teveel melk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door butterfly24984, 13 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly24984

butterfly24984 Bekend lid

16 okt 2011
    682
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

ik ben 4 januari bevallen van een prachtige dochter!
    Ze krijgt vanaf dag 1 borstvoeding.
    Ik geef alleen erg veel melk (overproductie)
    Hierdoor heb ik (vooral rechts) van stuwing en pijnlijke borsten.
    Doordat mijn borsten gespannen zijn en ik grote tepels heb is het moeilijk voor haar om de tepel goed te pakken waardoor ik ook kloven heb.
    Daarnaast merk ik ook dat ze steeds onrustiger drinkt en maar moeilijk in slaap kan komen na een voeding (krampen, veel boeren)
    Nu krijgt ze al 1 borst per voeding en kolf ik (soms handmatig en soms met de kolf) de meeste spanning van de borst af zodat ze de tepel beter kan pakken.
    Maar nog steeds blijven de borsten pijnlijk.
    Ook heb ik al 2 keer mijn beide borsten helemaal leeg gekolfd, dit gaf tijdelijk wel verlichting (ik deed dit dan voor de nacht zodat ze dan aan een lege borst kwam en met een verzadigd gevoel de nacht in ging)
    Maar in de loop van de volgende dag was de stuwing weer terug.
    Ik heb dit met mijn zoon ook gehad en kon toen niet een manier vinden om het anders te krijgen en ben toen met 6 weken gestopt omdat ik er zelf dood ongelukkig van werd.
    Ik zou het nu wel langer willen volhouden, maar wil dit niet met veel pijn en moeite.
    Heb jij misschien tips voor mij?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou willen starten met zeggen dat je kindje nog erg jong is en je nog volop in periode zit waar vraag en aanbod zich nog dienen af te stemmen. Hoe meer je gaat ingrijpen door kolven, blokvoeden, 1 borst per keer voeden, hoe meer je de natuurlijke loop kunt verstoren. Wanneer je lichaam meer dan enthousiast produceert duurt het mogelijk ook langer om goed af te stemmen, wanneer je dit weet, is het niet zo erg misschien.

Kolf 3 dagen in de ochtend zo leeg mogelijk. Liefst voor je je kindje aan de borst legt. Ze kan dan op haar gemak drinken. Nu kun je soepel de dag starten.
    Probeer de rest van de dag niet te veel te kolven, evt. eerste kracht af laten lopen voor je haar aanlegt. Als tepelhof soepel is is het prima: dan kan ze aanhappen.

m.b.t. de kloven: kun je aangeven wanneer deze zijn ontstaan en waar ze zitten: binnenkant, buitenkant, boven, onder, dwars over tepel of juist aan de rand...Is dit bovenlip of onderlip van je kindje?

Misschien is het een idee om een lactatiekundige langs te laten komen: zij kan mee kijken en beoordelen wat in jullie geval de beste strategie is, hoe lang je aankijkt en wanneer je actief gaat temperen. Ook kan ze je aangeven hoe je aanlegt zonder problemen of zonder dat het pijn doet. Zo kunnen je kloven genezen en kun je snel verder. Het is het echt waard, informeer bij een LK bij jou in de buurt en kijk wat je vergoed krijgt!

Veel succes!

Deel Deze Pagina