Teruglopen van de bv

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sucre, 22 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Enkele dagen geleden leek de productie van mijn bv opeens enorm te zijn verminderd. Mijn borsten hadden van de een op de andere dag niet meer het formaat Pamela, het leken net slappe theezakjes. Normaal als ik kolfde, kreeg ik er met gemak 120 cc uit en opeens maar 10-20 cc. :$ Terwijl ik meer dan 2 uur eerder mijn zoon had gevoed uit die borst.

Hoe kan dit?

Ik heb mijn zoon toen regelmatig de borst aangeboden, maar het was zo zielig om te zien hoe hij op een lege borst aan het zuigen was. Hij bleef enorm onrustig en daarom heb ik hem op een gegeven moment een flesje kv gegeven. Toen was hij eindelijk tevreden.

Normaal dronk mijn zoontje 10 minuten uit 1 borst. Sinds deze dagen drinkt hij soms wel een half uur en moet ik beide borsten aanbieden. Het lijkt nu wel weer wat beter te gaan, plasluiers zijn ook voller, maar toch maak ik me zorgen.

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

Jeetje wat vervelend dat je je zorgen maakt.
    Als je twijfelt aan je melkproductie kun je goed zijn plasluiers in de gaten houden.
    Als hij goed plast (ongeveer 6 natte luiers per 24 uur) dan weet je dat hij goed drinkt.
    Laat hem goed uitdrinken aan de borst.

De hoeveelheid die je kolft zegt niets over de hoeveelheid melk die in je borst zit. Je kunt dus niet kolven om te kijken hoeveel melk erin zit.

Als je je melkproductie wilt verhogen dan ga je een aantal dagen heel vaak de borst aanbieden. Iedere 2 uur en zeker 1 keer in de nacht. Je hoeft hem niet steeds wakker te maken, maar je legt echt heel vaak aan. Verder zorg je dat je hem goed bij je houdt, het liefst veel huid op huid.
    Je kunt hem per voeding vaak wisselen van borst. Zo kun je hem allert houden. Je kunt dus 4 of bijvoorbeeld 6 borsten per voeding geven. Wisselvoeden heet dit.
    Als je dit een paar dagen doet zul je merken dat je melkproductie omhoog gaat.

Duidelijker zo?
    Groeten Rieneke

3. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Dank je wel voor je snelle reactie.
    Mijn borsten voelen weer wat voller aan gelukkig.
    Met voeden heb ik steeds 2 borsten aangeboden en dat heeft wel geholpen denk ik. Als het weer een keer gebeurt zal ik dat wisselvoeden zeker toepassen.

Nu heb ik nog 1 vraagje over kolven. Normaal als ik kolfde kreeg ik enorm veel melk uit mijn borsten, nu krijg ik er al enkele dagen niets meer uit. Ik krijg het toeschietreflex niet opgewekt. Ik heb mijn zoontje al naast me gelegd, zijn geur opgesnoven, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ook dat vind ik een beetje vreemd, want voor die "regeldagen" (zo noem ik ze maar?) van vorige week, spoot de melk binnen 10 sec na het starten van het kolven uit mijn borst.

Als ik binnenkort weer ga werken moet ik ook kolven. Heb je nog tips voor mij, of moet ik langs de huisarts gaan voor de neusspray?

Deel Deze Pagina