Teruggave eigen bijdrage kinderopvang

Discussie in 'Corona forum' gestart door Espoir, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik kijk daar niet uit mezelf op hoor?
     
    Sado vindt dit leuk.
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ook niet, maar TO schijnbaar zelf wel, aangezien ze zegt dat het daar op staat dat het langer duurt. ;)
     
  3. Espoir

    Espoir Fanatiek lid

    28 feb 2013
    1.573
    729
    113
    klopt, een tijdje geleden had ik via Google uitgezocht hoe het zat, en toen kwam ik op site van de SVB uit. Toen ik vorige week in logde om te kijken of de brief er al was, las ik dat het later werd...
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  4. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Kan me voorstellen dat als je inkomsten achteruit gegaan zijn je dit geld graag wilt hebben..
    Maar ik was eerlijk gezegd alweer vergeten dat je het überhaupt terugkrijgt.. nu betaal ik niet veel, en gaat mijn kind ook gewoon sinds de scholen weer open zijn..
     
  5. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.455
    3.708
    113
    Maar dat is weer iets anders toch? Volgens mij zijn er 3 delen.
    1. Een deel kreeg je altijd al terug.
    2. Vanwege de sluiting krijg je ook het deel daarboven terug maar met een maximum van het door de belastingdienst bepaalde maximale uurtarief.
    3. Betaal je meer dan het maximale uurtarief dan is het aan de opvang om dat deel terug te betalen.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  6. Biebsje

    Biebsje Actief lid

    27 aug 2015
    252
    86
    28
    Zo is het volgens mij. Alleen 3 niet als je gebruik gemaakt hebt van noodopvang (bij ons iig)
     
  7. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik krijg deel 3 helaas ook niet terug.
    Ik betaal sws altijd meer dan het maximale uur tarief, standaard een euro per uur extra. Ivm speciale opvang (beide jongens hebben ass).
     
  8. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.686
    1.611
    113
    Vrouw
    Hier krijgt iedereen het terug. Noodopvang of niet.
     
  9. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik denk dat we de tegemoetkoming/vergoeding eigen bijdrage pas in juli krijgen. Vorig jaar was het ook alleen rondom de betaaldatum kinderbijslag. Ik gok dat de bso na de meivakantie weer open gaat.

    Vanuit de Hogeschool waar ik college volg gaan ze er vanuit dat ze vanaf 25-4 weer op locatie mogen lesgeven. Hoe dat eruit moet komen te zien is nog onduidelijk. Ik gok dat ook de bso vanaf dat moment weer open mag :cool:
     
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    Het verschil tussen je ontvangen kinderopvangtoeslag en het wettelijke uurtarief. Als je BSO en hoger uurtarief heeft (waar je over het surplus dan ook geen toeslag ontvangt) is het afhankelijk van de BSO organisatie of ze je dit terug betalen.

    Onze BSO betaalt het surplus ook terug tenzij je gebruikt hebt gemaakt van de nood opvang.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij betalen rond de 500 euro per maand. Begin maart hebben we van de kinderopvangorganisatie 125 euro teruggekregen. Dat zal dan wel het deel zijn dat boven het maximale uurtarief zit? Geen idee hoeveel we straks nog terugkrijgen van de belastingdienst.

    Het voelt voor mij wel dubbel. We nemen nu geen opvang af, dus enerzijds logisch dat we de kosten terugkrijgen. Maar aan de andere kant hebben wij dus op deze manier financieel voordeel van die hele corona-ellende. Terwijl andere mensen hun inkomen zien wegvallen en hun spaargeld zien verdampen, krijgen wij gewoon een 'bonus'.
    Terwijl ik het eerlijk gezegd ook wel prima vindt om gewoon te blijven betalen, zodat er na deze crisis ook nog opvang is. Hetzelfde denken we over de sportclubs e.d. Dat zijn bedragen die door ons begroot zijn. Ons inkomen is niet achteruit gegaan. Dus laat maar gewoon doorlopen hoor, om op die manier toch anderen nog een beetje te steunen. (Ik spreek nu voor onszelf hè! Vanuit onze financiële situatie. Ik begrijp heel goed dat dit voor andere mensen anders kan zijn!)
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.798
    14.142
    113
    Ja ik heb mn uren anders ingedeeld en werk nu tijdens haar schooltijden (met 24 uur kan je nog eens wat schuiven) als t vast mag blijven van mn werk overweeg ik om BSO op te zeggen, vind t zelf ook wel een prettig ritme namelijk. Ik wilde eigenlijk uitbreiden naar 32 uur maar die optie laat ik met corona in de lucht voorlopig nog maar even aan me voorbij gaan.

    Voorlopig liggen we niet wakker van de BSO facturen en het feit dat we alleen betalen om een plek gereserveerd te houden, maar ik ken gezinnen waarbij t water redelijk hoog staat. Pas een bak kleding gebracht en nagelnieuwe schoenen die mn dochter niet wil dragen omdat ze "auw doen". (lees, geen glitter of lampjes)
     
  13. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    BSO bedragen vallen wel mee. Bij een dag per week (zo’n 4 uurtjes) krijg je niet zo veel terug en betaal je niet zoveel. Maar stel je 2 kinderen zitten nog bij de kinderopvang allebei voor 2 volle dagen per week, dan heb je het wel over andere bedragen.
    als er dan iets gewijzigd is in je inkomen kan ik me voorstellen dat je denkt: ik heb niks met die BSO te maken dus geef mij mijn geld terug. Gelukkig hebben wij beide onze baan nog en zien wij het als een extraatje
     
  14. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.455
    3.708
    113
    Nodig of niet maar vind het toch niet meer dan normaal dat het geld wordt terug gegeven als je kind niet naar de opvang mocht.

    Ook hebben sommige gezinnen misschien een andere betaalde oplossing gevonden zoals oppas aan huis. Die zouden dan extra geraakt worden.

    Zelf vind ik het wel gek dat gezinnen die wel gebruik hebben mogen maken van noodopvang ook het geld terug krijgen. Dat hoeft wat mij betreft niet of zeker niet het hele bedrag.
     
    YaelStone, nizzie86, 2littlemonkeys en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, ben het met je eens. Wij maken wel gebruik van noodopvang, hoewel ietsie minder. En krijgen ook terug. Vind dat toch raar.
     
  16. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Volgens mij is dat een administratief ding. Het kost meer om het allemaal uit te zoeken dan iedereen uit te betalen. Wij hebben gebruik gemaakt van noodopvang, maar echt als nood dus beduidend minder dan de normale uren die we afnemen. Zou oneerlijk zijn als we dan wel álles zouden moeten betalen, maar als de opvang aan de BD/SVB zou moeten gaan doorgeven wat het daadwerkelijk gebruik van de noodopvang is dan wordt dat knap ingewikkeld. Ik zou er uiteraard geen probleem mee hebben als ik voor de opvang die we daadwerkelijk af hebben genomen zou moeten betalen.
     
  17. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Onze BSO heeft laten weten per 1 maart niet meer het deel boven de toeslagnorm terug te betalen aan gezinnen die van de noodopvang gebruik maken... Vind ik wel zo eerlijk eigenlijk.
     
    YaelStone, nizzie86, Spectre en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Hier krijgen wij inprincipe het geld boven het uurtarief ook terug van de opvang. Tenminste dat was de vorige keer ook. De opvang vroeg wel of ze het evt niet terug hoefde te storten om zo hun te steunen. Wij maken gebruik van de noodopvang dus heb toen (en zal dat nu weer zeggen als we de keus krijgen) gezegd dat ze het geld mogen houden.
     
  19. cw26

    cw26 Fanatiek lid

    6 mrt 2015
    1.007
    290
    83
    Wij hebben een brief ontvangen twee wkn terug, met dat als je noodopvang afneemt, je niet je eigen bijdrage of andere compensatie terug krijgt.
    Wij nemen nu noodopvang af, en vindt dat meer dan normaal dat we niks krijgen.
     
  20. Espoir

    Espoir Fanatiek lid

    28 feb 2013
    1.573
    729
    113
    van wie heb je die brief gehad?
     

Deel Deze Pagina