Een draagkrachtmeting moet je elk jaar opnieuw aanvragen. Het is een hoop werk, maar de moeite waard. Ik hoef nu bijvoorbeeld niets te betalen, zal wel komen omdat ik toen een uitkering had op moment van aanvraging.
Ik merk eigenlijk dat ik het hele systeem bij de duo niet echt handig vind. Bij andere leningen zie je precies hoeveel je schuld is en hoeveel de rente is die je dan verschuldigt bent. Maar hier wordt het bedrag bij elke aflossing kleiner en stijgt dan aan het eind van de maand weer met de rente.... Compleet niet transparant dus, want je kan eigenlijk vrijwel niet zelf uitrekenen wat een extra aflossing betekent voor de looptijd en voor de aflossing die je maandelijks nog moet betalen om over (in ons geval) 14 jaar klaar te zijn.... Vind het eigenlijk echt heel erg raar dat dit zomaar mag op deze manier.
Hier ook....ik heb de eerste 3 jaar 172 pm betaald en zit nu op 150. Wij hebben het ook niet inkomensafhankelijk gedaan omdat mijn man een eigen bedrijf heeft in de bouw en dat tot 2011 goed liep. Sinds een jaar of 2 dus niet meer zo goed, maar ze nemen ons inkomen dan mee over 2011. Misschien dat wij het volgend jaar laten aanpassen...
Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat jij nog onder (hele) oude regelingen valt. Nu wordt het bedrag wel 5-jaarlijks aangepast nav de rente.