Onze oudtse heeft nu weer longonsteking de vorige keer was in oktober en nu weer dit is in 2014 al de derde keer. En in totaal nog geen 5 jaar oud al 6 keer gehad, vanmorgen weer een kuur gekregen en nu ook afgesproken dat we in ieder geval een longfunctietest gaan doen als die beter is. We zijn er wel steeds op tijd bij trouwens althans de laatste 2 keer herkennen wij het al bij hem en zijn wij erbij als het nog aan het ontwikkelen zo nu ook. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en tips heeft hoe nu verder wat zijn de stappen? Wat kunnen wij doen moeten wij dit via de huisarts uit laten zoeken of toch de kinderarts? Veel vragen maar wel belangrijk, ik begin mij zelf ook al veel dingen te verwijten kleed ik hem te warm of toch te koud? Wat moet ik wel en niet niet doen, ik ben juist geen moeder die de kinderen in september al in winterjas naar school liet gaan, hij is totaal niet kouwelijk aangelegd dus kleden wij hem ook niet in hele dikke truien dan gaat die enkel zweten en op school is het bloedheet. De juffen letten erop dat zijn jas dicht zit voor die naar buiten gaat, hij is verder nooit verkouden maar het is echt alles of niets bij hem, bij wijze van begint die op dinsdag te hoesten woensdag een snotneus en op donderdag een longontsteking, wat kan ik nog doen?
Eens laten controleren op astma? Maar kinderen mogen best wel vaak goed ziek zijn voordat een arts er wat aan doet. Heb zelf ook regelmatig een longontsteking en herken het zelf inderdaad prima. Heb puffers met een ontstekingsremmer en die helpen heel goed om het in de kiem te smoren. Ik heb er vaak last van als het weer omslaat... Ineens kouder of ineens vochtig en dan is het bal. Misschien eens op letten bij je zoontje... Dan zou je evt bij de huisarts bovenstaande kunnen voorleggen.
Oh en volgens mij... Kun je van te koud of te warm misschien wel minder weerstand krijgen maar een longontsteking wordt veroorzaakt door een virus of bacterie. Dus qua kleding... Kun je daar weinig tegen doen volgens mij Hooguit extra vitamientjes voor z'n weerstand.
Ja maar wij denken dus dat het hem daar in zit, hij is het ene moment kiplekker dan niet fit verkouden en dan laat het door, we hebben het 1 keer gehad op vrijdag niets aan de hand hooguit wat verkoudheid extra laten controleren en op maandag morgen om 7 uur zaten we met een doodziek kind die een heftige longontsteking had. Hij gaat dus een longfunctietest krijgen dit om inderdaad te controleren op astma. Maar is het verstandig om de kinderarts mee te laten kijken of via de huisarts? Hij is nu echt enorm ziek, hoge koorts, maar als morgen de ab aangeslagen is, knapt die ook zienderogen weer op, dat kwakkelen zorgt er alleen voor dat die iedere keer zo een terugslag krijgt. Hij weegt al niet veel t zat er net weer aan van de vorige keer en dan beginnen we weer van voren af aan.
Ow ja die vitamientjes ben ik niet zo bang voor, hij snoept het liefste vers fruit. drinkt graag water thee en melk maar eet minimaal 2 stuks fruit op de dag, eet in zijn geheel heel erg goed.
Ja, herkenbaar. Helaas. Onlangs nog een nacht opname gehad ter observatie, toen waren we op tijd. Hier heeft het ook altijd een behoorlijk explosief verloop. Ook altijd in deze periode rond november en december. Het begint altijd met een verkoudheid die over lijkt te gaan, binnen enkele dagen weer verkouden, dan de hoest en binnen no time is het dus aan het ontwikkelen naar longontsteking. Gelukkig hebben we een huisarts die ons serieus neemt na meerdere keren en dus hebben we de laatste keer (drie weken terug) vanaf moment een de ontstekingswaarden laten meten (4, dus minimaal) en hup weer naar huis, naar bed. De koorts nam dus niet af met paracetemol, maar juist toe en in haar hele gedrag merk je dat het niet oké is. Volgende dag weer gebeld, waardes opnieuw genomen en toen op 217. Binnen 24 uur. Meteen doorverwezen naar de kinderarts en een nacht opname en direct starten met medicatie. En nu dus ook onder controle van de kinderarts om verder uit te zoeken. Er is bloed afgenomen ivm allergie/gevoeligheid en wat we nu doen is 's avonds voor het slapen gaan puffen, om te zien of het wat uitmaakt. Waar het om gaat is als de boel al gevoelig is en wat snotterig is, dat je gewoon een bron hebt voor bacteriën die die ontsteking veroorzaken. Zo legde de kinderarts het uit. Heeft niets met kou te maken of slechter eten. Als het een gevoeligheid is, dan is dat er en kun je kijken of je preventief kunt werken. Sterkte!
Dank je wel voor je heledere uitleg, wij hebben hier al eerder een gesprek met onze huisarts over gehad en dit was ook in grote lijnen waar hij het over had, hier zit het trouwens op 2 keer na enkel op de rechter long, onze huisarts neemt ons dus heel serieus en heeft ook het advies gegeven dan maar een keer extra te laten controleren/ luisteren dan aanmodderen en op die manier zijn wij er nu de laatste keren ook echt op tijd bij. Wij hadden het gisteren zelf ook over allergie/ overgevoeligheid, maar zou die daar dan niet vaker last van moeten hebben, het vreemde is als dit straks over is dan is die niet meer verkouden nooit snotteren hoesten proesten of niessen nooit waterige oogjes of iets, in mijn beleveing zou je daar ook wat van moeten merken (ik weet niet of het zo kort door de bocht is) In ieder geval volgende week terug en denk dat wij toch voor begeleiding kinderarts gaan vragen hierbij laten ze maar alles aanpakken, het is al geen breed ventje en iedere keer zo ziek verliest hij behoorlijk in kracht en gewicht en kunnen we weer van voren af aan gaan beginnen.
Ja ik herken het. Mijn jongste zoon van 3 is al vanaf baby aan het hoesten. Hij puft al vanaf 8 maanden, flixotide (ontstekingsremmer) en ventolin (luchtwegverwijderaar). Hij heeft elk jaar vanaf oktober ongeveer een longontsteking, luchtweginfecties, nachtelijke hoestbuien. Met koorts, zonder koorts, wel of niet verkouden. Hij krijgt van de huisarts al snel antibiotica. Laatste keer had hij een prednisonkuurtje gekregen, helaas zonder resultaat. Na flink aandringen heb ik eindelijk een verwijzing gekregen naar een kinderarts. Die wilde eerst dat er een KNO-arts meekeek om de bovenste luchtwegen controleren. Allergietest is gedaan, komt wel uit dat hij allergisch is, maar niet waarvoor. Diverse medicatie uitgeprobeerd, zonder resultaat. Nu is hij weer nachtenlang aan het hoesten. Hij is erg moe en as dinsdag heeft hij een spoedafspraak bij een kinderarts omdat KNO-arts niet verder komt. Pfff, echt om moedeloos van te worden. Ik herken je verhaal. Ik merk ook dat ik veel op hem let of hij warm genoeg aangekleed is, kamer stofzuig ik nu ook dagelijks.
Ik plaats hier de update nog even.. Vrijdag belde de kinderarts terug voor de bloeduitslagen en te overleggen hoe het nu ging en alles. Het bloedonderzoek heeft geen bijzonderheden laten zien en dat is natuurlijk heel fijn nieuws. Maar dat zegt in weze niets, net als wanneer er wel gevoeligheden aantoonbaar zijn. Maar in basis is er niets bijzonders. We hebben er nu een ontstekingsremmende neusspray bij gekregen ter ondersteuning en in maart weer terug komen. Het is dus nog even zoeken..
Hmm mja wat dat betreft is het ergens wel fijn als je weet waar het door komt. Daar kun je tenminste iets mee. Nu blijft het een beetje "aanmodderen". Beterschap in ieder geval.
Hij leek op te knappen maar afgelopen nacht kreeg hij over temperatuur zakte tot 34.8 Hij hoest wel minder. Net even gesprek gehad met schoonmoeder en vanaf die kant zit er astma / astmatische bronchitis in de familie ik ben hier niet in thuis maar neefje van mijn man komt veel overeen. Heeft veel en zware aanvallen als puber nu zelfs heviger. We willen toch via de kinderarts verder volgende week terug naar huisarts.
Onze dochter heeft het ook. Van snot smorgens en in de avond doodziek. Overgeven van het hoesten.... zit nu ook weer aan een kuur. Heeft ook al de twee puffers echt zielig maar geloof niet dat weer er nog meer aan kunnen doen
Hier een mannetje van 2.5 jaar die al regelmatig een dubbele longontsteking heeft gehad. Ivm amandelen al via de KNO bij een kinderarts terecht gekomen. Afgelopen jaar ook 2 prednisonkuren gehad ivm ontsteking (2 binnen een maand) Hij heeft 2 puffers, qvar en ventolin. Ook is hij inmiddels getest op taaislijmziekte maar gelukkig heeft hij dit niet. Bij hem kan het zelfs zo zijn dat hij kiplekker gaat slapen tussen de middag en daarna doodziek en benauwd uit bed komt. Het maakt bij hem ook niet uit welke tijd van het jaar het is Bij een volgende ontsteking word hij opgenomen zodat ze kunnen kijken of ze iets kunnen vinden waarom hij zo heftig reageerd elke keer.
Onze dochter had het ook, gelukkig 2 keer precies op tijd erbij geweest. Dus alleen een dikke ab kuur telkens. Nu puffers, die hierboven al genoemd zijn, en gelukkig gaat het nu goed. Maar ik herken ook dat het zo snel gaat, dochter was op donderdag verkouden, vrijdag begon ze echt met hoesten en s'middags was ze aan het rochelen en piepen. Stkte, hopelijk kan de ka wat voor jullie doen.
Hier begint het weer. Hou mijn hart vast. Ik ben net nog bij haar geweest en ik voel de temp. Weer stijgen. Hoest zich een ongeluk. Alleen.. ze slaapt nu vrij rustig en dus wil ik haar nu niet wakker maken voor paracetemol. Echt waar..ze was net vorige week weer met zwemles gestart. En ook nu weer dat snelle verloop. Ik vind het niet tof. Als ze morgen nog zo is de dokter bellen. Ik laat r nu maar slapen. Arme ding. En morgen even achter probiotica aan naast de echineaforce die ze al krijgt.
hier een meisje van 5 die voor de 10e x een longontsteking erop heeft zitten. Uit de longfunctie komt nu wel naar voren dat ze toch asmatisch is. Ze krijgt al jaren qvar hoogste dosis en ventolin zo nodig. Heeft 3 jaar een onderhoudsdosis AB gehad (kwamen alsnog longontsteking doorheen maar anders was t einde helemaal zoek). Kno heeft buisjes keel en neusamandelen gedaan nadien nog 2x neusamandel verwijderd. En er is met 3jr een bronchoscopie uitgevoerd. Daaruit kwam dat ze een iets vernauwde linker luchtpijp heeft. Kan wel verklaren waarom 8 van de 10 longontstekingen links zaten. Ze is nu wel ouder en kan krachtiger weghoesten en we hebben een pep masker om een goede druk op te bouwen en daarmee slijm te kunnen weghuffen. Over het hoesten piepen en aantal bronchitis maar even niet te spreken nog zover de longontstekingen. Beterschap en veel sterkte goed dat je een ka laat meekijken. Hier ook geen allergieën maar wel de vloerbedekking eruit gehaald. Wij lopen bij een kinderlongarts.
Dank je.. vloerbedekking hebben wij ook niet. Nooit gehad ook. Wel een hond en een kat. Alleen is het hier geen doorlopend probleem, maar meestal vanaf oktober begint het. Hoewel; ze is begonnen met snotteren toen ze nog net geen jaar was. Ze is toen vanaf juni echt zo verkouden steeds geweest. Meer wel dan niet. Om moedeloos van te worden. Met anderhalf sloeg het goed door en heeft ze dik een maand in het ziekenhuis gelegen. Ze is daarna wel goed opgeknapt maar wel jaarlijks een long probleem. Ik vind het nogal wat. Vanochtend toch verhoging en in overleg met de huisarts even langs komen. Luisteren, nul punt bepalen, evt. bijstellen medicijnen. Ik hoop zo dat het over gaat waaien en niet weer aan de AB moet.
Jeej wat sneu. Hier ook weer een ziek meisje. Vrijdag en zaterdag over de 39 graden. Gelukkig met veel puffen en pcm weer redelijk opgeknapt, al hou ik haar thuis van school. Het gaat hier ook heel snel, donderdag was er niks aan de hand, s avonds begon ze te hoesten en vrijdag koorts. Maar zo erg als bij jullie is het gelukkig niet zeg, zo sneu. Beterschap, hopelijk is ze snel beter en zonder kuurtje.
Morgen is het zover we hebben de eerste afspraak bij de kinderarts staan er is 1,5 uur voor uitgetrokken en ik houd er rekening mee dat we daarna nog eventueel wat onderzoekjes zullen moeten doen. Inmiddels is er een lingfunctietest gedaan en daar kwam een fikse afwijkende waarde uit, dus ook even kijken in hoeverre ze dit meenenem. Ben nu alles aan het op papier zettten hebben jullie tips/ vragen? Wat mij opvalt, Nachtelijk hoesten, hij wordt er niet meer wakker van alleen rond de ochtend meestal dus ook rond 5 uur op Buiten adem is hoestaanvallen zoals fietsen tegen de wind in was een hel voor hem Heel bleek/ grauw van kleur (tenzij het zomer is dan is dat eraf) Snel en vaak moe Slechte eetlust dat kan natuurlijk heb het wel genoteerd, hij is 117 lang en van de week gewogen 18,5 kilo Heel slecht drinken ook dat kan natuurlijk maar schrijf het toch op. Ben benieuwd morgen.