Terughalen IS kinderen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door GossipGirlxoxo, 11 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    https://www.telegraaf.nl/nieuws/1382955614/terughalen-is-kinderen-geen-uitgemaakte-zaak

    Ik vind dit zo lastig.

    Ik was heel stellig, lekker alles en iedereen daar houden. Vooral de vrouwen.

    Inmiddels een aantal docu's gekeken, al het nieuws hieromheen gevolgt, me erin verdiept... en nu, nu denk ik haal maar terug de kinderen en vrouwen.

    De vrouwen zodat ze hier berecht kunnen worden, de kinderen om goed begeleid te worden. Des te langer ze daar blijven des te groter de kans dat ze (alsnog) radicaliseren.

    Daarnaast vind ik niet dat wij en de rest van de wereld de Koerden met dit probleem op mogen zadelen. Ze houden nu alle IS'ers gevangen. Mannen in de gevangenis, vrouwen en kinderen in de kampen maar na al die tijd ligt er nog geen plan wat nu verder. Er moet toch duidelijkheid komen (voor alle partijen) wat er met deze mensen gaat gebeuren en wie daar uiteindelijk verantwoordelijk voor is?

    Ik denk ook dat ze in Syrie niet al die IS'ers eeuwig gaan vasthouden zonder er iets mee te kunnen. Dus eens laten ze ze los en dat lijkt me veel gevaarlijker.

    Hoe denken jullie hierover?
     
    Meisje@12345, Jackie87 en MyMiracle vinden dit leuk.
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    #2 Berte, 11 nov 2019
    Laatst bewerkt: 11 nov 2019
    Ik ben het met je eens.

    Maar van mij mogen al die vrouwen die alsnog terug komen iets van TBS opgelegd krijgen en dan liefst niet bij elkaar op een afdeling. Pas als ze geen gevaar meer zijn mogen ze weer deel gaan uitmaken van de Nederlandse samenleving en niet zomaar vrij komen als ze x jaar gezeten hebben.
     
    baby90 en Whoopy vinden dit leuk.
  3. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik ben het met jou eens. Het is inderdaad een hele lastige kwestie. Was er ook nog niet helemaal uit hoe ik stond in de wel/niet terughalen discussie. Nog niet helemaal overtuigd dat ze teruggehaald moesten worden, Helemaal als dan het leed van de yezidi’s erbij werd gehaald. Maar ik merkte nu ik las dat de kinderen worden teruggehaald, ik opgelucht dacht: gelukkig. haal die kinderen daar weg uit die ellende. Het lijkt de meest humane oplossing. Zij kunnen er niks aan doen. Ik zag ook een docu op de belgische tv over de kampen waar die vrouwen en kinderen zaten en daar was een koerdische bewaakster die heel goed kon uitleggen dat die kinderen daar echt slechter af waren en meer kans op radicalisering dan hier.
    hopelijk komen ze bij lieve familie hier terecht dan, want ze hebben al genoeg meegemaakt en moeten het dan ook nog zonder hun ouders stellen.
     
    Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hoezo bij elkaar? Als ik die docu's zie over de vrouwen in de kampen zijn sommige ook bang voor andere vrouwen die wel heel fanatiek zijn en zelfs mee hebben gevochten in het strijdveld. Ik denk dat TBS heel goed is maar samen dan weer niet. Dat hele berechten word nog een ding. Sommige hebben zulke gruweldaden verricht met die Yazidi vrouwen als slaaf en dus meegevochten met de strijders. Maar omdat ze allen volledig gesluierd gingen is op beelden nooit te bewijzen wie wat gedaan heeft. Ook niet wie wat geweten heeft. Ze zeggen allemaal hetzelfde, we wisten niet wat er speelde. Onze mannen vertelden dat de beelden die we hier in het westen niet klopten. Eenmaal daar kwamen we niet meer buiten waren we thuis zorgden we voor de kinderen, maakten we schoon en kookten we en er was geen tv internet of media waarop we konden zien wat er hier allemaal gebeurde en de mannen praatten nergens over met ze. Dus van wat kunnen ze ze uiteindelijk beschuldigen, bewijzen en voor hoe lang kunnen ze veroordeeld worden? Ik ben bang dat die straffen te kort zijn en dat zonder psychische begeleiding zoals bijv tbs inderdaad het na de straf alsnog heel fout kan aflopen.
     
    Huismuisie en Nellie4 vinden dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ik denk dat ik dezelfde docu gezien heb. Die koerdische begeleidster vertelde ze zijn nu 3 maar voor je het weet zijn ze 6 of 10 en elke dag hier is een dag te lang worden ze slechter van. Je zag ook dat ze onderwijs kregen van een Koerdische man die educatieve liedjes ging zingen met de kinderen. Daar zaten zelfs kindjes van een jaar of 4 a 5 tussen die bleven erdoor roepen Haram Haram Haram. Die waren al zo beinvloed, voor dat soort kindjes is het inderdaad noodzaak ze zsm uit die omgeving weg te halen.
    Maar in een andere docu kwam ook aan bod dat de koerden niet alleen de kinderen zullen laten gaan. Of samen met moeders of niet. En dat snap ik ook wel. Ik vraag me af wat voor inpact het scheiden van die kinderen van hun moeders zal hebben. En dan niet in het opzicht dat moeder mee naar NL komt om berecht te worden en ze zo gescheiden worden. Maar het idee dat kind hierheen komt en moeder daar blijft. Stel moeder krijgt uiteindelijk daar dan de doodstraf, wat voor wrok zal zo een kind als het ouder is richting de NL'se staat hebben omdat het zijn/haar moeder daar heeft achter gelaten?
     
  6. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    ja, ik denk ook dat het beter is om de moeders ook hier te halen, en hier te berechten. zo hebben de kinderen nog een kans ooit hun moeders weer te zien of ze te bezoeken in de gevangenis oid.
    dat van die wrok weet ik trouwens niet of het zo werkt. Maar weer, uit humaan oogpunt, en bezien vanuit rechten van het kind, is het beter de moeders ook hier te halen. Maar ik snap het als dat heel verkeerd lijkt voor sommige mensen, of de slachtoffers van IS.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.060
    113
    Vrouw
    Laat die moeders de rest van hun leven maar wegrotten in zo'n kamp, daar heb ik absoluut geen medelijden mee. Ze hebben zelf ooit heel bewust de keuze gemaakt om zich af te keren van de westerse wereld en zijn zelf naar de IS overgelopen. Nu zou Nederland opeens wel goed genoeg zijn?! Jammer, had je eerder moeten bedenken.

    De kinderen zijn mijns inziens dusdanig geïndoctrineerd door de IS dat een goede opname in het, in hun ogen duivelse Nederland, niet goed zal zijn. Deze kinderen zullen onmogelijk kunnen wennen. (Bedank hun ouders daar maar voor). De enige oplossing is volgens mij dat ze opgenomen worden in een (streng) islamitisch land. Hier leeft men wel een stuk meer naar de waarden en normen die deze kinderen hebben meegekregen. Dit zal veel makkelijker zijn voor de kinderen om zich aan te passen en te settelen.

    Overigens ken ik ook persoonlijk iemand die met haar gezin naar Syrië is gegaan destijds om zich aan te sluiten bij de IS. Zelfs haar ouders vinden het onverstandig dat zij en haar kinderen terug naar Nederland zouden komen ivm het nog steeds heersende radicale gedachtengoed. Sterker nog, zij noemen het gevaarlijk. Daarnaast hebben zij het vermoedden dat hun dochter terug naar Nederland wil om vanuit hier zieltjes te winnen voor de IS. Ik denk dat je zoiets niet zomaar roept omdat anders elke ouder graag hun dochter en kleinkinderen graag in de buurt wil hebben. Dus volgens mij zegt dit genoeg...
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik snap je redenering, maar die kampen staan in een ander land. Het land waar deze Nederlandse burgers tegen de regering van dat land en tegen de Koerden hebben gevochten.

    Wij kunnen niet simpelweg 'besluiten' dat een ander land onze burgers maar moet houden. Dat kan alleen als Syrische regering besluit om ze daar te berechten.
     
    MyMiracle en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Onze burgers? Ik dacht dat Nederlandse terroristen automatisch hun staatsburgerschap verspelen? Of ben ik nu in de war met een ander land?

    Laat ze maar fijn daar zitten, en hun kinderen ook. Waarvan een deel denk ik sowieso al geen Nederlands staatsburger is doordat ze in Syrië zijn geboren.

    We hebben al genoeg rotte appels in eigen land die voor veel hommeles zorgen en rehabilitatie nodig hebben . En nee, daarmee bedoel ik niet expliciet moslims mee.
     
    bozoe, Zonnetje19 en Snoepjes vinden dit leuk.
  10. fanona

    fanona Bekend lid

    9 dec 2014
    892
    336
    63

    Nou, zou wat zijn als je dat wel bedoeldeo_O :|
    Geloof mij, van Moslims heb je geen last en onder Moslim bedoel ik mensen die de Islam volgen, en niet iemand die zegt moslim te zijn en dan alles doet wat God verboden heeft en enkel de naam Moslim draagt omdat ze tot een bepaalde cultuur/nationaliteit behoren.
     
  11. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Waarom verdedig jij je nu, terwijl ik er bij heb gezet dat ik niet expliciet moslims bedoelde om misverstanden te voorkomen? Dat kan ik dan weer niet plaatsen.
     
    Zara75, bozoe en Madelie vinden dit leuk.
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Eehh nee, dat kan alleen als degene een tweede nationaliteit had. Er zijn genoeg Chantal's en Linda's naar toe afgereist.
    En de terroristen met dubbele nationaliteiten kunnen inderdaad hun burgerschap in Nederland kwijtraken, maar zijn vervolgens nog steeds geen probleem van Syrische regering zolang ze geregistreerd waren in Nederland vóór die tijd.

    Juridische stappen lossen we hier met ze op. Syrië stuurt deze vrouwen en hun kinderen nu 'terug naar eigen land'.

    Ter vergelijking: vrijwel alle azielvragers in Nederland die eerst geregistreerd waren in een ander veilig land wordem door Nederland teruggestuurd naar dat land. Zonder pardon. Niet naar land van herkomst.
     
  13. fanona

    fanona Bekend lid

    9 dec 2014
    892
    336
    63
    Omdat als jij dat "niet expliciet moslims" er weg had gelaten, jouw bericht niet zo negatief over moslims over zou komen. Nu lijkt het alsof je iedere moslim (IS'ers en de rest) over een kam scheert.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  14. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Wat een onzin! Dat is hoe jij het wil lezen. Als je gewoon de platte tekst leest, dus letterlijk leest wat er staat, dan kun je dat er onmogelijk uithalen.Maar zoals altijd, zijn er van die mensen die er een negatieve twist aan weten te geven.
     
    bloem82, Neuzeke en Madelie vinden dit leuk.
  15. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Ik heb het opgezocht op de site van de overheid: mensen die een gevaar zijn of kunnen vormen voor de nationale veiligheid kunnen hun nationaal burgerschap kwijtraken.

    Vrouwen van IS strijders (en hun kinderen) vormen een gevaar voor de nationale veiligheid, ik zeg dus..hop, mooi laten zitten daar. Dit zijn de consequenties van de keuzes die ze gemaakt hebben.
     
    SAARC en paula1984 vinden dit leuk.
  16. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Vooral daar houden, zeker de moeders.
    Waarom onze maatschappij hier mee opzadelen (ook financieel )
    Daarbij denk ik dat IS het prachtig zou vinden. Overal hun vingers in westerse maatschappijen door radicale landverraders terug te kunnen sturen naar land van herkomst.
    Dit is een gevolg van eigen keuzes, waarom moeten we dat gevaar hier weer een aai over de bol geven en zeggen "we maken allemaal wel eens een foutje"
    En zeggen ze wisten het niet... Bull****
    Zijn er echt mensen die hen terug willen hier?? Zij die onschuldige mensen in kooien zetten en ze in brand steken? Of ze dwingen op hun knieën om voor de tv, hun geliefden de keel af te laten snijden?
    Nee deze mannen, deze hadden terug gemoeten naar hun gezinnen.
    Niet de vrouwen van deze beesten, zogenaamde onschuldige slachtoffers.
     
    NiVa0230, Biny en LindaS80 vinden dit leuk.
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Helemaal mee eens.
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je snapt het niet.

    Deze mensen hebben terroristische misdaden gepleegd tegen Syrische bevolking (om in jouw woorden te blijven: tegen moslims in Syrië), ze hebben in Syrië miljoenen mensen onthermd, vermoord en gemarteld.
    Niet in Nederland, maar in Syrië.

    Vanuit welk gegrond reden vind jij het gerechtvaardigd dat Syrië ze dus in een kamp moet houden?

    Syrische regering heeft volgens mij al aangegeven dat terroristen weg moeten uit hun land en terug naar landen waar ze vandaan komen om daar berecht te worden (en dat kan il me voorstellen). Dat is toen ook met Nazi's gebeurd.

    Ik wil terroristen helemaal niet hier hebben. Maar het gaat om vrouwen van wie de Nationaliteit niet afgenomen kan worden (want die ronde is al gebeurd waar mogelijk). Het zijn grotendeels autochtone Nederlandse vrouwen.
    Maar denken dat het land waar slachtoffers van hun misdaden vandaan komen het maar moet oplossen is bizar.
     
    Marbloempje, Zara75, Chelsey88 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Het gaat hier met name om de kinderen, kleine kinderen, allemaal onder de 12 en de meesten onder de 6 volgens mij. Die zijn echt nog niet definitief geradicaliseerd. Eerder getraumatiseerd. En het zijn kinderen die hier niet voor gekozen hebben, met familie hier.
    De moeders is een lastigere maar men kijkt nu naar de rechten van het kind.
     
    Maslov, Marbloempje, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Neen sorry maar van mij mogen ze daar blijven. Vooral omdat de straffen in Nederland te laks zijn.
    Zouden ze hier levenslang opgesloten worden zou ik het ok vinden maar dat gebeurt niet waardoor we het gevaar weer naar hier brengen.

    De kinderen is een moeilijk iets. De eerste levensjaren zijn het belangrijkste dus grote kans dat die kinderen nooit normaal gaan functioneren. Dat hebben we te danken aan die o zo zielige mama's die het beter vonden om naar daar te gaan.

    De kinderen vind ik dus moeilijk. Zij hebben hier niet voor gekozen maar hebben in hun eerste levensjaren een goede opvoeding gemist waardoor de kans groot is dat ze ook altijd trouw blijven aan de keuze van hun ouders.
     
    Nellie4 en LindaS80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina