Teruglopen productie door minder voedingen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Pientje01, 14 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pientje01

Pientje01 Actief lid

16 jun 2010
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Annemarie,

Ik zou graag iets voorleggen. Mijn zoontje is bijna 9 weken (3 weken te vroeg geboren) en de borstvoeding gaat erg goed! Hij is al 3 kilo aangekomen. Ik voed op verzoek en met 1 borst per keer. Dat laatste is het "probleem". Tot 4 dagen geleden dronk hij altijd om de 3 uur, ook 's nachts. Nu drinkt hij 's nachts om de 4,5 uur en overdag 1 x na 4 uur (rest houdt hij 3 uur aan). Dat betekent dat 1 borst nu soms 9 uur niks doet. Ze zitten dan zo vol dat hij het niet weggedronken krijgt. Je hoort het plonsen in zijn maagje en dit veroorzaakt erge kramp. Hij huilt en trekt met zijn beentjes en laat iedere keer los. Na een minuut of 4 houdt hij het al voor gezien, terwijl de voedingen voorheen ongeveer een kwartier duren. Ik blijf dan zitten met een nog redelijk volle borst die dan weer 7 tot 9 uur moet wachten. Ik weet niet zo goed wat te doen, de andere borst kolven? Mijn productie loopt niet vanzelf terug lijkt het en ik weet ook niet of dat wel kan. Wordt het dan niet veel te weinig voor 1 borst? Ik maak me daar wat zorgen om omdat ik bij mijn eerste na 7 maanden ging afbouwen en probeerde 2 voedingen (met 2 borsten tegelijk) over te houden. Helaas stopten mijn borsten er toen mee...vandaar de onzekerheid.

Bedankt alvast. Wat fijn dat je hier met je vragen terecht kan!!
    Liefs Pien

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Je kan een paar dingen doen:

-op jouw vraag voeden (dus als jij merkt dat de borst vol begint te lopen je zoontje pakken en voeden (willen ze niet allemaal)
    -voorkolven zodat de ergste spanning eraf is
    -nakolven zodat hij min of meer leeg is (je kolft dan na totdat het niet meer stroomt, nakolven wel direct na de voeding zodat niet de productie omhoog gaat)
    -melk weg laten spuiten zodra je het toe voelt schieten: dan haal je hem los en spuit de melk weg (in een doek/flesje) als het niet meer spuit dan weer aanleggen.

succes!

Deel Deze Pagina