terugbetalen studieschuld

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 9 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vraag me toch af waarom sommige "maar" 45€ hoeven te betalen. Hier ook 137 in de maand.

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik verwacht niet dat de rente nog meer zakt. Hij staat nu op 0,6 %. Hoogstens tot 0,3%, anders gaan ze geld erop toe geven.

Het maandbedrag wordt niet aangepast. Tenminste bij ons is dat niet het geval. Misschien als je erom vraagt dat het dan wel aangepast wordt.

3. koala28

koala28 Niet meer actief

Dat ligt aan je bedrag en zo. Zie de uitleg op rijksoverheid.nl
    DUO/Beginnen met aflossen

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Logisch toch? Omdat zij een lagere schuld hebben. Voor mijn man betrekken we 83, voor mij 45.

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Maandbedrag wordt idd niet aangepast. Mijn vriendin lost al bijna vijftien jaar ruim Eur 200,- per maand af.

6. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Ze kijken oa naar je inkomen. Hier betalen we 130 euro per maand af. In 15 jaar ben ik er vanaf. Idd zonde maar goed, toen ervoor gekozen dus nu op de blaren zitten ...

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik betaal 128 per maand. Heb na hbo nog wo gedaan en dat van lening en werken betaald, want stufi krijg je dan niet meer. Helaas afgestudeerd in de crisis en dus heeft die extra studie me geen baan opgeleverd :(

8. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Het rentepercentage wordt gedurende 5 jaar vastgezet vanaf het moment van afstuderen. Ik ben in 2008 afgestudeerd en in januari 2010 begonnen met afbetalen. Ik heb een beetje de pech dat de rente zo'n beetje op z'n hoogst was toen ik afstudeerde. Als het goed is, wordt mijn maandbedrag in januari 2014 aangepast.

Rentepercentages staan dus voor 5 jaar vast en worden niet jaarlijks aangepast.

9. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Dit klopt niet hoor. Iedere 5 jaar wordt het rentepercentage aangepast. (N.a.v. de rentes die NL op haar eigen leningen moet betalen)

10. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Dit is alleen zo, wanneer je naar draagkracht wil betalen. Dit moet je van tevoren aanvragen en regelmatig opnieuw laten berekenen. Wanneer je er bijvoorbeeld voor kiest om het inkomen van je partner niet mee te tellen en je betaald dus minder dan dat je eigenlijk zou moeten doen, loopt je lening ook langer door dan 15 jaar.

Overigens vind ik het geen kwestie van 'op de blaren zitten', maar een kwestie van een goede investering. Ik los iedere maand een behoorlijk bedrag af, maar daardoor kan ik nu wel dat werk doen wat ik het allerliefste zou willen doen.

11. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland

Jeetjemina... Dan heb je het over minstens 36.000 Euro schuld! :$ Hier ook een lening afgesloten tijdens mijn studie en in die tijd hoefde ik maar iets van 33 Euro per maand terug te betalen. Maar dat schoot om eerlijk te zijn niet zo op ;) Wilde er graag vanaf dus gespaard en alles in 1 keer afbetaald, het was gelukkig niet al te veel. Heerlijk om daar van af te zijn. Ik vind het hebben van een schuld echt helemaal niet fijn. :)

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ja hoor dat kan, tenminste 2 jar geleden nog wel, toen hebben wij er ook voor gekozen om onze studieschuld in een paar jaar af te lossen. Anders had het maandbedrag nog wel iets hoger geweest dan 200 euro..

13. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hmmm... Toch maar eens gaan kijken op DUO, wat mijn schade is... 22.000 :confused:! Nouja ik heb wel MBO, HBO en Uni gedaan, dus ook wat jaren gebruikt... Wat ik me trouwens afvraag, misschien weet iemand dit: ik ben in 2011 afgestudeerd van mijn laatste opleiding. Dat was in mei 2011. Nu lees ik dat je 2 jaar nadat je recht op stufi is geeindigd je moet gaan betalen, en dan gaan ze uit van 1 januari van het jaar nadat je recht op stufi is geeindigd. Nu had ik na mijn HBO nog recht op een half jaar stufi, maar heb tot mei 2011 geleend/ov-recht gehad. Tellen ze die twee jaar dan vanaf 1-1-2012? Dus dat ik vanaf 1-1-2014 moet gaan terugbetalen?!

En ik lees dat je het inkomen van je partner niet kunt laten meerekenen, kan dat ook als je getrouwd bent?!

14. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Hier moet ik ook nog een paar jaar aflossen, moet eigenlijk eens kijken hoe lang nog. Betaal al zo'n 10 jaar 45 euro per maand denk ik.

15. Nou, ik heb net gekeken hoeveel schuld we nou precies hebben openstaan... word er niet echt blij van. :(

Wij moesten eigenlijk al vanaf 2010 terugbetalen, maar toen was nog de bedoeling dat mijn man zou verdergaan met studeren, dus heeft ie aangevraagd dat ie nog 2 jaar langer mocht wachten met afbetalen. Ik baal daar achteraf echt zo van, want wij zitten dus ook in zo'n fijne jaargang waarin je iets van 3,6% rente betaalt... Die schuld is daardoor dus ook nog eens flink opgelopen. Je betaalt ook nog eens maandelijks rente op rente.... Dus ik baal vandaag ff flink ;)

Maargoed, 1 januari 2014 wordt bij ons dus inderdaad de rente bijgesteld voor de komende 5 jaar.... En aangezien we nu dus 3,6% betalen en straks misschien maar 0,6% (hopelijk), scheelt dat toch weer 3% rente. Dat zou betekenen dat dan een groter gedeelte van het bedrag dat we betalen ook echt naar de daadwerkelijke aflossing gaat, ipv naar de rente... En dan snap ik niet hoe ze dat berekenen, eerlijk gezegd. Maar ik wacht het even af dan ;)

16. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Volgens mij wordt je maandbedrag dan bijgesteld, opnieuw berekend vanaf het moment dat je een nieuwe renteperiode ingaat. Dus voor het resterende aantal jaar dat je nog moet aflossen.

17. Dat klinkt wel logisch inderdaad.... Zou toch weer wat schelen, in elk geval :)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Oh, dat zou hier ook schelen. Mijn man betaalt ook veel rente.

19. Lilotje

Lilotje Bekend lid

28 aug 2011
    541
    0
    0
    Hier ook een vreselijk hoge schuld, een klein deel van mijn man en een heel groot deel van mij. Wij betalen dan ook maandelijks (gezamenlijk) 230 euro.
    Het erge is dat ik door omstandigheden niet eens een studie heb afgerond. Doet soms wel eens pijn, maargoed, geleend is geleend. Wij hebben ervoor gekozen wel naar ons gezamenlijk inkomen te kijken (anders zou ik veel minder terug moeten betalen) maar nu zijn we er veel eerder vanaf, daar is ook weer wat voor te zeggen. Zolang we het per maand kunnen missen los ik het liefst zoveel mogelijk af!

20. Papaver

Papaver Niet meer actief

. Ik betaal €180,00 per maand en dat al 12 jaar. Het bedrag wordt niet aangepast als de schuld lager is of de rente veranderd. Ben er gelukkig bijna vanaf. Is echt een mega aanslag op ons huishouden. Draagkrachtmeting is en wassen neus, ik verdien als ondernemer cht geen tonnen per jaar

Deel Deze Pagina