Goedenavond, Na mijn bevalling vorig jaar ontving ik een ZeZ uitkering. Hiervoor heb ik gegevens van 2010 en 2011 aangeleverd en de aangifte 2012 nagestuurd aan het einde van het jaar. Bij het toekennen is mij de maximale dagvergoeding toegekend. Vorige week ontving ik een brief dat ik een brief ontvangen zou hebben dat ik 80% van de uitkering terug moet betalen, ruim 2000 euro. Deze brief heb ik helemaal niet gehad, maar even googelen brengt mij op het volgende: de winst in 2012, ondanks het aantal uren, is laag door kosten en investeringen en dat het urencriterium niet gehaald wordt. Dat had ik bij de aanvraag ook aangegeven trouwens. Ergens vind ik dit wat krom. Als ZZP verdien ik 400 euro per dag dat ik werk. Door mijn zwangerschap heb ik 16-32 dagen werk gemist en dus was een uitkering van 2600 bruto in mijn ogen redelijk. Het lijkt er echter niet om te gaan wat de inkomsten geweest zouden zijn, maar om het aantal uren? Ook moet ik een bruto bedrag terugbetalen terwijl ik een netto bedrag ontvangen heb. Waarom is dat? Tot slot, wat is een gangbare betalingsregeling. Ik heb dit geld op dit moment echt niet! Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Beste Ploetertje, Ik snap dat het erg vervelend is dat je een hoog bedrag aan teveel ontvangen ZEZ-uitkering aan UWV moet terugbetalen. Je geeft aan dat je als zelfstandige het urencriterium (1225 uur) voor de ZEZ-uitkering niet hebt gehaald. De hoogte van de ZEZ-uitkering is dan afhankelijk van de winst die je hebt gemaakt in dat jaar ( zoals opgegeven aan de Belastingdienst ). Dit bedrag wordt gedeeld door 261: dit is de winst per dag. De ZEZ-uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag. Actuele informatie over de hoogte ZEZ vind je hier. In jouw geval is pas achteraf gebleken dat je het urencriterium niet hebt gehaald. Er is daarom een relatief hoge terugvordering ontstaan. Omdat je ZEZ-uitkering niet dit jaar is betaald maar een voorgaand jaar, heeft UWV loonheffing al afgedragen aan de Belastingdienst. UWV kan deze loonheffing niet meer verrekenen of terugvragen. Je kunt deze loonheffing zelf wel terugvragen bij de Belastingdienst. ( zie deze pagina ) Dit is de reden dat je de vordering bruto aan UWV moet terugbetalen. Kun je de vordering niet in één keer terugbetalen? Je kunt dan telefonisch contact opnemen voor een termijnregeling. In eerste instantie kun je zelf een voorstel doen voor het aantal termijnen tot een maximum van 12 maanden. Kun je de vordering niet binnen 12 maanden terugbetalen? Geef dit dan aan, je krijgt dan een formulier toegestuurd die je moet invullen. UWV stelt aan de hand van deze gegevens het (wettelijk bepaalde) bedrag vast dat je maandelijks dient af te lossen. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare