Hallo, Mijn dochter is nu 1 week en 3 dagen oud. Ik vroeg me af wat nou het beste is. 1 of 2 borsten aanbieden per voeding? En hoelang aan elke borst (of aan één enkele borst) laten drinken? En is het 'erg' als mijn dochter per voeding soms maar 10 minuten drinkt en dan weer in slaap valt? En moet ik haar gewoon iedere 3 uur wakker maken (wat soms met moeite gaat) voor een voeding? En kan bij een regeldag horen dat ze in de nacht ineens slechter wil slapen? Ik heb tijdens de kraamweek hele goede begeleiding gehad, maar ik begon ineens te twijfelen.
Hoi, Goed dat je je vragen stelt! Ik zal ze 1 voor 1 beantwoorden: 1 of 2 borsten aanbieden per voeding? En hoelang aan elke borst (of aan één enkele borst) laten drinken? Ik ben zelf meer van het beide borsten per voeding, zeker nu je nog in de eerste 6-8 weken zit waar aanbod en vraag afgestemd worden. Kijk hoe je kindje drinkt. Worden de pauzes langer dan het slikken: dan kun je wisselen (evt. eerst even rechtop, dan zie je waarschijnlijk weer beweging komen in je kindje: dan naar de andere kant.) De tweede borst mag 2 slokken, 2 minuten of nog eens 20 minuten zijn. Maakt niet uit, tot ze zelf aangeeft dat ze klaar is. En is het 'erg' als mijn dochter per voeding soms maar 10 minuten drinkt en dan weer in slaap valt? Dat ligt er aan hoe snel ze dan weer komt. Komt ze binnen een uur weer voor een voeding, dan had nog misschien niet effectief genoeg gedronken. In dat geval kun je haar proberen etra te stimuleren en haar wakker te houden. (Let wel: dit advies geldt voor op tijd geboren gezonde kindjes: is je kindje prematuur geboren, dan gelden andere criteria!) Kijk weer hoe ze drinkt: is ze actief of ligt ze met af en toe een slok. En moet ik haar gewoon iedere 3 uur wakker maken (wat soms met moeite gaat) voor een voeding? Wanneer je kindje goed groeit en voldoende plast en poept kun je het af en toe best aan kijken naar 3,5 uur. En kan bij een regeldag horen dat ze in de nacht ineens slechter wil slapen? In de nacht meer willen drinken is een vorm van regelen, maar kan op zich staan. Kindjes mogen in de nacht nog meerdere keren voor een voeding komen. Deze voedingen zijn ook zeer waardevol. Veel kindjes clusteren in de avond: slokje, weer slapen, weer slokje, weer slapen: zij willen er de hele tijd bij zijn. Kijk of dit het geval is: dit is normaal gedrag. Wanneer je kindje dat niet doet in de avond maar juist in de nacht kunt je PROBEREN of je dat kunt verplaatsen naar de avond: tussen 19-22 uur lekker huid op huid op de bank en laat maar drinken zoveel als ze wil. Veel succes!
Bedankt! Er is dus niet echt een maximale tijd per borst? Maar in ieder geval geen uur per borst bijvoorbeeld lijkt mij? En dan tussendoor verschonen (of vooraf ook als het nodig is) en dan dus de andere borst nog aanbieden? Maar hoe kan ik nu controleren of ze genoeg krijgt? Moet ik soms een keer een voeding kolven? En die geven? Kijken of ze dat op drinkt? Ik heb namelijk het idee dat m'n borsten wat leger zijn de afgelopen dagen. Maar ik maak haar sowieso overdag iedere 3uur wakker. Kan er in de nacht bijvoorbeeld 4 of 5 uur tussen? Ik wil het graag goed doen voor m'n meisje. M'n tante is LK dus die kan ik ook bellen als het nodig is. Maar die spreek ik verder eigenlijk nooit.
Een uur per borst en dan nog niet klaar zijn vind ik erg lang. Ik geef aan aan ouders die ik begeleid dat we toewerken naar 30-35 minuten "uit en thuis" en dan bedoel ik: voldoende gelegenheid geboden om haar voeding te nemen inclusief een verschoning en wissel naar andere kant. Joh, bel je tante! Ze zal je heus een en ander uit willen leggen! Wanneer je even telefonisch met iemand kan overleggen krijg je vaak een beter beeld hoe en wat, ook als lactatiekundige. Veel succes!