Hallo webcareteam! 19-5 is mijn eerste verlofdag en dan loopt ook mijn contract af bij de werkgever. Ik ben momenteel uitzendkracht in fase B. Mijn werkgever zou de wazo aanvragen, maar ik heb nog niks gehoord. Ik ben hierover al meerdere malen bij mijn contactpersoon langs geweest en het zou allemaal netjes geregeld worden. We zitten nu 2 weken voor mijn eerste verlofdag en ik begin hem nu wel een beetje te knijpen. Is er nog iets wat ik zelf kan doen en gaat dit wel goed komen als de werkgever nu nog de aanvraag moet indienen? Klopt het überhaupt wel dat ik de aanvraag door de werkgever moet laten doen, aangezien ik op de eerste verlofdag theoretisch gezien ook uit dienst ben? Alvast bedankt!
Beste Linana, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je contract loopt af op het moment dat je zwangerschapsuitkering in gaat. De contactpersoon van je werkgever geeft aan dat de uitkering voor je wordt aangevraagd. Klopt het dat de werkgever de aanvraag moet indienen? De werkgever kan inderdaad de WAZO voor je aan vragen. Hij kan aangeven dat je contract afloopt en dat de uitkering aan jou zelf moet worden overgemaakt. Omdat je nog niets hebt gehoord en het verlof bijna in gaat wil je weten of je zelf iets kan doen. Ik raad je aan om even contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers: 0900 9294. Er kan voor je worden nagekeken of de aanvraag al gedaan is. Is dit nog niet gedaan dan kan je hem zelf telefonisch aanvragen. Algemene informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Yvonne, Bedankt voor de reactie! Ik heb contact opgenomen met het UWV en er werd mij verteld dat ik zelf geen aanvraag kan doen, omdat ik in fase B zit. Mijn contactpersoon gaf aan dat op datum van uitdiensttreding de wazo voor mij wordt aangevraagd. Ik ga er maar vanuit dat alles goed loopt en mocht ik toch twijfelen dan ga ik weer bellen! Nogmaals bedankt!
Beste Limana, Verstandig dat je voor de zekerheid contact hebt opgenomen met je werkgever. Ik ga er vanuit dat alles inderdaad in orde komt. Bel gerust enkele dagen nadat je uit dienst gaat met UWV. Mijn collega's kunnen tegen die tijd zo nakijken of de WAZO-aanvraag is binnengekomen. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare