Terug werken na verlof, zeer zwaar

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Trotsemamsvan2, 2 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Als je het werk na je verlof te zwaar vindt, zou je dan minder gaan werken?

1. Ja zonder twijfel, mijn gezin komt op 1

2. Ik zou het eerst een half jaar aankijken en dan beslissen

3. Nee gewoon doorbijten, in sommige landen werken alle moeders fulltime!

4. Ja, als ik een burnout krijg heeft mijn baas, noch mn gezin daar iets aan

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Trotsemamsvan2

Trotsemamsvan2 Actief lid

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal, ik wil me even snel voorstellen om erna mijn probleem aan jullie collega moeders voor te leggen.
    Ik ben trotse mama van 2, een dochter van 6 en een zoontje van nu4,5 maand.
    Ik ben nu sinds 1,5 maand terug aan het werk na de geboorte van onze pachtige zoon
    Tijdens mijn verlof is mijn werk opgevangen door iemand anders, zij heeft dit werk goed gedaan en mijn baas is erg tevreden over haar, hij heeft zelfs een baan voor haar geregeld op een andere afdeling.
    Natuurlijk ben ik superblij dan mijn werk zo goed is overgenomen, maar eigenlijk bij het eerste gesprek met mijn baas vertelde hij dat er wat dingen moeten veranderen die mijn vervangster zo uitmuntend heeft gedaan. Ok kan ik inkomen, wat feedback kan ik handelen hoor, maar ik heb het gevoel dat ik mezelf NOG meer moet bewijzen nu, terwijl mijn vervangster járen meer ervaring heetf dan ik en meer kennis, niet zo fijn dus. Daar kan ik ook van leren, en dat doe ik ook. Maar ik vind het gewoon erg lastig dat ik op mn tandvlees moet lopen, de werkrelatie is gewoon een beetje veranderd, mijn baas was namelijk erg tevreden over mij voor ik met verlof ging! Ok puntjes zijn er altijd, maar over-all, tevreden!
    En nu dan..ik voel me mega onzeker, en voel me al wat labieler na terugkomst v mn verlof, ik vergeet dingen sneller en t tempo is gewoon minder, en dan wordt er verwacht nog even extra dingen te doen. Hierdoor voel ik me enorm gejaagd en gestresst en kijk ik in t weekend al weer op tegen de maandag :(
    Een warm welkom had ik echt niet verwacht hoor, werk gaat gewoon door. Maar dit, had niet durven dromen dat werk-prive op deze manier zo moeilijk te combineren zijn.
    Daarbij moet ik zeggen dat ons zoontje een huilbaby is en daar ook erg veel energie in gaat zitten.. Tis gewoon allemaal evene rg veel, ik kan wel janken. ( en dat doe ik dan ook regelmatig )

Ik werk 32 uur plus n halve dag, wat ik ook wel wat veel vind, misschien vraag ik teveel van mezelf. Ik heb amper energie voor mijn kindjes als ik vrij ben.

Iemand tips voor me? Ik word hier diep ongelukkig van terwijl ik echt van mn werk hield! maar al die factoren in combinatie met die 4,5 dagen ( veel ) werken maakt me echt enorm gejaagd en niet happy.
    Misschien moet ik bespreken of ik iets minder kan werken, om zo 'op te laden' als ik wat meer vrije tijd en rust heb?
    Financieel is het te doen als ik bijv n dag minder zou werken, alleen of mn baas hier happy mee is :(
    Bedankt alvast..

2. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Klinkt allemaal pittig, maar volgens mij ben jij er al wel aardig over uit wat goed voor je zou zijn.

Ten eerste is het wel heel erg vervelend dat je zo op je tenen moet lopen. Het zou fijn zijn als je op de een of andere manier een beetje balans gaat vinden. Jij bent jij en doet je werk op je eigen manier. Dit is niet verkeerd, als je baas te veel van je verlangt kan je dit ook duidelijk maken. Jij hebt immers al die ervaring die je vervanger heeft niet, kan je niks aan doen en is niks mis mee. Probeer hiermee in het reine te komen, je bent echt goed zoals je bent!

Ten tweede geef je duidelijk aan dat je van deze situatie heel erg ongelukkig wordt, hier heb je al een oplossing voor. Ik zeg, doen! Je gezin en jij zelf zijn het aller-belangrijkste en komen op één, zoals het nu klinkt wordt je gedwongen op dit op twee te zetten. Wat je volgens mij niet wilt.

Je hebt er recht op om minder te werken, dit kan je baas je eigenlijk niet ontzeggen. Of hij er gelukkig mee is is een tweede, maar dat is zijn probleem.

Ik zou een gesprek aan gaan met de baas en hier in eigenlijk het stukje wat je schrijft verwoorden. Dat het gewoon te veel is en je nu overal maar 70% kan geven ipv de 100% die je wil. Dat een dag minder werken de oplossing is. En, als jij je beter voelt bij minder werken, zal je ook een stuk productiever en gelukkiger zijn, wat natuurlijk weer positief is voor je werk(en thuis!).
    Hier kweek je waarschijnlijk ook een stuk begrip mee bij je baas, hij krijgt inzicht in je situatie en waarom je minder wil werken. Daarmee voorkom je waarschijnijk dat er een nare sfeer gaat hangen omdat je minder wil werken.

Heel veel succes en volg je gevoel!!!

3. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt!!! Ik heb een vast dienstverband echter werk ik hier nog net geen jaar, eerste 3 maanden via t uitzendbureau gewerkt, heb ik dan wel recht op arbeidsduur vermindering? Zullen ze hier moeilijk over kunnen doen?

4. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Werken na geboorte kind

Hij zou moeilijk kunnen doen omdat je er nog geen jaar werkt, wanneer werk je daar een jaar? Je verloftijd telt gewoon mee hoor.

Maar het lijkt me sterk dat ze moeilijk gaan doen, hij heeft je ook een vast dienstverband gegeven en wil je echt niet kwijt(dit krijg je neit zomaar in deze tijd!). En als jij echt duidelijk maakt dat je een stuk efficienter bent als je minder werkt kan hij haast niet anders dan meegaan.
    Niet zo onzeker zijn, nee heb je, ja kan je krijgen :)

5. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk er al een jaar nu maar daar zitten 3 mnd via uitzendbureau bij, dus nu nog 3 maanden.
    Vind het zelf zo'n stap om erover te beginnen, alsof ik een loopje met ze neem ofzo, terwijl ik liever natuurlijk ook gewoon mn contract zou aanhouden
    Aan de andere kant tis maar werk, in mijn werkgebied is er gelukkig erg veel werk (secretarieel) maar liever blijf ik natuurlijk gewoon op mijn plekje..
    Moet de stoute schoenen denk ik echt maar aandoen, ben zo'n onzeker typje wat dat bbetreft, altijd huiverig mensen te kwetsen:( maar in deze moet ik wel voor mezelf zorgen, en v mn kids

6. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    4,5 dag werken met 2 kinderen is zwaar. Ik vind 4 dagen met 1 kind al pittig. Als je het financieel niet nodig hebt zou ik zeker overwegen om bijvoorbeeld naar 3 dagen te gaan. En wat voor soort werk doe je? Ik zit bijvoorbeeld in het onderzoek/onderwijs. En daar gaat het redelijk makkelijk een dag minder. Terwijl als ik onderzoek zou doen bij een bedrijf dan hoef je niet aan te komen met minder dan 4 dagen.
    Maar gelukkig als de nieuwe baby er is kan ik 3 dagen gaan werken.

Maar denk aan jezelf en je gezin. een gestresste moeder/werknemer heeft helemaal niemand iets aan. Succes

7. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Je kan trouwens ook een tijdje een dag in de week onbetaald ouderschapsverlof opnemen. Dat mogen ze niet weigeren.

En mijn situatie: Ik begon zwanger aan mijn baan 1,5 jaar geleden. toen 3 maanden gewerkt, 6 maanden thuis, en straks heb ik 15 maanden gewerkt en ben ik er weer 6 thuis voor de tweede. En dat wordt gewoon gepikt..... Dus niet te druk maken en je gevoel volgen.

8. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk als secretaresse, zels heb ik al een beetje zitten denken hoe die uren kunnen worden opgevangen als ik bijvoorbeeld, ideaal gezien voor mij, 3,5 dag zou werken, dus 3 hele dagen en 1 halve dag, ik wil dan kijken of mijn vervangster mogelijk standby zou kunnen zijn zodra ik van kantoor vertrek. Zij heeft nu een baan op een afdeling vlakbij die van mij, en zegt het zelf erg rustig te hebben. Maargoed het is maar een idee natuurlijk
    Recht op ouderschapsverlof heb ik dus helaas nog net niet, dat is pas als je 1 jaar in dienst bent, ik heb de eerste 3 maanden via het uitzendbureau gewerkt en ben dus officieel nog geen 1 jaar op contract, en heb dus ( volgens mij) nog geen recht op ouderschapsverlof (toch?)

Dat is wel erg jammer inderdaad...

Wauw kleintjevanons dan heb je zeker veel mazzel, of je bent gewoon een goede werkneemster :)

9. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Trotse mama, Ik denk dat ik er vooral gewoon voor gegaan ben. En had meer de instelling, ik zie wel wat er gebeurd. En dat moet jij ook doen. Mocht je baas er niet blij mee zijn dan zegt hij dat ook wel. Maar waarschijnlijk snapt hij jou situatie. Zeker als hij zelf ook kinderen heeft.

Succes!

10. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar heb je gelijk in, alleen ik kan het doen he, niemand kan het voor me doen, dat zou wel makkelijk zijn soms ( hey ga jij even?;) Maar het hoort ook bij volwassen zijn en tsja ik zal de eerste en laatste niet zijn he met dit 'probleem' Ik vind het zelf alleen erg vervelend dat ik mijn gevoel niet heb kunnen inschatten voordat ik mijn verlof in ging. Dat had het misschien iets makkelijker gemaakt, of ja misschien ook niet, omdat ik dan misschien geen vast contract had gekregen...
    Dus tis een beetje dubbel.
    Ik weet wel dat ik eigenlijk geen keus heb, want dit gaat me de kop kosten. En als ik door ga zoals ik nu doe, dan brand ik op, en dan heeft mn baas noch mijn gezin niets aan me.

11. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Nee heb je ja kan je krijgen. Ik had bij de eerste ook bedacht dat ik 4 dagen per week werken wel zou kunnen volhouden.. Niet dus.... Het is nu nog tot oktober tot ik met verlof ga en na mijn verlof ga ik 3 dagen werken.
    Het is natuurlijk nooit verkeerd het wel eventjes te laten zakken. En dan met je baas er over te praten. Misschien heeft hij ook nog wel oplossingen waar je zelf niet aan gedacht hebt.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In mijn geval "kan" ik niet stoppen met werken... werk nu 32 uur (+ 4 ouderschapsverlof) want ben kostwinner en mn partner is bijna volledig afgekeurd. Scheelt uiteraard wel dat hij fulltime thuis is en de zorg voor de kindjes heeft.
    Ben wel benieuwd hoe het over drie weken gaat lopen hoor, dan ga ik weer beginnen na mn verlof.

13. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje Hopmarjanneke dat werk je erg veel, maar als je kostwinnaar bent dan is het niet anders. Ik denk dat het veel stress scheelt dat je mannetje thuis is, dan heb je al die ochtend en avond stress al niet en kun je 'gewoon'naar je werk zonder eerst nog de kinderen weg te brengen, en dan hetzelfde met halen. Plus dat het voor je kids minder stresvol is denk ik?
    Ja ik wil het aankomende weken nog even de tijd geven, er zitten ook nog wat vakantieweken tussen, waaronder mijn baas ook wat weken vrij is, dan kan ik her en der een dag vrij nemen en de boel laten bezinken.
    Maar erg lang wachten wil ik ook niet, vind ik ook niet eerlijk tegenover mn baas
    En wat als ze niet akkoord gaan met mijn voorstel? Moet ik daar dan blijven zitten? Zullen ze dan een andere functie v me gaan zoeken? Ik heb n vast dienstverband, of zullen ze dat gaan ontbinden?:$

14. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik had eerst je poll beantwoord, en gekozen voor aankijken. Daarna je verhaal gelezen, en dan zou ik inderdaad toch iets minder gaan werken...puur daarom, 32 + nog wat is wel veel..en jij, je gezin en je baas hebben er niets van als je geen energie meer over houd...

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Het eerste jaar nam ik de oudste mee naar het KDV, dit zat in zelfde pand als mn werkgever. OOk dat scheelt best veel stress hoor. Ik bedoel je rijdt samen naar en van KDV/werk en als je in de file staat, sta je er samen in en zit je niet met openings- en sluitingstijden van KDV. Sinds augustus 2010 is ze fulltime thuis en deed ik s ochtends de zorg voor de oudste en liet mn vriend de honden uit. Aansluitend ging ik dan richting kantoor.

Moeten maar even kijken hoe het over drie weken gaat lopen, dan mag ik weer beginnen na mn verlof. Sowieso moet ik dan eerst de jongste "doen" ivm BV. Maar de huishoudelijke taken komen grotendeels op mn vriend neer en dat scheelt toch echt wel een heel stuk hoor.

Misschien is het sowieso ook goed om met je partner te praten over de verdeling van de huishoudelijke taken naast het werk. Het kan zijn dat een andere taakverdeling voor jou verlichting kan geven en dat je gewoon kan blijven werken.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee ze mogen je contract niet ontbinden wanneer je een vast dienstverband hebt. Mocht minder werken in jouw functie niet mogelijk zijn, dan zou je werkgever je evt een andere functie kunnen aanbieden maar is dat niet verplicht.
    Probeer eerst eens te kijken of je er komt met het opnemen van ouderschapsverlof.

17. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Als ik je verhaal zo lees, en ik begrijp dat het financieel ook haalbaar is, dan zou ik zonder twijfel minder gaan werken. Ik werk zelf drie dagen en dat vind ik precies goed te doen. Je hebt er volgens mij al goed over nagedacht, je hebt zelfs al oplossingen voor je baas bedacht, daar mogen ze heel blij mee zijn. Ga ervoor dus, je privéleven gaat toch voor je werk en je kan het niet later nog eens overdoen. En je kinderen hebben veel meer aan een blije mama dan aan een gestreste mama.

18. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb m'n contract erop na geslagen en zie dat ik per 31 januari vlgn jaar 1 jaar in vaste dienst ben. De maanden dat ik voor het uitzendbureau daar bij opgeteld.
    Zit nu te bedenken om te proberen de tijd tot januari uit te zitten door middel van ( want ik heb er nog een heleboel ) het opnemen van een vakantiedag/ uren , om zo m'n werkweken wat dragelijker te maken, en dan eind november mijn schriftelijke verzoek voor ouderschapsverlof in te dienen zodat die ingaat zodra ik eind Jan een jaar in vaste dienst ben, zodat ik dan 3 of 3,5 dag kan gaan weken dmv die ouderschapsverlof uren. Voordeel is dat ik dan gebruik kan maken v ouderschapsverlof korting, alle beetjes helpen. Na dit verlof kan ik dan altijd nog kijken of ik meer wil gaan werken. Ouderschapsverlof kan mij zowiezo niet geweigerd worden, toch?
    Ik zal dit alles natuurlijk wel in overleg doen met mijn leidingevende, en hopelijk gaat ze ermee akkoord dat ik tot die tijd, eind januari volgend jaar, af en tie b halve of hele dag opneem.
    Of is dat een heel raar voorstel?
    Kan ik eigenlijk wel 2 maanden voordat ik een jaar in dienst ben mijn ouderschapsverlof aanvragen, met ingangdatum dan 1 februari vlgnd jaar? Of kun ik die aanvraag ook pas indienen per 31 januari 2012?
    Hoop t niet want dan gaat het allemaal wel erg lang duren en zal ik toch om uren v contractvermindeting moeten vragen.

Bedankt voor jullie reacties trouwens, heb dr heel veel aan :)

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wettelijk gezien mag je pas na 1 jaar in dienst het OV aanvragen, maar je kunt het altijd proberen? Sommige werkgevers willen er wel aan meewerken hoor.
    En ja, je mag het verlof dan eind november gewoon aanvragen wanneer je het per 1-2-12 wilt laten ingaan.
    Maar ik zou eerst kijken of ze willen meewerken om het verlof eerder te laten ingaan, zo niet dan inderdaad je optie om dan tot aan 1-2-12 je verlofdagen er voor te gebruiken en dan aansluitend OV te laten ingaan.

20. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Is dat zo? Want mijn man begint morgen bij een ander bedrijf en kan nu dus geen gebruik maken van ouderschapsverlof wat wel een probleem is, aangezien hij 1 dag in de twee weken vrij was en we nu iets anders moeten regelen. Zijn nieuwe werkgever vindt het geen probleem als hij nu al ouderschapsverlof wil opnemen, maar ze loopt tegen de wet aan die zegt dat hij toch echt een jaar in dienst zou moeten zijn en ze weet niet hoe ze het dan alsnog zou kunnen regelen.

Deel Deze Pagina