Hallo, Ik ben sinds de geboorte van mijn zoontje aan het kolven, omdat hij op neonatologie is opgenomen en daar nu nog ligt. In het begin leek het allemaal goed te gaan, maar nu (na 2,5 week) ontstaan er wat problemen. De productie is aan het afnemen (waar ik eerst 90 ml had heb ik nu ineens maar 40 of 50ml) en ik heb het gevoel dat mijn borsten niet meer leeg raken na het kolven. Heb pijnlijke en harde melkklieren die ik probeer weg te masseren tijdens het kolven, maar ook dat lukt niet meer goed. Heb al geprobeerd om een groter borstschild te nemen, maar dat biedt ook geen oplossing. Wat zou ik nog meer kunnen doen om de situatie te verbeteren? Ik wil het namelijk wel graag volhouden, zodat ik borstvoeding kan gaan geven als mijn zoontje uiteindelijk kan gaan drinken en thuis komt! Maar op het moment wordt het een steeds frustrerender en pijnlijker verhaal...
Hoi. Vervelend dat je kindje in het ziekenhuis ligt. Wat goed van je dat je melk afkolft! Door de plekken zal je productie nu terug gelopen zijn, door de pijn en de stress dat je productie terug loopt. Tips: - De rode/pijnlijke plekken moet je inderdaad goed weg masseren tijdens het kolven. Masseer dan richting de tepel met een warme,natte doek. - Blijf masseren tijdens de gehele kolfsessie. Niet te hard drukken, want dan kneus je je borstweefsel. - Blijf bij elke kolfbeurt masseren tot de plekken minder worden. - Kolf 2 dagen even elke 2 uur en 1 nachtje elke 3 uur. Je borsten moeten nu frequent geleegd worden ivm de plekken en om ze weer een boost te geven om melk aan te maken. - Voor de pijn mag je gewoon paracetamol innemen. Dit kan geen kwaad, ook niet voor je kindje. ( 3 tot 4 x per dag 1000mg) - Als je onder de douche staat, kan je ook masseren. - Houd in de gaten dat je geen koorts krijg. Houd de koorts langer dan 24 uur aan, dan moet je langs je huisarts om een evt. borstontsteking uit te sluiten. Groetjes Saskia