Terugbetalen ZEZ-uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mlissa, 21 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mlissa

Mlissa Actief lid

28 apr 2014
    219
    1
    18
    Hallo,

Van 01-08-2016 tot 20-11-2016 heb ik een ZEZ-uitkering ontvangen omdat ik destijds werkte als gastouder.
    Bij het aanmelden heb ik toen mijn geschatte bruto inkomen ingevuld. Nu kreeg ik deze week een mail dat ik aardig wat geld moet terugbetalen omdat ik teveel heb ontvangen. Als ik zelf mijn bruto inkomen van dat jaar bereken kom ik op een heel ander bedrag dan wat jullie hebben berekend als inkomen.

Hoe kan dit en hoe berekenen jullie dit bedrag? Is dit niet gewoon mijn bruto-inkomen van 2016? Ik heb vanaf april 2016 t/m juli 2016 gewerkt als gastouder, maar 4 maanden dus. (Mijn bruto inkomen van die 4 maanden heb ik dus ook ingevuld als geschat inkomen)

Hopelijk kan iemand me helpen.

Groet,
    Melissa

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Melissa,

Wat naar voor je, dat je nu moet terugbetalen omdat je teveel ZEZ-uitkering hebt ontvangen. Terugbetalen is nooit leuk!

Ik heb echter niet de mogelijkheid om in jouw gegevens te kijken, om te zien wat er is gebeurt. Wat ik wel kan doen, is je vertellen hoe de ZEZ-uitkering is berekend:

De hoogte van de ZEZ-uitkering is afhankelijk van de winst in het voorgaande jaar. In jouw geval was dat 2015.

Ben je pas gestart in april 2016 als gastouder, dan kan de ZEZ-uitkering niet over de winst van 2015 worden berekend. We gaan dan uit van een kortere periode. Er wordt dan gekeken naar de dagen die je hebt gewerkt, voordat je zwanger werd. Dit betekent, dat je wel al als zelfstandige moest werken, voordat je zwanger werd.

Hier, kun je de berekening nog even rustig nalezen.

Heb je de belastingaangifte over 2016 gedaan en een kopie van de aangifte naar ons toegestuurd? Dan wordt de daadwerkelijke uitkering opnieuw berekend en krijg je óf een nabetaling óf een terugvordering.

Ik raad je aan, een bericht te sturen via Mijn Berichten op Mijn UWV of even telefonisch contact met ons op te nemen. Mijn collega kan dan voor je kijken wat er aan de hand is, of er voor zorgen dat je gebeld gaat worden door de uitkeringsdeskundige, zodat je duidelijkheid krijgt.

Met vriendelijke groet,
    Monica
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina