Terugroep actie traphekjes ikea

Discussie in 'Meld onveilige producten en situaties' gestart door doedel, 23 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.447
    1.129
    113
    Maar welke nu te kopen? Iemand ideeën? We kunnen nog niet zonder traphekje.

2. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Ik lees even mee.

Ben nu ook opzoek naar een goed alternatief!

3. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Bedankt voor het delen doedel!

Nog even ter aanvulling: het gaat om de hekjes van het type Patrull, Patrull Klamma en Patrull Fast. Deze hekjes, die voor een trapgat kunnen worden gezet, voldoen niet aan de veiligheidseisen. Het sluitingsmechanisme is niet betrouwbaar, waardoor ze onverwachts kunnen opengaan. Hierdoor zijn al kinderen van de trap gevallen en gewond geraakt.

De verkoop van de hekjes is onmiddellijk stopgezet. Wie een hekje van dit type heeft, kan dat zonder bon terugbrengen naar de winkel. IKEA geeft dan het volledige aankoopbedrag terug. De winkelketen heeft ook een informatienummer geopend: 0800 - 453 2649.

Bijgevoegde bestanden:

4. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    en nog deze:

Groet Laura,
    VeiligheidNL

Bijgevoegde bestanden:

5. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    En nog antwoord op jullie vraag over waar je op moet letten bij de aanschaf van een traphekje:

- Een traphekje moet voldoen aan de Warenwet. De Europese norm, waar traphekjes onder vallen is NEN-EN 1930: 2011. In de norm wordt als eis voor de hoogte van het traphekje 65cm gegeven. VeiligheidNL adviseert om een traphekje te kopen die voldoet aan deze norm, maar met een hoogte van 75 cm!

- Nieuwe traphekjes voldoen in de meeste gevallen aan de geldende norm, maar in geval van tweedehands producten hoeft dit niet het geval te zijn. Controleer het hekje dan op de hieronder genoemde criteria uit de norm:

- VeiligheidNL adviseert in tegenstelling tot de norm een minimale hoogte, gemeten vanaf de vloer, van 75cm. Dit is 10cm hoger dan de eis uit de norm. Dit advies is gebaseerd op berekeningen van de hoogte van het lichaamszwaartepunt van een 1-jarig kind.

- De ruimte tussen de vloer en onderkant van het hekje mag niet meer bedragen dan 6,5 cm.

- Als het hekje verticale spijlen heeft, moet de afstand tussen de spijlen tussen de 4,5 cm en 6,5 cm liggen.

- Een hekje van gaas mag een maaswijdte van maximaal 7 mm hebben.

- Het hekje mag ook helemaal dicht zijn met bijvoorbeeld kunststof of plexiglas.

- Het hekje moet stevig zijn; het mag niet losschieten als een kind er aan gaat hangen of er tegenaan valt.

- Volwassenen moeten de vergrendeling met één hand kunnen bedienen, zodat het hekje ook geopend en gesloten kan worden als u bijvoorbeeld een kind op de arm draagt.

Zie voor meer informatie: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/kindveilig-huis/kinderveiligheidsproducten/traphekjes

Groet, Laura
    VeiligheidNL

6. Mus

Mus Bekend lid

13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Ik heb mijn Patrull Fast al meer dan 5 jaar... volgens mij, als je deze goed sluit en netjes ophangt..niks mis mee. Rest kan ikniet over oordelen.

7. Malouke

Malouke Lid

3 sep 2013
    42
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb net even flink aan m'n patrull getrokken maar geen beweging in te krijgen.. Twijfel want voelt nu toch niet helemaal safe meer:(

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Hier ook een patrull.
    Mij viel het al eerder op dat als je hem met 1 hand dichtdoet Ik m niet goed dicht krijg. Hij valt dan niet goed in het slot en je kan hem open duwen.

Ik doe hem altijd met 2 handen dicht en duw er eens flink tegenaan.
    Dan zit hij echt dicht.

Ik twijfel nu ook. Eerder is dit hekje als beste getest.

9. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hier ook een Patrull. Sluit niet altijd denderend met een hand. Baal er wel van, want hij vouwt mooi op en er kan, vanwege een deur vlakbij het trapgat, niet echt een ander type hangen.

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Hoeft ook niet, je bent niets verplicht. Ik denk dat wij hem ook houden. Ik zet mijn dochter altijd neer en sluit het hekje met 2 handen. Dan duw Ik er eens flink tegenaan.

Met 1 hand valt hij aan de bovenkant niet in het slot. Hij lijkt dan dicht maar is het niet (goed!). Dat is dan ook het probleem als ik het goed begrepen heb in de omschrijving van het probleem.
    Als jij dubbel checkt dan denk Ik niet dat hij open schiet.

Deel Deze Pagina