Hallo allemaal, Ik zit voor mijn gevoel echt in een hele emotionele periode. Ik heb een dochter van 8,5 maand en ze heeft flink wat temperament. En het temperament begint me op te breken. Ze is een echte handenbinder en kan echt een hele dag jengelen. Als jk haar draag houdt ze op maar zodra ik haar neerzet of in de draagdoek begint ze weer met jengelen. Ik pak haar op en ze houdt op enzovoorts. Ik begin echt het jengelen beu te worden. Ik snap helemaal niks meer van de situatie. Normaliter ging ik samen met haar om half 7 naar bed. Ik voedde haar in slaap en gingen Zwlf ook slapen want de nachten zijn ook vreseljjk. Om de 1,5 uur komt ze. Nu begint ons op te vallen dat ze niet meer in slaap valt. Na de borstvoeding. Is het startsein om te gaan spelen. Zoals vandaag. Ik kom om half 6 thuis. Ze is doodmoe. Jengelt van half 6 tot half 7 aan 1 stuk door. Wilt alleen maar gedragen worden. We verschonen haar pyama aan en ik geef haar de borst en ze is springlevend!! Ze lacht rolt brabbelt schreeuwt trappelt tijgert. Alles doet ze. Ineens enorm druk. Terwijl ze vanaf dat ik thuis kwam alleen maar gejengeld heeft. Ik snap er niks van en ik begin echt op te raken. Wie wilt mij helpen? Terwijl ik dit schrijf begin ik gewoon te huilen...
Ah wat ontzettend vervelend joh! Kan me voorstellen dat het opbreekt. Het moment uit het werk herken ik wel. Dat was hier ook altijd startsein voor jengelen etc. Had het idee dat dat kwam doordat ze gewoon even de aandacht van de dag in wilde halen. Qua dat vrolijk en zijn na de borstvoeding. Krijgt ze die ook wanneer je uit het werk komt? Misschien heeft ze trek/mamahonger? Met betrekking tot het slapen heb ik geen tips, sorry. Hopelijk iemand anders wel! Succes in ieder geval.
Misschien jengelt ze gewoon omdat ze om 6 uur honger heeft..? Krijgt ze verder al wat te eten? Je Zit ook in de buurt van de verlatingsangst fase
Hier word zoontje enorm druk als ie oververmoeid is. Lichamelijk onrustig, grote ogen en constant in beweging. Hoe drukker ie word des te moeier ie is. Hoe slaapt ze overdag? Is ze naar de opvang geweest dan? Als zoontje hier naar de opvang is geweest gaat ie savonds eerder naar bed.
Rond 17.00/17.30 wordt hier ook heel wat gejengeld, maar dan heeft hij honger. Aan tafel is hij alleen maar aan het gapen en in zijn ogen aan het wrijven en op het moment dat we weer in de huiskamer komen leeft hij helemaal op. Hij speelt dan ook nog tot 19.00 en dan gaat hij naar bed...in bed leggen met zoveel energie nog heeft hier geen zin.
Een opleving na een slokje borstvoeding is hier wel heel herkenbaar. Daar krijgt onze dochter ook ineens weer een stoot energie van Ik denk zowel door het vertrouwde en het knuffelen als door de volle maag en de suikerboost die ze zo naar binnen werkt. Zolang je het voeden niet nodig hebt om je dochter in slaap te krijgen, is dat natuurlijk geen probleem. Dan voed je gewoon zodra je uit je werk komt, en heb je hopelijk een vrolijke en actieve dochter tijdens het koken en eten... Misschien heeft ze zich dan nog even lekker "uitgeleefd" voordat het bedtijd is en kan ze ook makkelijker in slaap vallen? En verder: dat gejengel is slopend hè... Hier helpt het om naar buiten te gaan, maar dat zal per kind verschillen.
Als mama hier thuis komt of bijna thuis is is t hier ook feest, al maaaaaaaanden. Inderdaad het vermoeide geklaag, jengelen etc. Wat drinken en te knabbelen helpt voor even. Eigenlijk is ze gewoon hardstikke moe. Veelal wanneer ik thuis ben 18:15 tegenwoordig, ligt ze al op bed. Dus meestal zie ik haar niet eens meer in de avond, tenzij ze nog ff wakker schiet vanwege verloren speen en dan wordt ik opgeroepen want ze weet dat ik dan inmiddels wel thuis ben. (papa/mama roepen begint te komen maar we hebben sinds lange tijd daarvoor al onze eigen oproep geluidjes en owee als de verkeerde komt). Hier is ze dus gewoon eerder naar bed gegaan. Was ooit 19:00 maar dat haalt ze allang niet meer
Hier krijgt ze meteen de borst als ik thuis kom rond half 6, dat helpt enorm. Ze heeft dan weergenoeg energie om het tot bed tijd uit te houden. Zodra we tussen half 7 en half 8 naar boven gaat krijgt ze gewoon weer de borst om in slaap te vallen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het eten aan tafel (ala Rapley) meer ontdekken is en er effectief weinig naar binnen gaat). Het is dus niet zo dat ze in 2 uur tijd 2x borst + avondeten krijgt.
Oh ja rond de 8 maanden is een hele vervelende fase. Ik snap dat je met je handen in het haar zit. Houd nog even vol, het gaat voorbij
O dat niet tevreden zijn en vooral op de arm willen herken ik van onze jongste, dit is beter geworden toen ze kon lopen en niet meer 'afhankelijk' was. Ik herken het niet dat ze druk wordt van bv want ze viel altijd aan de borst in slaap maar kan me voorstellen dat oververmoeidheid een rol kan spelen. Ook voor de nachten helaas geen tips behalve dan wellicht toch samen slapen (als je dat al niet doet) maar het is super zwaar. Een dikke knuffel en echt, op een moment wordt het beter!
Hier ook een meisje van 9mnd met zeer veel tempremant (vind ik ook wel weer heel leuk hoor) alleen maar aandacht eisen en mamahangen. Jengelen kan ze als de beste. Onze dochter krijgt geen borstvoeding maar fles en heeft na de fles om 18.30 meestal ook een opleving. We gaan rond 18.45 naar boven tandenpoetsen en dan gek doen op ons bed (vind ze heerlijk, lekker rollen over het grote bed) alle energie er nog even uit. Slaapzakje aan boekje lezen en dan tussen 19.00 en 19.15 naar bed. Soms is ze nog even keten maar valt echt wel in slaap, ene keer wat later dan anders. Maar ze heeft gewoon een vast bedtijd moe of niet moe (meestal wel moe hoor) Nachten gingen hier heel goed maar sinds 2 weken s avonds rond 23.00 krijsend wakker, geen idee waarom. En om 6.00 hebben we weer een blij ei dat wakker is. Ik denk dat het vooral een 9mnd ding is, verlatings angst, door hebben dat ze wat kunnen met hij gehuil. Heb dus weinig tips voor je, maar meer herkenning. Succes
Aan het einde van de dag is/was mijn dochter vaak ook wat jengelig, door vermoeidheid en honger. En ook hier zorgt de bv voor een magische opleving. Tegenwoordig blijft ze 's middags langer vrolijk, ook omdat we haar vaak vast een restje eten of wat rauwkost voorzetten. Maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat de nachten het grootste probleem zijn? Als je zo moe bent dat je' s avonds al direct naar bed gaat, heb je gewoon geen tijd voor jezelf op die momenten waardoor het ook moeilijker is om het jengelen te handelen. Wat gaat er precies niet goed in de nachten? Krijgt ze echt elke anderhalf uur bv of bedoel je dat ze dan weer wakker wordt? Heeft ze een speen? Slaapt ze bij jullie of op haar eigen kamer? Kan je partner (als je die hebt) wat meer overnemen? Sterkte!
Het jengelige herken ik wel, die fase lijkt hier nu net voorbij. Tot een maand of 7/8 was de box altijd goed, toen opeens niet meer, ze het liefst bij mij of anders op de grond waar ze of mij of d'r broer kon zien. Maar goed op de grond haalt ze vaak al de bouwwerken van haar broer overhoop met alle frustraties van dien. Sinds het weekend zit ze weer zonder mopperen zo een half uurtje in de box te spelen en ook valt ze overdag weer makkelijker in slaap, was regelmatig huilen, troosten, in slaap wiegen of niet slapen. Het jengelige eind van de middag hebben we hier niet, maar dat komt denk ik mede doordat ze vaak tot 16.30/17.00 slaapt, dus als ze uit bed komt is het nog even spelen, dan eten, daarna nog even spelen met 1 van ons, terwijl de ander opruimt of soms speelt ze ook prima zelf en dan krijgt ze rond 19.30 de laatste fles en gaat ze naar bed. Heeft je dochter als je om 17.30 thuis komt niet gewoon trek? Toen dochter hier nog niet met ons mee at, zat ze wel altijd bij ons aan tafel en kreeg ook nog wat om mee te spelen/proeven/knabbelen. Sinds een maand (dus ongeveer 8,5 maand) eet ze vrijwel alles met de pot mee, ze wilde geen gepureerde potjes/hapjes meer, gewoon stukken en het liefst zelf doen. Overigens slaapt ze hier 's nachts ook nog niet door, toevallig vannacht wel, maar was echt al weer weken geleden. Vorige week heeft ze een paar nachten heel slecht geslapen, toen bleek ze het koud te hebben. Ze lag al in een zomerslaapzak, maar het was natuurlijk weer een stukje kouder geworden, zelf nooit bij stil gestaan, maar in de dikkere slaapzak, sliep ze gelijk de volgende nacht al een stuk beter. Kan je de nachten niet met je man afwisselen? Ik neem aan dat ze niet elk 1,5 uur voeding nodig heeft als ze wakker wordt toch? Dan kan hij troosten en kan jij in elk geval blijven liggen, desnoods met oordoppen zodat je ze verder niet hoort. Succes, ik vind vooral het al bijna 10 maanden niet doorslapen best pittig, soms zie ik opeens een stijgende lijn, maar langer dan 3 nachten achter elkaar heeft ze nog niet doorgeslapen. Hopelijk gaan ze het snel 'leren', al kwam ze de afgelopen dagen om 0.30 en rond 6.00 en dat vond ik al heerlijk. Succes!
Paaseitje wat zwaar . Is het al lang zo dat ze steeds maar 1,5 uur achter elkaar slaapt? Mijn zus heeft dat ook gehad. Het is killing. Je situatie moet doorbroken worden, zo klinkt het. Puur gevoelsmatig (geen ervaring met een baby van 8,5 maand) denk ik dat je er goed aan doet te stoppen met in slaap voeden. Alleen aan de borst bij honger (of als ze echt van streek is). Masseer haar voetjes eens in met een druppeltje pure etherische lavendel olie voor het slapen. Heerlijk ontspannen voor haar en voor jezelf. En probeer te ontdekken waar haar onrust vandaan komt. Bij overprikkeling kan je de oorzaak beperken/wegnemen. Bij onderprikken meer aanbieden. Ik hoop voor je dat je eerst het slaap probleem kunt oplossen. Als je kind goed slaapt, kan jij ook eens goed slapen. 1 uur jengelen lijkt me ook zwaar maar kan je uitgerust ongetwijfeld veel beter hebben.
Heel herkenbaar, vooral de nachten. Ik heb het bij de oudste en middelste ook meegemaakt, de periode tussen 6 maanden en een jaar is killing. De jongste us op het moment ook lekker bezig met leren kruipen, dat lukt nog niet dus is ze erg gefrustreerd. S nachts drinkt ze ook wel 3 a 4 keer. Flesvoeding maakt hier niets uit. Ze drink nauwelijks uit de fles, uit een bordje gaat beter, maar komt s nachts even vaak. Het is hier echt bij mij willen zijn. Maar samen slapen ho maar. Ze slaapt alleen in haar eigen ledikant naast ons bed. Ik heb dus verder geen tips, even uitzingen denk ik! En tijd voor jezelf pakken. En de nachten verdelen met je partner.
Misschien heeft ze gewoon honger? Wat gebeurd er als je haar savonds warm eten geeft? En dan geprakt waardoor ze iets binnen krijgt.