Hoi hoi. Ik heb even wat hulp en tips en advies nodig. Sinds mijn zoontje geboren is, geef ik volledige borstvoeding. Omdat hij zo goed groeit zit hij nu al op 6 voedingen per dag, in overleg met het consultatiebureau. Ook slaapt hij sinds dat hij 5 dagen oud is, al door en hebben we geen nachtvoeding. Twee voedingen kolf ik, zodat ik een flesje kan geven en mijn man er dan ook een kan geven. Dit ging eigenlijk altijd goed. Tot nu.. ik heb het idee dat mijn productie aan het terug lopen is? Ik heb steeds meer moeite met kolven. Waar ik eerst een fles van 120 cc kon vullen, kom ik nu net aan de 60 cc en de rest 'druk' ik als het ware zelf eruit met de hand.. en dan kom ik net aan de 100/110 cc.. Het kost mij veel energie! Als mijn zoontje aan de borst drinkt, lijkt hij daarna wel tevreden te zijn en slaapt dan ook lekker. Dus heeft hij dan wel genoeg, neem ik aan.. kan natuurlijk niet zien hoeveel hij eruit drinkt.. Hoe kan dit en hoe kan ik nu het beste te werk gaan? Ik wil dolgraag borstvoeding blijven geven. Las iets over je kindje dan een aantal dagen lang veel aanleggen. Maar ik heb hier ook een peuter rond lopen.. Wie herkent dit en kan mij wat tips geven? Alvast super bedankt. Word er soms zo onzeker van! En nog een vraagje.. hij groeit natuurlijk ook.. Wat als hij op ten duur qua gewicht meer cc nodig heeft. Regelen mijn borsten dat zelf of hoe gaat dat in zijn werking? Sorry voor mijn lange verhaal..
Hoi remake 19, Dit is ontzettend herkenbaar voor mij! Bij mijn 2 eerste kids ging dit precies zo bij mij.... De enige oplossing zal waarschijnlijk inderdaad vaker aanleggen zijn, of extra kolven tussendoor (wat je eventueel na het voeden aan je zoon geven als hij toch nog meer wil) Je kan ook direct na het voeden nog even kolven, dan zal er niet direct meer melk komen, maar na een paar keer zal dit waarschijnlijk steeds meer worden (tenzij je zoon dit natuurlijk ook gelijk zal opdrinken, maar dan nog heb je natuurlijk resultaat dat het meer wordt) Maar inderdaad je zoon zal op een gegeven moment weervoer willen drinken en dan kan je dit opdezelfde manier aanpakken als wat ik net schreef. Normaal gesproken zitten deze regeldagen rond 10-14 dgn, 6 weken en 3 maanden. Ik weet niet of je steeds op dezelfde momenten kolft op dit moment, maar de hoeveelheid voeding kan ook gaan verschillen over de dag heen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw zoon, ergens op de dag veel minder drinkt dan savonds of sochtends. Hij heeft hierin zijn eigen ritme gemaakt zodat hij over de dag heen voldoende heeft, dit merk jij nu dus misschien ook rond bepaalde tijden. Het kan ook zijn dat jij zelf op bepaalde momenten van de dag veel drukker bent en daardoor minder melk produceert. Als je erg druk bent of veel stress hebt zou je dus kunnen kijken of je daar ook iets mee kan doen. Verder zou ik me vooral niet te druk maken zolang je zoontje tevreden is!! Vertrouw vooral op zijn gedrag en dat hij het wel aangeeft als hij meer wil. Ik begrijp je erg goed hoor, voor mij is het de derde en ik blijf ook zenuwachtig worden wanneer ik ineens minder kolf... Zal het weer terug gaan lopen?!! De vorige keren heb ik uiteindelijk ook besloten op flesvoeding over te gaan, ik heb ook nog andere kids lopen en het ging me gewoonweg niet meer lukken... Voel je dan ook vooral niet schuldig!! Je doet je best, de eerste dagen en weken zijn het belangrijkst en flesvoeding is ook echt wel goed! Borstvoeding is bijzonder, mooi en speciaal, maar het moet echt goed blijven voelen en doenbaar blijven, ook voor de rest van het gezin! Heel veel sterkte en succes, maar blijf vooral vertrouwen op jouw lichaam en je zoon!
kolf je elke dag op hetzelfde moment. Dat had bij mij wel effect op de productie. Kolven is minder effectief dan drinken. Ik zou dan even varieren met het tijdstip. Verder even een melkdagje inbouwen? Oudste lekker op stap met papa, jullie even lekker samen. Is goed voor de aandacht van beiden en voor je productie.
Ik zou zeggen: ga op verzoek voeden (als je dat nog niet doet, maar lees ik niet echt). Persoonlijk vind ik 6 voedingen op die leeftijd erg weinig, zitten wij nu net op hihi. Rond welke tijden drinkt hij? Anders tussendoor of extra kolven of extra aanleggen?
Zou niet weten hoeveel voedinngen hier soms. En nog af en toe productieproblemen, blij dat ik de adviezen van CB's niet volg dan! Zou wat vaker aanleggen of ipv 1 keer 2 keer kolven, dus na een half uur/uur weer als dat lukt.
Bedankt voor de tips.. Het consultatiebureau vond aan de hand van zijn gewicht dat 6 voedingen voldoende zijn.. Vandaar. Ik kolf inderdaad op vaste tijden. 's Ochtends een keer en 's avonds een keer. Wat ik nu probeer is na elke voeding de borsten echt leeg maken tot de volgende voeding. Ik heb gisteren gekolfd over de dag heen en tussendoor.. Ik ben benieuwd. Ik doe me best inderdaad en me zoontje lijkt tevreden.. heb dit alleen bij me dochter nooit gehad zo. Vandaar dat ik er zo onzeker van word.. Las ook dat kolven anders is, als dat je kindje zelf drinkt. Ik kijk het de komende dagen wel even aan
Luister ajb niet naar het cb.. Zo te lezen heeft jouw cb niet bepaald verstand van bv. Zolang je op verzoek voed zit je over het algemeen goed. Dus hongersignalen: voeden. Of dat nu 6 of 10x per dag is. Daarmee raakt je productie echt goed afgestemd op je kindje. Zes voedingen is normaal bij fv, bij borstvoeding kunnen heel veel meer ook heel normaal zijn bij deze leeftijd.
Tja... ik zou ook niet meer naar het CB luisteren wat dit betreft, want ze weten overduidelijk helemaal niets van borstvoeding. Het is toch wel om te huilen... Borstvoeding is altijd op verzoek, dus wat je kind nodig heeft, gaat hij zelf vragen. Jij geeft hem deze voedingen (of dit er nu 6 of 10 zijn maakt niet uit) en dus past je productie zich helemaal aan aan zijn noden. Het is een vraag-aanbodsysteem. Het CB met hun 6 voedingen baseren zich helemaal op kunstvoeding, waar met een gewichtsformule gewerkt wordt. Voor borstvoeding bestaat zo'n formule niet eens. Het enige waar je naar hoeft te kijken, is je baby. Is hij tevreden, plast hij voldoende en groeit hij volgens zijn eigen lijntje, zit het helemaal goed! Je niet onzeker laten maken, want je hebt de meest optimale voeding voor zijn groei en ontwikkeling.
Ooh maar ik voed ook wanneer hij wilt hoor maar zodoende zit ik op ongeveer 6 voedingen per dag. Hij heeft zijn eigen ritme ontwikkelt. Was eerst bang dat hij te weinig voedingen kreeg maar dat is niet het geval.. Was alleen even bang dat de productie terug ging lopen maar merk dit vooral tijdens het kolven. Ik ga hem gewoon in de ochtend ook aanleggen i.p.v. kolven want lees toch dat een kind heel anders drinkt dan een kolf. Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!
Inderdaad, live voeden brengt altijd meer op dan kolven en stimuleert de productie ook. Als hij zelf op 6 voedingen zit is dat zeker prima, dan heeft hij het zo geregeld.
Zoon zat hier ook al snel op 6 voedingen.Ik gaf ook bv op verzoek. Dus het kan wel! En het cb...ach die kramen zoveel bv-onzin uit soms... Succes! Je zoon krikt de boel wel weer op
Vandaag heb ik alle voedingen gedaan zonder kolven. Merk dat me borsten wat voller aan voelen en voel er weer druk op staan. Dat lijkt me een goed teken. Me zoontje is na elke voeding tevreden dus dat zit wel goed volgens mij. Ik blijf sowieso even doorgaan met voeden i.p.v. kolven in de ochtend. In ieder geval bedankt voor alle tips tot nu toe. Dat doet me goed!