Tepelhoedje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Anemoon13, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    972
    66
    28
    Beste lactatiekundige,

Ik heb een paar vragen over de borstvoeding, heel fijn dat ik die hier kan stellen!

Onze zoon is nu bijna 4 maanden en krijgt volledige borstvoeding. Door een moeilijke start (meconium aspiratie tijdens de bevalling, waarvoor opname in het ziekenhuis, couveuse, zuurstof en AB) en doordat ik wat vlakkere tepels heb, werd mij al snel een tepelhoedje aangereikt in het ziekenhuis. Zoon wist niet gelijk hoe aan te happen, werd driftig en viel telkens in slaap omdat hij zich nog zo ziek voelde. Met het tepelhoedje ging het goed. Het is een tevreden, snelle drinker geworden. Hij groeit hard, dus ik maak me geen zorgen over de voeding.

Op dit moment krijgt hij 5 voedingen per dag, is daar tevreden mee en ik kolf op mijn vier werkdagen meer dan hij opdrinkt.

Ik ben telkens blijven proberen om te stoppen met het tepelhoedje, dus even proberen aan te leggen zonder, liefst halverwege een voeding. Heel soms nam hij dan een goede hap, maar na paar slokken toch weer loslaten. Ook heb ik geprobeerd een stukje van het hoedje af te knippen, maar dan komen we telkens op een punt dat het hem niet meer lukt. Heel frustrerend voor hem (en uiteindelijk dus ook voor mij), waardoor ik er ook weer mee gestopt ben.

Nu is eigenlijk mijn vraag: hoe belangrijk is het dat het tepelhoedje afgebouwd wordt? Ik heb altijd begrepen dat voeden zonder veel beter is, maar hoe erg is het als dat niet lukt? Wat kan er mis gaan met tepelhoedje?

Heb je nog andere tips om te stoppen met het hoedje? Want ook al is het niet persé nodig om te stoppen, ook voor mezelf is voeden zonder hoedje veel praktischer.

Bedankt alvast!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je hebt al heel wat geprobeerd!
    Ik heb zelf goede ervaringen met eerst aanleggen met TH, dan even laten drinken tot ergste honger verzadigd is, dan loskoppelen en verder laten drinken zonder. Dit heb je al geprobeerd, met wisselend succes.

Voeden met TH is geen probleem, je voedt nu al 4 maanden met! Je kunt met gemak je hele borstvoedingsperiode met TH voeden, blijkbaar gaat dat prima bij jou, en ik ken meer vrouwen die het op die manier hebben gedaan.

Zonder is makkelijk, omdat je er niet aan hoeft te denken het mee te nemen en je hoeft het niet schoon te maken.
    Las even een pauze in, en probeer het over een week of wat weer.
    Leg je baby ook eens bloot op je blote borst, en kijk wat er gebeurt, zonder dat het dus per se een voedingsmoment is. Soms gaat een kind dan vanzelf drinken, gewoon omdat er niks van hem verwacht wordt.

Succes!

Mirjam

3. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    972
    66
    28
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je geruststellende antwoord en je adviezen.

Het idee om bloot te kijken wat er gebeurt spreekt me aan, lijkt me zelfs leuk om te doen. Gaan we proberen!

En halverwege zonder tepelhoedje aanleggen, blijft dus ook een goed idee, bedankt.

Je geeft aan dat het ook vaak goed kan gaan met tepelhoedje. Gelukkig is dat bij ons nu het geval en ik hoop dan ook nog even door te kunnen gaan met voeden. Wat gebeurt er als het niet goed meer gaat? Waar merk ik dat aan?

4. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    972
    66
    28
    Beste lactatiekundigen,

Mocht één van jullie nog in de gelegenheid zijn om mijn laatste vraag te beantwoorden, heel graag!

groetjes en bedankt

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wat bedoel je precies met als het niet meer goed gaat? Het aanhappen, drinken aan de borst of productie in stand houden?

Ik adviseer moeders wel om bij continue gebruik van een tepelhoedje wat extra te kolven. Niet om opbrengst maar puur om je lichaam het signaal te geven dat er net iets meer aangemaakt mag worden. Zo sluit je uit dat je straks achter de feiten aan gaat lopen.

Verder kan het zowieso geen kwaad om na iedere voeding even met de handen de laatste druppels te kolven;)

Graag hoor ik wat je specifieke vraag is, dan kan ik er op reageren!

6. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    972
    66
    28
    Hoi Heidi,

Ik bedoel inderdaad als de productie minder zou worden, want dat lijkt me in deze fase van de borstvoeding het grootste risico. Hoewel het tot nu toe erg goed gaat, zie ik toch soms beren op de weg.

Bedoel je met extra kolven, tussen de voedingen door kolven of nakolven? Ik kolf vier keer per week twee voedingen en dat vind ik eigenlijk wel genoeg, merk ik.

Nakolven met de hand ga ik eens proberen! Die paar druppels geven dan net dat beetje extra impuls om te produceren?

En zouden voedingsmiddelen nog een extra impuls kunnen geven?

Hartstikke bedankt alvast!

7. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi, je zou inderdaad kunnen nakolven. Hoeft niet lang, puur om signaal te geven. Evt. doe je dat op de dagen dat je niet kolft?

Voedingsmiddelen: denk aan borstvoedingsthee, noten (vit. B) avocado, voeding waar ijzer in zit.

Tot slot: 4 maanden borstvoeding en het gaat goed? Dan zie ik geen aanwijsbare reden waarom het nu ineens minder zou gaan. Blijf letten op vrolijk, plassen en groei. Dat is je belangrijkste graadmeter!

Deel Deze Pagina