Teruglopende bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jetaime, 16 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Bedenk wel op het moment dat je Kv aanbiedt, en voor die voeding dus geen BV geeft, je BV terug loopt!
    Leg je kind zoveel mogelijk aan, soms wel 12x per dag. Kolf een uur na de voeding weer, dit moet je heel consequent doen, je borsten krijgen dan een seintje om meer voeding aan te maken, dus langer dan 1 dag! Als je kindje binnen de norm groeit, dan is dat binnen de NORM. Het maakt niet uit of het dan laag of hoog in de norm zit.

    Neem rust en vermijdt stress. Zorg voor een stille omgeving, zodat je kindje rustig kan drinken. Kolf iedere dag zodat je borsten wennen en sla geen dag over. Kies 1 of hooguit 2 plekken waar je bv geeft.

    Wees niet bang om een lactatiekundige te bellen, ze ondernemen dan meteen actie, met een dag heb je dan resultaat.
    En nee, je hebt niet te weinig, je kind zit in een groeispurt.
    Het kan ook een sprongetje zijn waar hij nu in zit.
    Succes!
     
  2. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    ik vervang mijn laatste bv niet voor kv.. ik leg hem aan.. en als hij dan nog honger heeft dan voed ik hem bij.

    en hoe bedoel je in een groeispurt?
    hij komt NET genoeg aan... en dat mag dan wel nog binnen de norm zijn maar het is gewoon weg te weinig als hij zo door blijft gaan..
    en als hij zelf aangeeft dat hij honger heeft...

    maar ik ga ieder geval zeker weer vaker aanleggen... dat sowieso en om het uur kolven een week lang.. ben blij dat er nu een gedeelte i svoor bv... kan ik mijn ei kwijt!

    super!
     
  3. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Gisteravond was het bij mij wel even een ramp. Ze wilde steeds maar drinken en op een gegeven moment kwam er gewoon niets meer uit. Ik had in de koelkast nog ongeveer 180 cc staan, dus daar een gedeelte van gegeven. Maar zelfs dat was niet genoeg. Aan het eind van de avond heeft ze die 180 cc dus bijna helemaal opgedronken. Daarna had ze wel een enorme poepluier (was 8 dagen geleden). Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
    Het kolven gaat in ieder geval weer wat beter. Had zelfs een keer 's avonds 50 cc en dat was me nog niet gelukt.

    @Nachtvlinder ik had gisteravond ook het idee dat ik te weinig had er kwam gewoon niets meer uit. Maar ze wilde ineens ook zoveel drinken dat het misschien gewoon te kort op elkaar was. Heb jij vaker het idee dat je te weinig hebt of was het alleen deze keer?
     
  4. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    @ nachtvlinder: Toen mijn zoontje net zo oud was als die van jou was ie ook ineens veel minder hard gegroeid, net als de jouwe maar net genoeg. Mijn CB heeft gelukkig wel verstand van BV en heeft het helemaal niet over bijvoeden gehad. Ik sluit me aan bij wat verschillende dames hierboven al zeggen. probeer met vaak aanleggen/ rust etc er samen weer evenwicht in te vinden en schakel als het niet lukt een Laktatiekundige in. Hou vol, het komt vast goed! Die van mij zit nu een curve lager dan eerst maar groeit weer lekker door.

    @Steffie: zou best kunnen dat die poepluier er wat mee te maken heeft. Gebeurt mijn zoontje ook wel eens, dat ie heel veel wil drinken ineens omdat er iets vast zit. Melk laxeert he, dus dat helpt dan. Geef dan inderdaad ook even een gekolfd flesje omdat de borst dan niet genoeg is en dan is ie weer helemaal happy ;)
     
  5. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    geke jij zegt dat jou kindje ineens minder hard groeide...

    Mijn kind groeit al vanaf het begin niet goed!
    Al vanaf zijn geboorte groeit hij maar NET 100 grm per week...

    maar ik heb mijn beslissing gemaakt.. Want ik vind het 1 erg demotiverend om elke keer te horen hoe hij huilt om eten, terwijl ik hem mijn beide borsten aanbiedt!

    2 ik wel aan k an blijven leggen , maar omdat ik borstontsteking heb gehad maar 1 borst volledige voeding geeft!

    3 ik graag wil zien dat mijn knulletje voldaan is en niet na 2 uur weer komt voor eten..

    dus ik ga nu gewoon mijn beide borsten geven en als hij honger heeft dan voed ik hem bij.
     
  6. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Met groeispurt bedoel ik dat alles in zijn lichaam aan het (vol) groeien is, hij verbruikt daar steeds meer energie voor en zal daarom steeds meer melk aan je vragen. Er kan dan inderdaad een periode tussen zitten dan de vraag groter is dan dat je kan aanbieden,maar als je dan vaker aanlegt en eventueel tussendoor kolft, stijgt je BV-productie, en na een aantal dagen is je productie dan weer op peil.
    Hoe lang voed je aan 1 borst?

    Ik heb het zo'n 2 weken terug gehad met Jelte. Opeens begon hij veel meer tevragen met als gevolg dat de voeding die ik 's avonds kolf bijna kwijt was voor mijn idee. Normaal tussen de 100 en 180 ml, en nu opeens maar 70 ml en het bleef maar zakken totdat ik op een gegeven moment maar 30 ml kolfde.
    Ik heb toen 3 dagen op elk moment dat Jelte wakker was aangelegd, al dronk hij maar 5 minuten, dat maakte me niet uit.
    Vaak is hij tussen 12 en 14 uur wakker en dan legde ik hem bijv. links aan, 10 minuten drinken, verschonen ,in de box, na 3 kwartier andere borst ook 10 minuten, weer in de box, en na een half uur weer links aanbieden. En dan dronk hij gewoon weer vaak zo'n 10-15 minuten.
    Ik merkte ook in die periode dat hij veel wakkerder werd tussendoor, en elke keer legde ik hem aan. Sinds afgelopen weekeinde is mijn productie weer goed op peil en kolf ik weer zo'n 130 ml 's avonds.

    Je moet natuurlijk doen wat jou goeddunkt, maar ik denk dat als je hem een flesje bv aanbiedt, je rustig 150 ml kan aanbieden. Kijk dan hoeveel hij daarvan op drinkt en als hij niet genoeg heeft, geef je nog de borst als toetje. Als hij dan genoeg heeft, kolf je de resterende melk af voor eventueel de volgende voeding.
    Hopelijk gaat het snel beter.
     
  7. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    hoi nachtvlinder,
    ik bedoelde niet te zeggen dat het perse hetzelfde zal gaan bij jou als het bij mij ging. was alleen bedoelt om je op te beuren, soms groeien kindjes nou eenmaal minder hard en het beste is om je daar niet te druk om te maken. MAAR: bij mij was het niet zo dat ik de indruk had dat mijn kind honger had, dat lijkt me heel vervelend. Is hij vlak na de voeding wel tevreden of ook niet?

    Ik weet niet hoe het zit met borstontsteking, op een gegeven moment moet je borst toch wel weer hersteld zijn en weer goed melk gaan produceren? Iemand die hier ervaring mee heeft?

    Het klinkt toch echt of je wel wat hulp van een laktatiekundige kunt gebruiken. misschien is je kindje wel niet optimaal aangelegd waardoor hij net niet genoeg uit de borst kan halen.

    Ik begrijp je trouwens niet helemaal, voed je hem nu bij met bv? Dus je hebt wel voorraad ofzo? Of kolf je dat tussendoor?
    Ik heb ondanks dat ik wekenlang geprobeerd heb mn produktie op te voeren 's avonds niet genoeg bv dus geef dan ook extra bv in een flesje (wat ik 's ochtends kolf, dan heb ik in overvloed). Niet echt handig maar het werkt wel ;)
     
  8. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dat om de 2u komen das echt niet "erg" Als je had ingesteld op de regeltjes van kv lijtk het misschien veel maar om de 2u voedt ik ook nog vaak en mn zoon is al 6 mnd.

    Verder idd gewoon 2 borsten geven, is ook beter voor de productie. evt. meerdere borstne per voeding geven. Doe ik savonds altijd, werkt best goed. Eventueel borstcompressie (ff googelen) zijn goeie filmpjes met uitleg over te vinden.

    Voor de groei zou je idd best een lactatiekundige kunnen bellen... die kan meekijken of het echt te weinig is wat hij groeit en naar het waarom. Een cb kan in zulke dingen vaak onvoldoende helpen. Telefoonnummers kan je hier http://www.borstvoedingsforum.nl/telefoon.php vinden.
     
  9. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Nachtvlinder: Mijn kindje komt ook vaak om de 2 uur. Ik ben er ook wel eens klaar mee had er soms ook liever wel eens wat meer tijd tussen maar het is niet anders. Zal ooit wel eens minder worden denk ik. Dus kop op.
     
  10. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik zie met kolven dat de melk in het begin wel doorzichtiger is als een paar minuten later. Op bvcursus is mij ook geleerd dat je niet meer mag spreken van voor- of achtermelk omdat ze beiden erg voedzaam zijn, maar er is wel uitgelegd dat de eerste melk meer dorstlessend is; zonder minder voedzaam te zijn dan he ;). Dat achtermelk pas na een paar minten zou komen lijkt mij ook onzin, mijn dochter drinkt vaak maar 5 minuten en dan maar 1 borst en groeit gewoon bijna 750 gram per 5 weken, niets mis mee dus.

    Nachtvlinder: Wat jij beschrijft heb ik ook gehad, alleen ik denk niet persee aan een borstvoedingsprobleem maar meer aan een reglemaatprobleem. Mijn dochter sliep ook slecht en was erg onrustig, huilde ook veel. Nadat we rust en regelmaat toegepast hebben is het een heel ander kindje geworden die goed drinkt, goed slaapt en goed aankomt. Ook is zij veel rustiger en kan prima alleen spelen. Kijk eens op www.debakermat.nl voor het boekje Regelmaat brengt Rust van Ria Blom, wij hebben er heel veel baat bij gehad.

    Succes dames!
     
  11. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Ik merk nu bij het kolven dat het motertje het een stuk minder doet. Dat ding heb ik pas nieuw gekocht. Weet iemand of ik hier iets aan kan doen? Het is een kolf van Medela.
     
  12. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    @Steffie, op de site van Medela vind je onder veelgestelde vragen hoe je je motortje schoon kan maken. Suc6!
     
  13. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    @Paprika bedankt ik heb het gevonden. Ik ga het maar eens proberen.
     
  14. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    En hoe is het nu?
     
  15. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    haha heb er gisteren geen tijd meer voor gehad en we hebben geen alcohol in huis. Dus dat wordt morgen. De kolf doet het nog wel alleen gaat het motertje soms wat zachter. Maar het is nog wel te doen. Gisteren zelfs 125 cc gekolfd in 25 min daar was ik wel heel blij mee!
     
  16. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Dat is een prima resultaat. Fijn dat het nu lekker loopt. Kan je aangeven wat je nu precies veranderd hebt aan je oude routine?
     
  17. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Ik heb eigenlijk niets veranderd aan mijn routine. Maar mijn dochtertje kwam ook minder die nacht en ik denk dat ik daarom meer voeding had. Ja, ik heb nog wel mijn borsten gemasseerd dat heeft denk ik ook wel geholpen. Gisterochtend had ik weer "maar" 75 cc waar ik heel blij mee was hoor maar het was wel weer minder. Verder heb/krijg ik het op dit moment zo druk dat ik niet eens tussendoor kan kolven. Net als nu ben net weer thuis en moet zo alweer gaan voeden dus het kolven is niet gelukt (geen tijd voor) en ik ben straks ook weer weg. En morgen is het hetzelfde verhaal. Ik heb dan wel 's avonds tijd om te kolven, maar dan kolf ik wel altijd minder. Blijf het in ieder geval maar doen anders gaat m'n productie weer zo naar beneden.
     
  18. goudzwaard4592

    goudzwaard4592 Actief lid

    16 aug 2007
    144
    0
    0
    Oosterland
    je kind krijgt er altijd meer, sneller en beter uit als een kolf! En zo snel loopt je voeding ook weer niet terug. Kolfde zelf ook vaak in het begin maar nu zelfs niet meer nodig heb altijd genoeg en binnen een dag heb ik al weer extra bij een spurt of ziekte oid. Succes in ieder geval
     
  19. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Meteen bellen met Medela. Dit hoort niet, valt onder de garantie, en ze moeten je gewoon een nieuwe geven.
     

Deel Deze Pagina