terugleverkosten zonnepanelen

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 27 mei 2024.

  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.497
    2.324
    113
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.281
    5.221
    113
    Ik heb al een brief gehad van Vattenfall. De terugleververgoeding (wat je betaalt krijgt voor wat je opwekt) gaat omhoog, en het bedrag dat je betaalt (de terugleverkosten) is op jaarbasis en dan kijken ze naar de totale hoeveelheid die je hebt teruggeleverd. Op basis van de voorgaande jaren, zouden wij ongeveer 190 euro per jaar betalen (wij hebben 14 panelen). Wij verbruiken meer dan we opwekken, dus het wordt bij ons volledig gesaldeerd, maar ik vermoed dat de vergoeding voor wat je extra opwekt voldoende omhoog (met 50% dacht ik) is gegaan zodat uitzetten nooit voordeliger is.
     
  3. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.804
    12.434
    113
    Vrouw
    Ik heb me er nog totaal niet in verdiept. Wij hebben nu nog een vast contract en we hebben een oude meter, dus bij ons is niet te zien wat we terugleveren.

    Ooit zullen we wel aan de slimme meter moeten, maar zolang dat niet het geval is profiteren we er mooi van.

    Hoe gaat het betalen voor teruggeleverde stroom eigenlijk? Wordt er op jaarbasis gekeken? Of per maand? Want in de zomermaanden lever je over het algemeen veel terug en in de wintermaanden koop je juist weer meer stroom in.
    Wordt je totale jaar verbruik er eerst afgetrokken voor ze teruglever kosten gaan rekenen? Of niet?
    Dat maakt nogal een verschil.
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.497
    2.324
    113
    Ja, denk je echt dat uitzetten nooit voordeliger is? Dan is het geen ramp, want dan verdien je er (helaas) gewoon minder aan.
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.497
    2.324
    113
    Dit vind ik idd een erg relevante vraag!
     
  6. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.673
    2.402
    113
    Vrouw

    Ik had ook een oude meter maar wij konden op het knopje drukken en r1 was geloof ik terugleveren. Wel moesten we dat zelf invoeren in de app.
    Of je hebt een hele hele oude.. hahaha
     
  7. Ellen1989

    Ellen1989 Bekend lid

    21 dec 2009
    636
    265
    63
    Vrouw
    Militair
    Tilburg
    Zoals ik het begrijp is dat ze bij de jaarafrekening kijken wat je totaal hebt teruggeleverd. Hierover betaal je de teruglever kosten. Hetgene wat je zonnepanelen extra hebben opgebracht wordt nog steeds gesaldeerd.
    Je krijgt na het salderen zoals hier boven wordt gezegd wel een hogere vergoeding dan voorheen.
    Alleen die terugleverkosten ben je nu extra kwijt.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.804
    12.434
    113
    Vrouw
    Volgens mij is de meter al vanaf de bouw (jaren 70)
    Ik geloof niet dat wij een knopje erop hebben.
    Met een overschot aan stroom draait de schijf terug.
     
  9. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.673
    2.402
    113
    Vrouw
    Geweldig!! Dus echt een hele oude! Ik zou deze ook niet vervangen!
     
    nelta, Zxcvb en Nic1976 vinden dit leuk.
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.281
    5.221
    113
    Ik had het dus niet uitgerekend (later in dit bericht wel ;)), maar dat vermoed ik wel. Wij hebben zelf een gasvrij vrijstaand huis van een eeuw oud en verbruiken meer stroom op jaarbasis dan 14 panelen opleveren, dus niet heel relevant voor ons nu er nog gesaldeerd wordt. Maar, even uit de brief gekopieerd (ze suggereren in ieder geval dat de extra teruggeleverde stroom meer opbrengt dan je extra betaalt):

    Hogere vergoeding voor netto teruglevering per 1 juli 2024

    Levert u over de periode van uw jaarafrekening meer stroom aan het elektriciteitsnet dan u afneemt? Dan ontvangt u uiteraard ook nog steeds een terugleververgoeding. Deze gaat door de nieuwe verdeling flink omhoog. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u nu een vergoeding van € 0,076 per kWh. Vanaf 1 juli 2024 wordt dit € 0,123 per kWh. Ook hierdoor blijven zonnepanelen een goede investering.

    Er zit ook een lijst met schalen in de brief, volgens deze brief zouden we als het hetzelfde is als afgelopen jaar in schaal 8 (1750-2000 kWh) terugleveren en dan betalen we dus 191 euro. Voor 2000 kWh zou je 246 euro krijgen, dus je houdt eraan over, de schalen lijken redelijk soortgelijk op te lopen op het eerste gezicht. Het is wel het voordeligst om zoveel mogelijk stroom te gebruiken tijdens het opwekken, want wat je niet teruglevert, daar betaal je geen kosten over.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.804
    12.434
    113
    Vrouw
    Dat stellen we idd zo lang mogelijk uit:D
    Maar zodra de salderingsregeling echt vervalt zullen slimme meters toch wel verplicht worden neem ik aan.
    Maar goed dat zien we dan wel weer
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.045
    14.308
    113
    Dit is de uitleg van eneco:

     
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.437
    8.934
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou ze inderdaad ook niet uitzetten. Hier hebben we voorlopig nog een vast contract en net extra panelen laten plaatsen. Je voordeel is iets minder, maar nog steeds behoorlijk.

    Wij hebben sinds onze nieuwe panelen eens gekeken of het lukt om stroom te gebruiken als hij teruglevert, maar dat is niet te doen. We hebben een redelijke nieuwe wasmachine en vaatwasser en die pakken alleen in het begin even veel watt, maar daarna amper en dan leveren we dus nog steeds dik terug.

    Ik hoop dat thuisbatterijen over 2,5 jaar goed te betalen zijn. Dan gaan we daar waarschijnlijk voor.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.804
    12.434
    113
    Vrouw
    Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Man rijdt een elektrische leaseauto. Die wordt thuis opgeladen, maar ja dat is in de avond/nacht. Dan doen de zonnepanelen niks meer. Dus het zou mooi zijn als je dan overdag de batterij kunt laden en daarmee in de nacht de auto weer.

    Want je moet echt heel veel apparaten aanzetten wil je niet terugleveren op een zonnige dag.
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.437
    8.934
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dat lijkt me ook niet de bedoeling inderdaad, dan wordt het verbruik alleen maar hoger.
    Maar juist een elektrische auto kun je prima als batterij gebruiken of is die altijd overdag weg?
     
  16. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.804
    12.434
    113
    Vrouw
    De auto is elke dag weg. Man vertrekt elke werkdag om half 7 en is rond half 6 (of later) weer thuis. Dus nee de auto is niet als batterij te gebruiken.
     
  17. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.306
    927
    113
    Vrouw
    Na wij hebben ook interesse in zo'n thuisbatterij.
    Vandaag 19 kwh terug geleverd. En dan was het nog vrij bewolkt.
    Contract loopt in augustus af dus in de zomer maar eens goed uitzoeken
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.497
    2.324
    113
    Ik heb het filmpje goed bekeken. Je betaalt sowieso terugleverkosten voor elke KwH die je aan het net terug geeft. Dus stel je levert in een jaar met je panelen 3000 KwH terug aan het net EN je gebruikt ook nog 3000 KwH, dan betaal je dus onder de streept NIET niks. Je betaalt namelijk terugleverkosten over die 3000 KwH.

    Alleen stroom die je echt REAL-TIME gebruikt, lever je niet terug en die is dus gratis.
    Dit vind ik wel een belangrijk punt. Want real time stroom gebruiken is natuurlijk heel lastig. Stel je zet bewust de wasmachine aan als de zon schijnt (en dit uitgangspunt vind ik al belachelijk, alsof we allemaal huisvrouwen zijn die thuis uit het raam gaan kijken wanneer de wasmachine eindelijk aan mag) en halverwege het programma gaat de zon achter de wolken dan neem je dus alweer stroom af. (terwijl misschien een uur later de zon weer schijnt en je dus weer teruglevert).

    Het zou inderdaad handig zijn om een systeem te gaan bedenken waarbij mensen een kleine batterij thuis hebben, zodat je iig schommelingen gedurende de dag kan gaan opvangen en zelf de opgewekte stroom van die dag over de dag kan 'uitsmeren'/ gebruiken.
     
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.673
    2.402
    113
    Vrouw
    Maar als dat recht vervalt en je moet betalen voor wat je teruglevert, hoe gaan ze dat controleren. Ik zou geen nieuwe aanschaffen, ze kunnen je niet verplichten namelijk ;)
     
  20. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.804
    12.434
    113
    Vrouw
    Dat is dan niet te controleren, maar ik denk dat ze op de een of andere manier dan toch zullen gaan verplichten om een slimme meter te nemen.
    Geen idee of dat kan, maar zolang het niet verplicht wordt blijft de oude meter hier mooi hangen;)
     

Deel Deze Pagina