat je denkt dat goed is en je niet op stang laten jagen door oma's of opa's die denken dat ze grappig zijn.
    Over een jaar is ze ongetwijfeld net als mijn dochter, even zwaar en weer een stuk groter.
    Af en toe zelf even meten en wegen.. En dan zie je vanzelf of ze echt dikker wordt en je wellicht wel actie moet ondernemen... Of dat het allemaal wel meevalt.

15. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Wat raar van het CB dan zeg. Met die lengte en dat gewicht zit TS haar dochter (en die van jou dus ook) gewoon netjes in het groene gebied, dus totaal geen overgewicht. Ook niet eens op het randje ofzo. Vreemd! Ze zouden je bijna een complex aanpraten :cool:

16. Saskia78

@zo79: dat doen ze bij ons erg graag heb ik het idee :)
    Zit ook hard te overwegen om de schoolarts te weigeren dit jaar.

Als er wat is kan ik ook bij de huisarts terecht tenslotte.
    En ook de testen die ze uitvoeren kan bij de huisarts gewoon.
    En daar heb ik duidelijk meer vertrouwen in dan ons lokale cjg.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wat we hier erg zien is dat ze eerst zwaarder worden (en als je dan net naar het cb moet krijg je hier opmerkingen over) om vervolgens in de lucht te schieten.

Dus met 1,5 jaar het commentaar dat ze te zwaar was en met 2 jaar was ze lang en dun (niet in gewicht aangekomen maar wel de lucht in geschoten)

Ik zou me er niet meteen zorgen over maken, gewoon regelmatig op de weegschaal kwakken en het een beetje in de gaten houden.

Voor de rest zou ik je ouders erop aanspreken dat je niet gedient bent van hun uitspraken over het gewicht van je kindje.

18. sonja 33

sonja 33 Lid

15 jan 2009
    45
    0
    0
    bejaardenverzorgende
    leiden
    ik heb hier een jongetje van ruim 3 jaar die 98 cm was en 20kilo de laatste keer bij wegen en meten.niks aan de hand.
    laat je niet gek maken is je kleine gezond? dat is dan toch alles wat telt.

19. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou daar echt wat van zeggen tegen je ouders, je kind is nu oud genoeg om te snappen dat er om haar gelachen word, echt niet leuk :(

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ten eerste, echt ontzettend flauw van je ouders!

Volgens de TNO curve, die ze op t CB gebruiken: http://downloads.tno.nl/anonymous/kvl/NMBX1.pdf
    Zit ze in de lengte/gewicht-curve net onder de +1 lijn. Qua lengte is ze net iets ondergemiddeld voor haar leeftijd.
    Haar BMI is 16.7 en dat is géén overgewicht voor een meisje van 3 jaar! Tja, bmi gebruiken ze op t CB wel al (bij ons iig). 'Overgewicht' bij een 3 jarig meisje is een bmi>17.6.
    Wanneer is je kind te dik? - peuterkleuter

Ik snap dus ook niet (Saskia) waar ze dit op baseren dan?

Mijn dochter was met de laatste controle 103cm en 18kg. Nog net geen overgewicht zeiden ze toen ook, ahv haar bmi (17). Ondertussen is ze alweer 107cm en iets van 18,5kg, stukje smaller geworden dus weer. Tja, ik let wel op dr voeding en beweging en dat was voor t CB hier voldoende ;).

Deel Deze Pagina