Teruglopende borstvoeding door zwangerschap

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nelly, 14 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Hallo,

Ik zag bij verschillende berichten op het forum "Stel je vraag aan de lactatiekundige", dat daar amper gereageerd wordt, dus misschien kunnen jullie mij helpen.
    Mijn dochtertje is nu 10 maanden oud en krijgt drie keer borstvoeding.
    Echter door mijn zwangerschap heb ik het idee dat mijn voeding nu aan het teruglopen is.
    's Ochtends gaat het goed, maar 's middags en 's avonds is het een heel stuk minder. De laatste paar dagen heeft ze ook niet echt supernatte pampers, dus ik ben bang dat ze toch te weinig binnenkrijgt.
    Is het nu verstandig om voedingen te vervangen door opvolgmelk of toch de natuur haar gangetje te laten gaan? Zou ik dan wel al andere melkproducten aan mogen bieden?
    Ik vind het ontzettend jammer dat borstvoeding terugloopt.

Groetjes,
    Nelly

2. urmomma

urmomma Lid

18 okt 2007
    83
    0
    0
    studente
    antwerpen
    hooi,
    mijn zoontje is nu 9maanden ,ik ben 5 maanden zwanger en merk ook dat de productie enorm afgenomen is .. :cry:
    Ik blijf hem nog wel borstvoeding geven,t'is niet zoveel meer als in het begin maar , zijn plasluisers zijn altijd goed vol !Vooral smorgens .. want we slapen altijd samen :oops: en snachts vraagt hij nog een paar keer de borst . Ik geef hem s'avonds soms nog wel is kunstvoeding met een paar pletkoekjes (zodat hij het met een lepeltje kan drinken,want fles weigert hij) als ik bang ben dat hij niet genoeg krijgt...
    In mijn geval kan ik zelfs niet totaal overgaan op flesjes want meneertje wil het niet .. maar ik wil ook gewoon borstvoeding blijven geven tot mijn ander ukje er is , en dan nog vélé maanden doorgan met het voeden van allebei ( als alles meezit).

Ik ondervind wel dat ik ooo zooo moe ben tijdens men zwangerschap ook omdagt ik nog borstvoeding geef en dat vraagt ook wat energie ..
    ik doe dan ook meestal de middagdutjes samen met men zoontje :p

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mijn prodcutie is tijdelijk terug gelopen toen hoorde ik mijn zoontje ook amper slikken. In die tijd voelde ik me ook echt slecht, veel misselijk, spugen, moe en ik viel af. Nu ik me weer beter voel is mijn productie ook weer beter.
    Ik zou gewoon de borst blijven aanbieden en zonodig ander vocht (kv?) erbij geven. Ik heb gewoon een beker met water op tafel staan waar mijn zoontje zo nu en dan uit drinkt. Maar hij is dan ook al wat ouder dan jouw kindje. Ik meende dat mijn zoontje 300 ml zuivel op een dag moet en ik denk wel dat hij dat bij mij haalt vandaar dat ik gewoon water bijgeef.
    Is het niet zo dat jouw kindje 500 ml zuivel op een dag moet hebben ? Dan zou ik denk iets wel iets van melk/kv bijgeven maar wel gewoon na de borst.

4. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je kunt ook een voeding vervangen voor bijv. 100 ml yoghurt. Als je het uit een bekertje geeft, leert ie bovendien ook al drinken; wat goed is voor zijn mondmotoriek. Dan heb je alweer 100 van de 500 ml voor een kindje van die leeftijd gehad.... :)

Succes verder met alles!

5. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie reacties!

@urmomma: heel herkenbaar. Zoooo ontzettend moe. Het is ook behoorlijk intensief, zwanger en daarnaast nog borstvoeding. Ik probeer ook zoveel mogelijk rust te pakken, maar ik werk 4 dagen in de week, dus dat lukt niet altijd.

De yoghurttip pas ik inmiddels ook toe. Na het avondeten krijgt ons meisje yoghurt met diksap en voor ze gaat slapen bied ik haar nog de borst aan. Dan is ze ook een stuk rustiger tijdens het drinken.
    Overdag bied ik haar 's ochtends na de fruithap water aan, maar dat lust ze niet echt. 's Middags na de snack (koekje/liga) krijgt ze een flesje diksap, wat ze helemaal opdrinkt.
    Ze heeft trouwens ook weer haar normale plasluiers. Ik heb denk ik gewoon even een dip gehad. Misschien ook in combinatie met doorkomende tandjes.

Dit weekend had ik trouwens (met tranen in mijn ogen) een pak kunstvoeding gekocht, maar die breng ik maandag terug. Ik hou het liever op yoghurt of gewone melk.

In ieder geval bedankt voor jullie tips!

Deel Deze Pagina