Hallo Saskia/ Mirjam, Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn zoon is 5 maanden en 2 weken. Hij krijgt vanaf zijn geboorte borstvoeding. We hebben samen echt moeten oefenen in het begin, pas met een week of 12 werd het echt leuk, het voeden. Geen kloven meer, geen pijn. Ik kolfde elke voeding in de ochtend na, omdat ik een voorraadje wilde aanleggen voor als ik weer moest werken. Dit is wekenlang prima gegaan. Tot er een overproductie bestond. Ik kolfde elke morgen leeg, dan was de dag nog door te komen. Ik kolfde toen op mijn werk in een minuut of 5 250 cc uit beide borsten. En dan was het nog niet altijd helemaal gedaan. Zoonlief had best moeite met de heftige toeschietreflex maar gaandeweg ging dat steeds beter. Het kolven in de ochtend ben ik gaan schrappen omdat de vriezer volliep en ik niet meer wilde kolven, elke ochtend om 5 of 6 uur maar verder wilde slapen omdat mijn zoon dat ook deed. Een paar weken geleden begon Zoon in de nacht weer te komen, toen was hij ongeveer 4 of 4,5 maand. Prima, dan voed ik hem, geen probleem. Hij leek alleen gewoon niet erg tevreden. Was jammerig en ik ging er van uit dat het een ontwikkelingsfase zou zijn. Hij weigerde 1 dag de borst, achteraf misschien door een spruwaanval waar voor we nu nog onder behandeling zijn (2e voor-de-zekerheid kuurtje Nystatine en miconazolzalf voor mij). Vorige week kolfde ik op mijn werk ineens veel minder. Ik had zo'n 180 cc (op zich hartstikke goed natuurlijk) maar de tweede keer 160. Op zich ook niet slecht. Ondertussen is zoon flink aan het borstweigeren geweest. Momenteel weigert hij overdag de borst. Als hij slaapt of half slaapt hapt ie aan en drinkt ie zo een voeding. Maar overdag, als hij wakker is dan hoef ik hem maar 'in de houding' te leggen en hij overstrekt en zet het hem op een brullen. De fles (Breastflow) wil hij wel. Ik kolf nu dus bij om hem dat te geven overdag. Maar nu komt het.. of eigenlijk niet: er komt zo weinig uit! Zaterdagnacht wilde ik hem aanleggen, en hij kon alleen maar brullen. Er gebeurde gewoon niks! GEkolfd, ook niks. Geen toeschietreflex, geen melk, niks! Min of meer in paniek de huisartsenpost gebeld en die schreef oxitocinespray voor. Die gebruik ik nu en dat lijkt wel wat te helpen, iig komt de toeschietreflex sneller waardoor (ik hoopte) dat Zoon ook overdag bij mij wilde drinken. Maar nee.. hij wil het niet. Nu we hem dus met de fles gekolfde melk geven valt het op dat hij na 100 cc eigenlijk wel verzadigd lijkt te zijn. Hij begint te spelen met de speen, om zich heen te kijken en wil eigenlijk niet meer drinken. Hij komt snachts 1 tot 2 keer, de ochtendvoeding krijgt hij bij mij en dan in de loop van de dag drinkt hij 2 tot 3x uit een flesje, 100 tot af en toe, als we er echt voor gaan zitten, 150 cc. Hij krijgt inmiddels ook groente en fruit. Ik heb maar een pak nutrilon HA 1 in huis gehaald om evt na een flesje van 100 cc na te geven (en dat ik dan kolf) omdat hij wel genoeg moet drinken. Zijn luiers waren van het weekend wat oranje. Dat is nu niet meer zo. Gister had hij 4/5 goeie natte luiers gelukkig. Ik ben vanaf zondag bezig om na elke voeding te kolven. Dinsdag ben ik overgegaan op clusterkolven, elke 20 min kolven tot de melk niet meer komt. Dit doe ik een uur of 3. De melk die ik kolf (zo'n 20-40 cc per keer uit beide borsten) geef ik hem in een fles. Of het clusterkolven echt veel succes heeft kan ik nog niet zeggen. Het wordt iig niet minder, dus dat is al heel mooi. Ik wil namelijk nog helemaal niet stoppen met de bv. De huisarts zei me maar over te moeten gaan op poedermelk. Maar dat wil ik pas doen als ik er écht alles aan gedaan heb. Hij weegt volgens mijn eigen meting (dus ws niet heel betrouwbaar) zo'n 7,1 kilo. Hij dronk, voor dit alles begon, 5x aan de borst per 24 uur. Verder heb ik hem veel bij me op mijn blote borst, doe ik aan borstcompressies als hij bij mij drinkt én als ik kolf, kolf ik dubbelzijdig electrisch, drink en eet ik voldoende en gebruik de Syntocinon neusspray. Wat moet ik nu met mijn productie? Hoe kan ik het nog verder opschroeven? Is het wel genoeg melk? Doe ik het zo goed?
Hoi. Dank je voor je uitgebreide verhaal. Vervelend dat je je zorgen maakt over de BV. Het is een feit dat er met kolven minder melk komt dan dat je zoontje uit de borst zou drinken. Als je zoontje goed groeit, vrolijk is en regelmatig poept en natte luiers heeft, krijgt hij in ieder geval voldoende voedingsstoffen en vocht binnen. Ik denk dat er nu ook een stukje stress bij komt kijken, omdat je je druk maakt om je productie. Stress heeft een negatieve invloed op je productie. Is er nog sprake van spruw? dan drinkt je zoontje ook moeilijker, omdat dat pijn doet. De sinto-spray is voor het toeschietreflex en niet voor de productie. Tips om de productie te verhogen tijden drinken en/of kolven: - Masseer je borsten van te voren met een warme/natte doek ricting de tepel. - Kolven na een voeding tot er geen melk meer komt. - Tijdens het voeden/kolven masseren/lichte druk geven richting de tepel. - Medela heeft een kruidenthee die de borstvoeding stimuleert. - Er zijn capsules met gezegende distel en fenugriek erin die de borstvoeding kunnen stimuleren (homeopathisch) - Voed/kolf in een aangenaam warme ruimte. Ik hoor graag hoe het met je gaat. groetjes Saskia
Hallo Saskia, Dank voor je antwoord. Stress heeft inderdaad invloed gehad. Daarbij vermoed ik dat mijn zoon tandjes krijgt. In de avond is hij erg verdrietig; Jantje lacht, Jantje huilt. En met een klein beetje Dentinox op zijn tandvlees is hij bijna meteen weer rustig... De productie is dmv het clusterkolven weer opgekrikt en hij drinkt weer aan de borst. Ik heb de spray voorgeschreven gekregen omdat de toeschietreflex erg traag was. Die kwam met de spray sneller. Ik heb de spray nu niet meer nodig gelukkig.