Dag dames, Ben vanochtend in het ziekenhuis geweest want ben inmiddels ruim 10 weken zwanger! Ben echter ook (al) 39 jaar oud, dus kwam het gesprek al snel op prenatale diagnostiek. Nu heb ik al een beetje op internet rondgesnuffeld en neig ik naar een vruchtwaterpunctie, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën.
Welkom Krijg je niet eerst een combinatietest dan? Wie weet is er niks aan de hand, en met een vruchtwaterpunctie is er toch een heel klein kansje op een miskraam. Ik krijg over 2 weken een vwp ivm slechte uitslag van de combinatietest, de kans op down is 1 op 5, wat een erg slechte uitslag is
je kan inderdaad eerst een combinatietest doen, aan de hand van de uitslag daarvan kijken ze of een vruchtwaterpunctie nodig is.. bij de combinatie test worden een paar dingen gedaan zoals kijken via echo naar bepaalde dingen zoals neusbotje, een nekplooi meting etc.. allemaal onschuldige dingen waar geen risico's aan zitten , heb je echter een verhoogde kans op down dan kan je voor de zekerheid een vruchtwaterpunctie doen, daar kunnen echter wel een paar nadelen aanzitten, zoals een verhoogde kans op miskraam enz. dit is info die wij hebben gekregen van de verloskundige, als je zulke dingen zeker wilt weten kan je beter kontakt opnemen met je eigen verloskundige, die beschikt over de juiste en up-to-date info. mvg Chris
Welkom! Bij ons was de tripletest ook niet zo erg gunstig, 1:427 voor Down. Gyn heeft onmiddellijk extra echo gedaan om het neusbeentje te controleren anders moest ik alsnog om een vwp gaan. Ook al hadden mijn man en ik beslist om het kindje sowieso te houden, de gyn wilde het dan laten doen om eventueel psychische hulp na de bevalling te voorzien en zeker een kinderarts bij de bevalling. @ foxter: Dat zal wel schrikken zijn! Succes met de punctie. Hou vooral in het achterhoofd dat het kansberekening is en dat het risico 1/5 is. Er is dus een kans van 4/5 dat het goed is. Sterkte! x
Dankje Nijntje Ik ben 27, de gyn heeft alle waarden nog in de pc gezet met mijn leeftijd naar 30, en dan was de kans 1 op 2. Terwijl de nekplooi super goed was, maar mijn bloedwaarden zijn super slecht. De kans is wel 1 op 5, maar de gyn raadde toch aan om rekening te houden met het ergste. Dus dat doen we maar, al schreeuwt elk vezeltje in me dat het ook nog goed kan zijn. Het neusbotje was ook al wel te zien gelukkig, maar met zo'n slechte uitslag maakt dat niet zoveel meer uit zei de gyn?? Nou ja, afwachten nog maar.. (sorry ts dat ik je topic vol zit te praten.. )
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Kan je alleen aanraden om van te voren te bedenken wat je met uitslag wilt. En dan bedoel ik natuurlijk of je af zou breken als er iets ernstigs is. Er zitten best nog wat risico's aan een vwp, als het mis gaat door vwp en kindje blijkt gezond moet je ermee leven. Net zoals je dat moet als kindje een beperking zou hebben en je kiest wel of niet voor afbreken. Keuzes waar je vooral zelf 100% achter moet staan.
Ik heb in juni ook een vwp gehad ivm een slechte combinatietest (nekplooimeting-bloedtest). Ik had de kans 1:250 op een chr.afwijking. Belangrijk is op voorhand te weten wat je zou doen ivm een slecht resultaat. Indien je de zwangerschap sowieso niet wilt afbreken, zou ik geen vwp laten doen ivm het kleine risico op een miskraam. Wij hebben, op aanraden van de huisdokter en gynaecologe wel een vwp laten doen, omdat je ook een aantal afwijkingen hebt waarbij het kindje totaal geen overlevingskansen heeft. Uiteindelijk, na weken te hebben moeten wachten, hebben wij een positief resultaat gekregen!!