heeft mijn kleintje honger?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Daantje57, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hallo,

Mijn kindje van 2 weken oud huilt de laatste week erg veel. Ik was al een paar dagen bang dat hij honger heeft. Vanmorgen kwamen ze hem wegen van het consultatiebureau om hem te wegen en hij was sinds vorige week donderdag 40 gram afgevallen. De dame maakte zich er niet zo druk over maar ik maak me toch erg veel zorgen, ook omdat hij zoveel huilt.

Mijn man en ik hem daarom een kolf apparaat gekocht. Net heb ik gekolfd aan beide borsten en ik kreeg er ongeveer 40 ml. uit. Hij dronk dit echt in een minuut op, daarna heb ik hem nog aan de borst gehad maar ik had het gevoel dat die bijna leeg waren.

Ik wil eigenlijk geen gewoonte maken van het kolfen als het niet nodig is, ook omdat ik graag borstvoeding wil blijven geven en ik bang ben voor tepel/speen verwarring. Maar ik maak me erg druk over zijn gewicht en gezondheid.

heb je misschien advies voor me wat te doen?

erg bedankt.

groetjes, Daantje57

2. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    nog even een toevoeging op mijn vraag van gisteren,

we zijn er inmiddels achter dat onze kleine spruw heeft. Ook ik heb hele erge zere tepels, vooral met het aanleggen doet het enorm pijn, gelukkig zakt die pijn wel weg.

We hebben nu dactarin voor mij gekocht en morgen halen we iets voor de baby.

Kan het dat mijn melkproductie door de spruw, of door de pijn die ik heb, is teruggelopen? Of dat de kleine hierdoor minder goed drinkt en dus honger heeft?

3. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Vervelend dat jullie spruw hebben en heel goed dat je je beide laat behandelen.

Spruw bij je kindje:
    - Dit geeft pijn bij het drinken. Je kindje zal minder lang drinken, maar misschien wel vaker omdat hij nog trek heeft.
    - Hij zal misschien ook vaker aan je borst willen drinken omdat hij spruw heeft. Dit is zijn manier om anti-stoffen te krijgen die jij aanmaakt en aan hem doorgeeft via de melk. (geniaal van moeder natuur vind ik)

Spruw bij moeder:
    - Het drinken en je tepels zullen pijnlijk en branderig kunnen aanvoelen. Probeer te blijven voeden (mits je beide behandeld wordt)
    - Als het erg pijnlijk wordt kan je kolven en het per fles geven. (ook weer mits je beide onder behandeling bent voor de spruw.)
    - Je productie kan terug lopen door de spruw en door de pijn.
    Probeer je borsten leeg te laten drinken of te kolven.
    - Wanneer de spruw weg is en je je borsten blijft stimuleren zal je productie weer op orde komen,

Heb geduld en laat je goed behandelen en alles komt in orde.

Succes.

Groetjes Saskia

4. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    bedankt voor je antwoord.

we zijn inmiddels begonnen met de behandeling voor de spruw. Maurits huilt echter nog veel en ik denk dat door de spruw (en misschien door de stress van het vele huilen en de pijn) mijn melkproductie is teruggelopen. We hebben hem daarom vanavond een flesje nutrilon gegeven, hierna werd hij een stuk rustiger dus misschien is honger naast spruw een onderdeel van het probleem.

wat vind je ervan dat ik een flesje erbij geef? Het wordt eigenlijk afgeraden, maar ik maak me vooral zorgen dat hij te weinig vocht binnen krijgt, en water mag niet toch?

Daarnaast probeer ik de productie weer wat meer op gang te krijgen door na elke voeding te kloven, er komt dat meestal nog wel 10 ml. uit, dat geven we hem ook nog.

5. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Geen KV mogen geven is erg streng. Moedermelk blijft het beste, maar ieder staat vrij in zijn keuze. Zolang jij je goed voelt bij je keuze, is dat prima.

Door stress kan je productie ook terug lopen. Luister naar jezelf hoed je weer rust kunt vinden en heb vertrouwen in je eigen lichaam dat je productie weer omhoog komt.

Heel goed van je om na te kolven. Dit stimuleert je borsten om melk aan te maken. Dit kan je later dan weer geven of direct na de BV als je kleintje nog trek heeft. Misschien kan je zo een voorraadje melk opbouwen en hoef je geen KV meer te geven.

Kleine tip:
    - Bied elke voeding beide borsten aan.
    - Kolf na, het liefste dubbelzijdig en electrisch.
    - Masseer je borsten voor het voeden en voor het kolven zachtjes richting de tepel met een natte, warme doek.
    - Na het dubbelzijdig kolven kan je evt. nog een paar minuutjes enkelzijdig kolven en met de vrije hand nog een keertje masseren richting de tepel.

Water mag je geven, maar niet te veel. Begin eens met 20 ml uitgekookt water of natriumarm bronwater op een dag en breid dat langzaam uit naar max 150 ml.
    Geef het water niet als vervanging voor je BV! Het is iets extra's bijvoorbeeld bij warm weer.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina