Bijvoeding bij borstvoeding (>6 maanden)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Firella, 5 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Firella

    Firella Actief lid

    14 aug 2006
    201
    0
    0
    Hoorn
    Ik lees overal complete schema's voor het beginnen van bijvoeding. Ik wil pas beginnen met bijvoeden met 6 maanden. Hoe gaan jullie daar mee beginnen en met welke producten? En hoe combineren jullie dat dan met BV?
    (Zo heb ik ergens gelezen over speciale pap, om te maken met BV?
    En op hoeveel borstvoedingen zit je dan na 6 maanden nog?

    Groetjes Firella

    (schema's zijn welkom :)
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik ben nog niet begonnen maar dacht te beginnen met brocoli a la Rapley. Niet te snel teveel bijvoeding want wil nog wel bv blijven geven. Ik denk dat het moeilijk is om antwoord te geven hoeveel voedingen je dan nog geeft ik denk dat dat verschild per kindje.

    Biobim wil binden met bv. Zie hier maar welke dan precies weet ik niet.
     
  3. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik ben met zes maanden begonnen met groenten. Fruit pas later ivm allergieën van mijn man.

    Wij hebben het ook à la Rapley gedaan, bloemkool. De eerste keren werd er nauwelijks gegeten ;). Wel werd er ontdekt hoe je met bloemkool op de tafel kunt timmeren en hoe ver je het de tuin in kon slingeren...

    Gaandeweg begon hij te eten en nu, met bijna 8 maanden eet hij fruit, brood, groenten en aardappelen. Ik volg trouwens het schema www.borstvoeding.com, erg handig.

    Hij dronk met 6 maanden 6x200cc dat is nu een enkele keer 4 en vaak 5x 200cc.

    @ nemo: ik weet niet hoe het met anderen gaat, maar broccoli werd en wordt hier voornamelijk als een interessant experiment beschouwd. 't Wordt minutieus uit elkaar geplukt en bestudeerd, maar eten? neu...
     
  4. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik geef verder geen pap. Vind het maar gedoe :oops: en mn dochter heeft het ook nooit gehad. Ik geef nog steeds even veel bv als voor de 6 mnd (5 tot 8x per dag ong) en wat hij verder eet is voor erbij. Tot nu toe eet hij sochtends fruit en in de namiddag warm eten. Beetje ala Rapley en een beetje prut maar mn zoon is dan ook een apart geval. Mn dochter kreeg alleen maar via Rapley.
    Hier als eerste wortel en brocolli... als fruit als eerste banaan. Inmiddels hebben we al veel achter de kiezen. Wortel, brocolli, boontjes, bloemkool, tomaten, komkommer, courgette qua fruit ook van alles... banaan, mango en perzik zijn favoriet tot nu toe.

    Ik geef wel alles zelf gemaakt vind ik toch wat lekkerder voor hem. Ik doe dat ong 2 tot 3x per week en dan vries ik 1 en ander in...

    Aan schema's doe ik verdr niet maar meestal is het zoiets als
    heel vroeg in de ochtend 6.00: bv
    in de ochtend als we zijn aangekleed: bv
    later in de ochtend: fruit
    bv en daarna naar bed
    uit bed en bv
    in de na-middag warme hap
    voor het slapen bv

    soms nog eens een slokje tussendoor maar dat is geen hele maaltijd.
     
  5. Firella

    Firella Actief lid

    14 aug 2006
    201
    0
    0
    Hoorn
    Oh oke.
    Ik dacht dat na de 6 maanden de borstvoeding eigenlijk meer "bijvoeding" wordt, en dat je dan nog maar twee x op een dag BV geeft. Maar als ik het zo lees kan het dan ook nog als echte voeding blijven.

    Zal de link van borstvoeding.com ff lezen

    Firella
     
  6. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ik had ergens gelezen dat je met 6 maanden met groente het beste kunt beginnen omdat dan de ijzer voorraad flink is geslonken en dat ze dan ijzer nodig hebben. Dus ik ga denk ik met brocolli beginnen met 6 maanden en dan zie ik wel wanneer ik met fruit begin.
     
  7. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik ben ook begonnen met groente omdat fruit zoet is en dat meestal toch wel naar binnen gaat. Hier ook in het begin (en nu eigenlijk nog steeds) een hoop ge-expirimenteer met de groente en fruit. Broccoli is veel leuker om al de frummeltjes er af te halen en deze dan één voor één op de grond te gooien, aardappel wordt puree van gemaakt en af en toe komt er ook een hapje binnen. Met banaan kun je zo leuk spletsen als hij al platgestampt is :D 8) Ik laat het maar zo. Het eerste jaar is de borstvoeding nog de hoofdvoeding. Ik geef ook altijd eerst borstvoeding en een half uurtje daarna bijvoeding. Zo weet ik zeker dat hij genoeg binnen krijgt en dat mijn voeding niet achteruit loopt.

    Veel plezier met bijvoeden. Wij vinden het een feestje...
     
  8. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Het eerste jaar is bv nog het belangrijkste... het kan idd zijn dan bv op den duur worden vervangen door maaltijden maar dat gaat heel langzaam dus niet hop met 6 mnd opeens iets heel anders.
    Bij mn dochter heb ik bv gegeven tot 10 mnd en die kreeg toen ook nog zeker 4 tot6x per dag bv. Zoals fv kindjes vaak een sapje krijgen bij het fruit kreeg zij nog wat bv, verder bij de boterham ook nog en gewoon bij het opstaan en voor de nacht... dan zit je zo op 4x. Sapjes gaf ik zolang ik bv gaf amper dat verving ik door bv. Mijn inziens gezonder dan die sapjes en alle beetjes helpen de bv op peil te houden. )in teho
     
  9. Hier ook bijvoeding op de rapley-manier.
    Een aan te raden boek: eten voor de kleintjes, van stefan kleintjes (van borstvoeding.com).

    Nu is het schema ongeveer (wisselt wel veel hoor):

    8.30u-9.00u: opstaan
    Boterham eten met kaas, boter, smeerkaas, pindakaas of confituur.

    9.30u-10u: borst

    12-12.30u: borst
    slapen dan

    15-16u: opstaan
    Fruit eten, banaan, perzik,.. dan direct erna een beetje borst.

    18-19u:avondeten
    soep, patatjes, pasta, groenten, vlees, vis.

    20u: borst
    21u: borst
    Dan naar bed.

    Rond middernacht en 4u nog eens borst.
     

Deel Deze Pagina