Na een huilbui (van mijzelf) en het hele internet afzoeken ben ik er na 8 weken over uit( zo oud is mijn kleine pruts nu) ik wil fulltime kolven. Ik geef al flesje vanaf de tweede week omdat de bv slecht op gang kwam, meneer had geen geduld voor toeschietreflex. Dat is nu absoluut geen probleem meer maar vaak als ik hem borst geef loopt hij maar te klieren.. pakken, los, pakken los.. mijn linkertepel doet vaak pijn, ook met tepelhoedje. Ik wil bv blijven geven. Ik heb alles geprobeerd, tepelhoedje, lactatiekundige ingeschakeld etc etc.. vanmorgen na mijn huilbui wilde ik er gewoon mee stoppen. Maar ben bang voor spijt en als ik het afgekolfd kan geven zal mijn schuldgevoel veel minder zijn. Ik weet dat dit veel tijd gaat kosten maar steeds gefrusteerd zijn is ook niks.. nu lees ik overal over thee, pillen, neusspray voor de productie, hoe zit dat? Hij slaapt snachts door, ik dus ook en dan kolf ik tussen de 200 en 250 cc. Als we flesje geven geven we 150cc. Gisteren avond vroeg en laat kolfde ik nog maar 100cc! (Paniek!!). Ik zit te overwegen om die thee te proberen. Ook had ik iets gelezen over clusterkolven. Als ik kolf kolf ik wanneer mijn man thuis is dus als mijn zoon normaal bij mij zou drinken dan kolf ik. Ik kolf mijn borsten dan helemaal leeg. Ik heb dus geen problemen met het toeschietreflex maar zou mijn productie willen verhogen/op pijl houden. Alle tips voor fulltime kolven zijn welkom!! Oja ik kolf electrisch met de enkelzijdige kolf van medela (dubbel vond ik te duur, zit zonder werk dus moeten op de kleintjes letten)
Hebben jullie geen spruw, is daar al naar gekeken? Over fulltime kolven, belangrijk is dat je vaak genoeg kolft, dus in het begin zeker 6 keer per dag. Dan kan je langzaam gaan afbouwen, ik zat toen al snel op 5 keer geloof ik, maar dat heb ik nog een hele tijd volgehouden. Ik heb domperidon erbij geslikt, dat heeft als bijwerking een hogere melkproductie . Maar had nogal wat stress (baby lag in het ziekenhuis), ben er ook weer snel mee gestopt. Die neusspray voor het toeschietreflex zorgde er bij mij wel voor dat ik ook net iets meer kolfde. Mijn laatste kolfsessie was altijd rond 23:00, de eerste rond 6:00. Dus maakte niet een hele lange nacht. Is ook beter voor je productie. Ook al slaapt je kindje door. Kolven is toch anders voor je productie dan als je kind zelf drinkt.
Overigens was mijn oudste zonder spruw e.d. vaak ook erg onrustig, is hier een fase geweest. Kwam misschien wel door een heftige toeschietreflex. Als jij dat ook hebt zou je het als het toeschiet het weg kunnen laten lopen in een doekje en daarna je kindje verder laten drinken.
Ik denk niet dat het spruw is, ik zie niets raars in zijn mondje en soms voel ik ook niets, de andere borst geen problemen. Het gaat vaker moeilijk dan goed laat maar zeggen dit is al vanaf het begin. wilde na 1 maand al stoppen maar we gaan nu al de derde maand in dus blijf het proberen. Het toeschietreflex was idd een probleem en daar let ik nu op maar laatste tijd als hij zo moeilijk pakt merk ik geen sterk toeschietreflex. En idd als dit er wel is doe ik er ook even een spuugdoekje op ik kolf ook laatste keer tussen 22.00 en 23.00 en mijn wekker staat op 06.00 uur en die neuspspray en andere krijg je dat via de huisarts?
Hier ook altijd wel een wat onrustige dochter aan de borst gehad. Ging pas echt na een paar maanden beter. Maar goed je moet doen wat voor jezelf goed voelt, ik ben erg blij dat ik het toch live heb volgehouden en dat het toen dus uiteindelijk beter ging. Bij de jongste na 10 weken alles moeten kolven en live voeden ging door reflux ook al niet goed (alleen de eerste 10 dagen...). Je kolftijden klinken prima, grappig op dezelfde tijden als ik destijds Spruw aan 1 borst, weet niet of dat kan, weet ook niet of je spruw altijd makkelijk ziet. Maar dat zal het dan wel niet zijn. Zou het niet kunnen zijn dat hij onrustig is doordat het via een flesje heel makkelijk gaat en aan de borst wat moeilijker? Je zou kunnen proberen om een paar dagen alleen maar live te voeden, kijken wat hij dan doet. Domperidon en syntocinon is inderdaad via de huisarts. Toen ik nog kolfde kon je domperidon zo in de winkel kopen, nu is dat niet meer.
Dubbelzijdig kolven stimuleert de productie (en scheelt tijd!), al begrijp ik je afweging wel. Ikzelf heb via marktplaats een dubbelzijdige medela gekocht en alleen nieuwe borstschilden plus slang gekocht. En een andere interessante berekening is, mocht je overschakelen naar flesvoeding... Nutrition kost ongeveer 10 en daar zitten dan 33 voedingen in van 200cc.. Bij benadering. Ik heb ook borstvoedingsthee gedronken dat helpt een beetje. De neusspray heeft alleen effect op het toeschietreflex. Voordatje gaat kolven je borst verwarmen met een kruik of een warme douche zorgt ervoor dat de melkklieren meer openstaan. Clusterkolven of powerpumpen doe je om de productie te verhogen. Een uur lang kolf je 10 minuten, dan 10 minuten rust, dan 10 minuten kolven, etc.... Tot het uur vol is. Het gaat op dat moment niet om de hoeveelheid die je kolft maar je geeft aan je borsten het signaal dat er meer melk geproduceerd moet worden. Tot slot een tip voor pijnlijke tepels en tepelkloven, gebruik purelan van medela werkt echt super en je hebt maar een klein beetje nodig.
Ik ben denk te impulsief voor de enkele gegaan als je het berekend met de pakken haal je het er zo uit natuurlijk. Nu heb ik hem al gekocht dus blijf ik er maar bij, ik heb wel nog een handkolf, zou 1 electrisch kunnen doen en de andere met de hand? ben ook een beetje een schijterd met tweede hands kopen lol... heb nog zalf liggen van de kraamzorg gekregen, stom zal dat er weer opsmeren. Ga denk ik dit weekend eens clusterkolven als mijn man thuis is. Zie dat niet zitten als ik alleen ben met de pruts. En ga eerst eens kijken voor die thee, kan geen kwaad toch? Kan achteraf ook nog naar de ha gaan. Het zit ook een beetje in me hoofd dat ik te weinig melk heb, mijn mannetje weegt al 6310 (komt goed aan dus) en komt sinds een paar dagen nog maar 5 keer. Ziet er wel tevreden uit! Als ik dan zie dat ik 2 keer net 100cc haal ben ik gewoon bang dat hij honger heeft! Trouwens gisteren gestart met ranitidine voor verborgen reflux en ook nutriton als hij flesje krijgt (half schepje)
Ik heb eerst een maand zo' n professioneel kolfapparaatgehuurd.... En dat loopt ook in de papieren. Bij het kopen van een tweede hands kolf is het verstandig om erop te letten of de melk ook door de motor van het apparaat heen loopt of niet... Dat kun je namelijk niet goed schoonmaken. De rest kun je afwassen en steriliseren. De thee kan helemaal geen kwaad. Houdt ook in de gaten wat voor kruiden je eet. Salie bijvoorbeeld remt de melkproductie, zoethout dacht ik ook. Geloof me zolang je kindje goed groeit en tevreden is, krijgt hij echt voldoende. Anders merk je dat echt wel! Als hij meer wil, dan zal hij zich vaker melden.
Dus als ik goed begrijp over clusterkolven, 10 min ene borst dan 10 min andere dan weer ene, dit een uurlang?
5 voedingen met 8 weken....tis niet veel! Met 5 x zelf voeden zal je het waarschijnlijk wellicht net redden, maar 5 x kolven (niet dubbelzijdig in dit geval) is waarschijnlijk niet genoeg helaas.. Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, als je alleen bent, dan voed je wel zelf? Alle voedingen? En wat is dan de reden dat je kolft als je man er is? Waarschijnlijk is het al gecheckt, maar is alles in orde met het lip/tongbandje van je kindje? Nog een tip: veel baby's reageren niet goed op nutriton. Een alternatief is johannesbroodpitmeel. Dit is puur spul, nutriton bevat een percentage JBPM en is verder vulmiddel. Wat betreft de onrust, mijn zoon had ook reflux, en de juiste medicatie bracht veel rust. Dus hopelijk zie je snel resultaat. Als je zelf voed, kan je de jbpm of nutriton op een lepeltje geven, voor je gaat voeden.
Ik kolf ook fultime. Mijn dochter is 16 weken en ik kolf 4 x per dag en geef 1 (soms 2) voedingen live (de avond en ochtend). Dit is voldoende, ik heb zelfs meer als dat ze drinkt. Als ik een productie-dip heb (net gehad toevallig, pff erg vervelend) kolf ik een aantal dagen elk uur (behalve s'nachts natuurlijk) Erg zwaar, maar na een paar dagen is mijn productie gelukkig weer op peil. Ik heb de neusspray ook, ik gebruik hem eigenlijk nooit maar ik kwam er bij mijn laatste dip wel achter dat hij dan toch wel fijn is, ik kreeg mijn borsten daarmee namelijk nog leger door een extra toeschietreflex, wat natuurlijk weer gunstig is voor je productie. Succes!!
Ja zoe123, het zit mij ook niet lekker. Bij 6 weken is hij naar 6 voedingen gegaan (snachts doorslapen) en eigenlijk sinds het medicijn 5 voedingen. Hij is tevreden en slaapt dus ik neem aan dat het ok is. Als mijn man thuis is kan hij flesje geven terwijl ik kolf. Moet wel zeggen vandaag sliep hij meer (vandaar 5 voedingen) dus zou nu wel kunnen kolven als hij slaapt(als hij korter slaapt zoals eerst zit ik niet op mijn gemak) ik heb daarnet gecluster kolft en zat op 170cc op een uur. Terwijl ik dit typ ben ik weer aan het kolven. Zijn tongriempje is ok. Ik geef nutriton alleen met flesje, half schepje op 150cc op aanraden van kinderarts.
Het is niet raar als je om tien uur weer kolft dat het dan minder is. Je borsten hebben zo' n twee tot drie uur nodig om weer 'normale' hoeveelheid te produceren. Het gaat erom dat het signaal komt om meer melk te produceren. Zorg ervoor dat je zelf ook rust neemt en hè niet te druk maakt. Ik weet makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ook dat komt de productie ten goede. Voeden op verzoek heet niet voor niets ' op verzoek'. De ene keer heeft je kindje meer trek als een andere keer. Nogmaals als je kindje goed groeit ( laat desnoods een keer extra wegen bij cb) en hij is tevreden maak je dan geen zorgen! Geen enkel mens is standaard, dus het aantal keren voeden per dag is een richtlijn en geen harde regel.
Zoe123, op aanraden van kinderarts, hij is erg gulzig met zijn flesje nu doet hij er 15 a 20 min over eerst was het binnen 10 min op. Jj14, is idd makkelijker gezegd dan gedaan, niet druk maken rusten doe ik soms te weinig moet ik eerlijk toe geven. had gister gewoon een baaldag denk ik ga me vandaag proberen houden om de 2 van uur te kolven en vanavond als mijn man thuis is weer eens clusterkolven. Heb mijn tepel eens bekeken er zit dus een kloof op van bijna een cm! Vandaar de pijn..
Ik heb 10 maanden fulltime gekolft omdat mijn dochter niet wilde aanhappen. Wat bij mij hielp was als er geen melk meer kwam gewoon een paar minuten blijven kolfen endan van boven naar beneden en buiten naar binnen met mijn duimen masseren/drukken en dan kwam er zeker nog 60 cc uit na een paar minuten. Savonds natuurlijk minder.