Terugplaatsing twee embryo’s geweigerd

Discussie in 'Donorschap' gestart door Lilyam, 2 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.216
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wij zijn (niet Spanje, wel ecd) voor een tp van 2 gegaan. Het was poging nr zoveel wbt mijn lichaam, maar poging 1 met donoreicellen. Zowel de donor als ik waren onder de 38. De eerste poging lukte. Ik heb een tweeling gekregen. Geen prematuren.

    Toch ben ik heel bang geweest voor vroeggeboorte. Maar gelukkig gaat het vaker wel dan niet goed met een tweeling. Ja, de kans op vroeggeboorte is vele malen groter met een tweeling en als dat je overkomt… :(
    Mijn hart huilt voor de dames die dit is overkomen… :(

    Maar een tweeling staat niet garant voor problemen. Op de tweelingmoeders fb groep gebeurt het sporadisch dat het mis loopt. Veel vaker loopt het wel goed!!

    veel succes toegewenst!
     
    Kippie13, wishfulthinking en Lilyam vinden dit leuk.
  2. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    704
    1.023
    93
    Los van het donor stuk, ik ben ook een fweelingmoeder en de officiële cijfers zijn best pittig.

    Bij 1 op de 6 tweeling wordt bij 1 of beide kindjes een afwijking gevonden. Hieronder valt vanalles van mild tot ernstig en ook het TT syndroom.

    50% van de tweelingen wordt voor de 35 weken geboren. Vroeggeboorte kan lichaam ernstig zijn hoe vroeger dat is maar vooral het mentale is heel heftig. Ook baby’s van 34 weken huilen vaak de gehele baby periode en dat keer 2.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  3. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.216
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Klopt, maar de eeneiige tweelingen zijn veel groter vertegenwoordigd in de groep tweelingen waar iets mee aan de hand is. TTS komt niet voor bij twee eiige tweelingen. De kans op vroeggeboortes is bij een eeneiige tweeling vele malen groter dan bij een twee-eiige tweeling.
    Buiten kijf staat dat áls je kindje of kinderen wel iets over houden aan het feit dat ze tweeling zijn afschuwelijk is en ik snap het als je dat koste wat kost wilt zien te voorkomen. Maar anderzijds snap ik het ook als je koste wat kost wilt proberen de kans op succes bij ivf wilt vergroten.

    Mijn behaalde resultaten geven geen enkele garantie voor een ander, maar mijn tweeling is met net geen 38 weken geboren. Ja, ik heb hele spannende momenten in de zwangerschap gehad maar ze zijn levend en wel!! En hoewel we een paar dagen couveuse afdeling hebben moeten overleven met 1 van de 2 (en dat was echt afschuwelijk!) heeft geen van beide iets naars overgehouden aan hun start <3

    Je bent echt geen egoïstische trut als je gaat voor een tp van 2 als je je kans zo hoog mogelijk wilt hebben. Veel succes gewenst voor iedereen die een keuze moet maken. Elke keuze is goed.
     
    Milena92 en Lilyam vinden dit leuk.
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Natuurlijk niemand vindt een wensmoeder die kiest voor de terugplaatsing van twee embryo's een egoïstische trut.

    Maar, als ik me goed herinner, zijn jouw jongens inmiddels al lang baby af.

    En inmiddels zijn er gewoon nieuwe inzichten en technieken.

    Men gaat er momenteel vanuit dat twee keer de terugplaatsing van één embryo minstens evenveel kans biedt op een baby om mee naar huis te nemen als de terugplaatsing van twee embryo's tegelijkertijd.

    https://www.ivf-spain.com/en/embryo-transfer-how-many-embryos-should-be-transferred/

    Alleen, ga er maar aanstaan, je bent jaren en jaren bezig en ineens veranderen de spelregels. Weinig vrouwen die daar niet heel zenuwachtig van zouden worden.
     
  5. SD90

    SD90 Fanatiek lid

    3 nov 2017
    2.290
    2.488
    113
    Vrouw
    Niemand zegt dat je een egoïstische trut bent als je voor een dubbele tp gaat. Maar het is gewoon een feit dat er een hoop extra risico is bij een tweelingzwangerschap, en dat de kans op een goede zwangerschap echt niet hoger ligt bij een dubbele tp. Dus dan lijkt het me een risico dat je gewoon beter niet neemt. Nuja, wie ben ik hé, de twee-eiïge tweelingmama waarbij het wel slecht afliep...

    Niet gemeen bedoeld ofzo @maartje84 maar als sterrenmama zie ik heel veel verhalen van andere ouders passeren, en geloof me, daar zitten heel vaak tweelingen tussen, ook twee-eiïge. Dus prijs jezelf heel gelukkig dat het goed ging bij jou, maar dat is echt geen evidentie...
     
  6. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Mijn twee-eiïge tweeling extreem vroeg geboren. Ik raad het ook een ieder af.
     
  7. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.216
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat onwijs verdrietig om te horen dat het bij jouw zwangerschap wel degelijk mis is gegaan… :(
    De kans is niet mega mega groot dat het mis gaat maar het ellendige is wel dat als het mis gaat de gevolgen onmenselijk groot zijn. Ik vind het echt afschuwelijk voor je om te horen dat het bij jou mis is gegaan en ik realiseer me goed dat ik geluk heb levende en gezonde kinderen te hebben mogen krijgen.

    Bij mij is het krijgen van kinderen (zowel zwanger worden als zwanger blijven) niet van een leien dakje gegaan. Mijn lijf deed met mijn oudste met 23 weken haar best om haar er uit te werken en bij mijn tweeling flikte mijn lijf het zelfde vreselijke trucje toen ik 17 weken zwanger was. Ik ken de doodsangst, maar mij bij is godzijdank het dubbeltje op de juiste zijde terecht gekomen.

    Maar bij mij is de dreigende vroeggeboortes niet tweeling gerelateerd, maar heeft dat alles met mijn immuunsysteem te maken. Wat ik wil zeggen: ik ken de angst, maar het is niet zo dat het perse mis gaat. Maar ja, als het wel mis gaat… Afschuwelijk!!

    Misschien een flauwe vergelijking maar als je lotgenoot bent (of sinds kort de eigenaar van een Seat Ibiza) dan tref je ineens overal andere lotgenoten of Seat Ibiza rijders….. Ik geloof dat jij veel mensen treft die lotgenoot van jou zijn en ik geloof ook echt dat tweelingmoeders statistisch een groter aandeel daar hebben. Maar de allergrootste kans op ellende in de zwangerschap heb je bij eeneiig. En nog groter is de kans dat het wél goed zal gaan. En sowieso… De kans dat je een meerling krijgt bij een TP van twee is klein. De kans is het grootst dat je niet zwanger wordt. Mij was toen in die tijd uitgelegd dat dat de kans op een zwangerschap bij een TP van 2 gemiddeld 20 a 25 procent was. Een kwart van de zwangerschappen die tot stand zouden komen met een TP van 2 zouden een tweeling worden. Dus 25 procent van max 25 procent. 25:4=6,25 procent kans op een tweelingzwangerschap.

    Het is niet zo dat ik er makkelijk over wil doen maar ik wil ook niet aan bangmakerij doen. Ik heb een gynaecoloog gehad die geen TP van 2 wilde doen. Want, haar woorden, dan zou je de situatie krijgen van “de twee rolstoelen onder de trap”…

    Misselijkmakende opmerking die ze toen maakte. Het percentage gezonde tweelingen is vele malen groter dan die van problematische tweelingen!!

    Wat mij een andere relevante overweging zal moeten zijn als je een TP van 2 overweegt: kan je het ook dragen áls je een meerling krijgt. Fysiek de zwangerschap sowieso maar ook de tijd erna. Ik heb de dagen ZH (en dan had ik nog mazzel dat het bij een kleine week is gebleven!!!) pittig. De opname met 17 weken pittig. Maar ook het continue huilen van een meerling. 1 huilbaby is heftig. 2 huilbaby’s is eigenlijk niet te doen. Ben je sterk genoeg en is je relatie sterk genoeg om dat te dragen en te overleven? Statistisch scheiden meerlingouders vaker dan niet meerlingouders.

    Dat allemaal gezegd hebben… Mijn hart huilt voor één ieder die wel een kindje of meer kindjes heeft verloren of beperkt is geraakt door een meerlingzwangerschap.
    Ik realiseer me dondersgoed dat die ouders zouden willen dat ze twee continue huilende baby’s zouden hebben… <3
     
    Lilyam vindt dit leuk.
  8. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.216
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat verdrietig om te horen.
     
  9. SD90

    SD90 Fanatiek lid

    3 nov 2017
    2.290
    2.488
    113
    Vrouw
    Even een heel kort antwoordje want dadelijk werken.
    De kans is zeker en vast groter dat het goed gaat dan slecht, maar de kans dat het misgaat bij een tweeling is statistisch vele malen groter dan bij een eenlingzwangerschap.
    Leg dat samen met het feit dat een dubbele tp niet eens betere kansen op doorgaande zwangerschap geeft, dan lijkt me dat het risico simpelweg niet waard.
     
  10. Lilyam

    Lilyam Actief lid

    18 nov 2016
    285
    56
    28
    Ik heb er uiteindelijk een terug laten plaatsen, maar helaas geen positieve test tot op heden. Het was een 4AB kwaliteit blastocyst. We hebben nog een 2BB over. Ik denk niet dat ik weer het loodzware traject aankan. Dus hierbij stopt het voor ons.
     
  11. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    Ach wat verdrietig. Heel veel sterkte
     
    Lilyam vindt dit leuk.
  12. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Sterkte
     
    Lilyam vindt dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    :( wat afschuwelijk. Sterkte :(
     
  14. Lilyam

    Lilyam Actief lid

    18 nov 2016
    285
    56
    28
    Bedankt allemaal ❤️
     

Deel Deze Pagina